به‌وقت المپیک

به‌وقت المپیک

24 سپتامبر 1988
قهرمانی فقط برای 3 روز

«‌این یک روز فوق‌العاده و تکرار نشدنی برای کانادا بود ». این صحبت‌های برایان مولرونی، نخست‌وزیر وقت کانادا در واکنش به موفقیت بن جانسون، دونده این کشور بود. این ورزشکار در مسابقات فینال دوی 100 متر بازی‌های المپیک 1988 سئول، با رکورد 79/9 ثانیه به خط پایان رسید و علاوه بر ثبت رکوردی جدید، برای اولین‌بار طی 60 سال گذشته، کانادا را در رشته دو‌و‌میدانی به مدال طلا رساند. آن مدال و آن روز قرار بود برای همیشه در ذهن جانسون و همچون تمام مردم کانادا باقی بماند، اما این آرزو سه روز بیشتر طول نکشید.
مرکز کنترل دوپینگ المپیک در سئول اعلام کرد در آزمایش جانسون ماده ممنوعه استانوزولول یافت شده به همین دلیل مدال طلا و رکوردش پس گرفته شد. مدال طلا در آن رشته به کارل لوئیس داده شد. اما این پایان ماجرا نبود. کانادایی‌ها به این گزارش شکایت کردند و خواستار بازنگری در این حکم شدند. اما چند ماه بعد وقتی برای بررسی بیشتر این اتفاق به دادگاه رفتند، فرانسیس، مربی جانسون فاش کرد که او و خیلی از ورزشکاران از مواد نیروزا استفاده می‌کنند.
 همین مساله باعث شد تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام گیرد. نتیجه نشان داد حرف‌های فرانسیس چندان هم دور از واقعیت نبوده است. از هشت نفری که در فینال آن روز شرکت کردند، شش دونده از جمله خود کارل لوئیس در سال‌های بعد جواب آزمایش‌شان مثبت شد. بخش تلخ ماجرا برای خود بن جانسون، واکنش ورزشکاران و رسانه‌های کانادا به این خبر بود. مارک تکسبری، شناگر کانادایی حاضر در آن بازی‌ها، بنری در محل اقامتش در دهکده المپیک نصب کرد که رویش نوشته بود: « از قهرمانی تا هیچی در 79/9 ثانیه ». واکنش رسانه‌ها هم در همین سبک و سیاق بود. روزنامه تورنتو سان با انتشار عکس بزرگی از جانسون روی جلد خودش، نوشت: « چرا بن ؟ ». خبرگزاری رسمی کانادا نیز جانسون را خبرسازترین چهره سال 1988 کانادا معرفی کرد.

24 سپتامبر 2000
برق طلای المپیک در محمودآباد

دوشنبه 4‌مهر‌1379،  رقابت‌های دسته 105‌کیلوگرم المپیک‌2000، سالن مرکز همایش‌های سیدنی. آن روز از اولین و آخرین طلای وزنه‌برداری ایران در المپیک 32 سال می‌گذشت تا این‌که حسین توکلی روی تخته سیدنی حاضر شد و به عنوان یک جوان 23‌ساله محمودآبادی همه را غافلگیر کرد. توکلی در یکضرب با مهار وزنه 190‌کیلوگرم ششم شد، اما در دوضرب وقتی در حرکت آخرش وزنه ارزشمند 235‌کیلویی را بالای سر برد، مستقیم زد توی گوش مدال‌طلا. پایان انتظار 32‌ساله وزنه‌برداری ایران برای کسب مدال طلا در المپیک، پرش جفت پای حسین توکلی روی سکوی قهرمانی بود؛ صحنه‌ای که هرگز از یادها فراموش نمی‌شود. بعدها یوردان گئورگی ایوانف از شب قهرمانی حسین توکلی در المپیک سیدنی به عنوان بهترین شب دوران مربیگری‌اش یاد کرد. ایوان که با نامهربانی‌های بسیار از هدایت تیم‌ملی بلغارستان کنار گذاشته شده بود، در شبی که شاگردش حسین توکلی، بالاتر از دو رقیب بلغاری به نام‌های آلن زاگایف و سید‌سیف اسد (وزنه‌بردار بلغاری‌الا‌صل قطر) روی سکوی قهرمانی المپیک ایستاد، به هموطنانش ثابت کرد درباره او تصمیم اشتباه گرفته‌اند.