آش شور کرونا برای رستوران ها

رؤسای اتحادیه‌های صنفی چلوكبابی‌ها و رستوران‌داران تهران از تعطیلی 15 تا 30درصدی واحدهای صنفی زیرمجموعه خود در ایام همه‌گیری كرونا خبر می‌دهند

آش شور کرونا برای رستوران ها

كرونا نه فقط سلامت صدها هزار نفر از هموطنان ما را تهدید كرده و ده‌ها هزار نفر از ایرانیان را به كام مرگ كشانده‌است، بلكه یقه هزاران هزار كسب‌وكار را گرفته و خیلی‌ها را در این اوضاع دشوار معیشتی ورشكسته كرده‌است. در این میان، رستوران‌، چلوكبابی‌ و آشپزخانه‌ها جزو كسب‌وكارهایی بودند كه بیشترین آسیب را از شیوع كرونا در شش ماه گذشته دیده‌اند. چراكه این مراكز از همان ابتدای تایید رسمی همه‌گیری كووید- 19 در ایران به‌درستی به عنوان نقاط پرخطر معرفی شدند و از ابتدای اسفند تا پایان ماه رمضان را در تعطیلی گذراندند. بعد از بازگشایی نیز نگرانی بیشتر مردم درباره ابتلا به كرونا در صورت مراجعه به رستوران‌ها یا سفارش غذا از آنها، باعث كاهش شدید درآمد این واحدهای صنفی شد. در این شرایط هم بسیاری از متصدیان رستوران‌‌، چلوكبابی‌‌و آشپزخانه‌ها پایین كشیدن كركره مغازه‌هایشان را به ادامه فعالیت در این صنف ترجیح داده‌اند. تا حدی كه علی‌اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران از تعطیلی 20‌درصد رستوران‌های پایتخت خبر می‌دهد و علی‌اكبر نریمانی، رئیس اتحادیه صنف چلوكباب و چلوخورش تهران نیز می‌گوید 15 تا 30درصد چلوكبابی‌ها و آشپزخانه‌های تهران در ایام شیوع كرونا بسته شده‌اند.

علی‌اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران:
حتی خانواده‌ام هم از رستوران غذا نمی‌گیرند


اوضاع كاسبی واحدهای صنف شما در این دوره كرونایی چطور است؟
وضعیت همكاران ما اصلا خوب نیست، زیرا وقتی همه رسانه‌ها مكررا رستوران‌ها را به‌عنوان مراكز پرخطر معرفی می‌كنند، قطعا این موضوع اثر سوئی روی ذهن مردم می‌گذارد و مشتریان ما هم خیلی كمتر می‌شود. این شرایط باعث شده‌است خیلی از همكاران ما مجبور شوند مغازه‌هایشان را تعطیل كنند. این روزها حتی خانواده خود من می‌ترسند از رستوران غذا بگیرند.
 چند درصد رستوران‌های تهران تعطیل شده‌اند؟
فكر می‌كنم در این پنج، شش ماه اخیر حدود 20درصد از مغازه‌های وابسته به صنف ما تعطیل شده‌اند. به نظرم بین 150 تا 160واحد ناچار شدند مغازه‌های‌شان را ببندند یا تغییر شغل بدهند.
چرا رستوران‌ها در این شرایط از عرضه بیرون‌بر برای حفظ مشتریانشان استفاده نمی‌كنند؟
همه همكاران ما امكانات عرضه بیرون‌بر را ندارند، ضمن این كه در دوره همه‌گیری كرونا بیشتر كارمندان شركت‌ها زودتر تعطیل می‌شوند و عملا تعداد مشتریان بیرون‌‌بر وعده ناهار بسیار كمتر شده‌است.
همه این اتفاقات حدودا چند كارگر را در صنف شما بیكار كرده‌است؟
آمار دقیقی از تعداد كارگرانی كه در صنف ما شغل خود را از دست داده‌اند؛ ندارم، اما می‌دانم خیلی از همكاران ما بعد از تعطیل كردن یا تغییر شغل، كارگرهایشان را هم مرخص كرده‌اند.
شاید برخی افراد هم نگران این مساله هستند كه فشارهای اقتصادی واردشده بر رستوران‌ها باعث كم شدن كیفیت غذای آنها شده باشد.
خیر، اصلا این اتفاق نیفتاده‌است كه مردم بخواهند نگران باشند. چون همكاران ما حتما در این دوره كیفیت غذایشان را حفظ می‌كنند تا همین فروش اندكی كه دارند، از دست نرود.
در صنف شما از رستوران‌داران یا كارگران رستوران‌ها هم مبتلا به كرونا شده‌اند؟
آمار دقیق تعداد مبتلایان را نمی‌دانم، اما مطمئن هستم كه هیچ‌كس از اهالی صنف ما در اثر ابتلا به این بیماری فوت نكرده‌است.
مگر از كارگران صنف شما تست گرفته نمی‌شود كه آماری در زمینه تعداد مبتلایان به دست آید؟
بله، اتفاقا تست‌گیری به طور مستمر انجام می‌شود، مثلا در همین رستوران خود من چند بار از كارگرانم تست خون گرفته‌اند. ضمن این كه اداره بهداشت مرتب به واحدهای صنفی ما سركشی می‌كند و آنها نیز دائما از اعضای صنف ما آزمایش می‌گیرند.
بر اجرای پروتكل‌های بهداشتی در واحدهای صنفی شما هم نظارت مناسبی وجود دارد؟
بله، هم بازرسان خود ما رستوران‌ها را بررسی می‌كنند و هم كارشناسان مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت بازدیدهای دوره‌ای از واحدهای صنفی ما دارند.
در این دوره كرونایی دولت از واحدهای صنفی زیرمجموعه اتحادیه شما چه حمایتی كرده‌است؟
فعلا كه هیچ حمایت خاصی از صنف ما نشده‌است.
مگر وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی به كسب‌وكارهای آسیب‌دیده از كرونا وام نمی‌دهد؟
گفته‌اند كه وام می‌دهیم، اما هنوز كسی از همكاران ما وامی نگرفته‌است.


علی‌اكبر نریمانی، رئیس اتحادیه صنف چلوكباب و چلوخورش تهران:
دولت به هیچ‌كدام از وعده‌هایش عمل نكرده‌است


چند واحد صنفی در صنف چلوكباب و چلوخورش  تهران فعال هستند؟
صنف ما حدود هزار عضو دارد كه پروانه‌دار هستند و تقریبا همین حدود هم بدون پروانه در سطح تهران فعالیت می‌كنند كه صدور پروانه كسب آنها نیز در دست اقدام است. البته توجه داشته باشید كه هم چلوكبابی‌ها و هم مراكز تهیه غذا و آشپزخانه‌ها زیرمجوعه صنف ما محسوب می‌شوند.
چه تعداد از این واحدهای صنفی در دوره همه‌گیری كرونا تعطیل شده‌اند؟
حدود 15درصد واحدهای پروانه‌دار ما در این دوره تعطیل شده یا تغییر كاربری داده‌اند و از واحدهای بدون پروانه هم تقریبا 30درصد از گردونه این كسب‌وكار خارج شده‌اند.
پس كرونا حسابی یقه چلوكبابی‌های تهران را گرفته است.
بله، به‌هرحال ما 11 ماه كار می‌كنیم كه در ماه اسفند بتوانیم به قول كاسب‌ها چاله‌های گذشته را پر كنیم. اما پارسال از ابتدای اسفند واحدهای صنفی ما تعطیل شدند و این تعطیلی‌ها تا بعد از ماه رمضان ادامه پیدا كرد. البته بیشتر همكاران ما حقوق و سنوات و عیدی كارگران خود را در ماه اسفند پرداخت كردند. بعد هم در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به ما گفتند كارگران خود را حفظ كنید و ما برای حمایت از شما وام می‌دهیم، اما عملا هیچ اتفاقی نیفتاده است.
مگر دولت وعده نداده‌است به كسب‌وكارهای آسیب‌دیده از كرونا وام بدهد؟
چرا، اما هنوز كه این وعده دولت محقق نشده است. البته دولتی‌ها به هیچ‌كدام از وعده‌های خود حتی دادن سه ماه فرجه در دریافت مبلغ قبض‌های آب‌وبرق عمل نكرده‌اند و به محض بازگشایی نیز مبالغ قبوض را با جریمه دیركرد از ما گرفتند و همین اواخر نیز از ما درخواست كرده‌اند مالیات بر ارزش افزوده خود را بپردازیم.
به‌هرحال واحدهای صنفی شما هم مثل دیگر اصناف باید مالیات بدهند.
ببینید، فروش واحدهای صنفی زیرمجموعه ما حتی بعد از بازگشایی هم حدود یك‌چهارم تا یك‌پنجم قبل شده‌است. بنابراین اصلا درآمدی نداریم كه بخواهیم مالیات بدهیم.
مگر فروش بیرون‌بر ندارند؟
چرا دارند، اما مقدار آن هم خیلی كمتر شده‌است. در این دوران مردم كمتر اعتماد می‌كنند كه از رستوران‌ها و چلوكبابی‌ها غذا بگیرند و این فروش ما هم كمتر از یك‌چهارم شده است.
آماری دارید كه این اتفاقات باعث بیكاری چند نفر از كاركنان صنف شما شده‌است؟
بیشتر همكاران ما كسی را اخراج نكرده‌اند. اما به‌هرحال، واحدهایی كه تعطیل كرده‌اند، ناچار بوده‌اند كه كاركنان‌شان را هم اخراج كنند و به این صورت حدود 4000نفر از كارگران چلوكبابی‌ها و آشپزخانه‌ها در این دوره بیكار شده‌اند.
فشار اقتصادی واردشده بر واحدهای صنفی زیرمجموعه شما این نگرانی را در مشتریان‌تان ایجاد می‌كند كه همكاران‌تان برای جبران بخشی از ضررهای مالی، كیفیت غذاهایشان را كاهش دهند.
مطمئن باشید كه این اتفاق رخ نمی‌دهد، زیرا چندین نهاد از واحدهای صنفی زیرمجموعه اتحادیه ما بازرسی می‌كنند و به‌خصوص در دوره شیوع كرونا، اتاق اصناف، مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، مراكز بهداشت شهرستان و اداره اماكن بازرسی‌هایشان را تشدید كرده‌اند و غذاهای ما را هم از نظر كیفیت و هم از نظر اصول بهداشتی بررسی می‌كنند.