جمع غیررسمی همرزمان

جمع غیررسمی همرزمان

علیرضا رافتی روزنامه‌نگار


«سال 63، عملیات بدر، من 15سالم بود. ما سه نفر بودیم که در یک سنگر گیر افتاده بودیم. از آن سه نفر، امروز فقط من مانده‌ام. وضعیت خیلی بد شده بود و دستور جابه‌جایی به ما داده بودند. ما بیسیم و هیچ وسیله ارتباط دیگری نداشتیم. من یک رادیوی غنیمتی از سنگر عراقی‌ها برداشته بودم و مدام با پیچ موجش ور می‌رفتم، بلکه جایی خبری از این بدهد که دور و اطراف ما چه خبر است. کنارم یکی از دوستان‌مان شهید شده و گوشه سنگر افتاده و دوست دیگرمان  آقا جعفر هم گوشه دیگر سنگر نشسته بود. ساعت حدود 10صبح بود و رادیو، برنامه کودک صبحگاهی پخش می‌کرد. من گریه‌ام گرفت. رادیو را کوبیدم به دیوار سنگر و گفتم لامذهب! بگو دور و بر ما چه خبره! آقا جعفر لبخند زد و گفت: محمد! یعنی می‌شه یه روزی مردم بفهمند ما چی‌کار کردیم؟...»
این را یکی از راویان دفاع‌مقدس در دیدار با رهبر انقلاب روایت می‌کند که در قالب مستند «غیررسمی» به تصویر کشیده شده است. همین چند خط روایت کافی است تا بسیاری از مفاهیمی که در دفاع‌مقدس معنا گرفتند یا معنایشان عوض شد را مرور کنیم. یک پسربچه15ساله که در محاصره گیر افتاده و دارد موج رادیو را عوض می‌کند که چیزی از اطلاعات منطقه به دست بیاورد، در حالی که رادیو دارد برنامه کودک پخش می‌کند. برنامه کودکی که احتمالا برای رده سنی همین پسربچه طراحی و ساخته شده است. روزی که بیشتر پسربچه‌های 15ساله دنیا در آن ساعت روز پیچ رادیو و تلویزیون را می‌چرخاندند تا برنامه خودشان را ببینند و بشنوند، جایی در عملیات بدر یک پسربچه 15ساله داشت به حرف همرزمش فکر می‌کرد که: محمد! یعنی می‌شه یه روزی مردم بفهمند ما چی کار کردیم؟!
و محمدهای 15ساله جنگ که حالا پا به سن گذاشته و خیلی‌هایشان زخم جنگ را هنوز بر بدن دارند، راه افتاده‌اند در بیابان‌های غرب و جنوب و پشت تریبون‌ها و پای تخته کلاس‌های درس و میکروفن دست گرفته‌اند تا به بچه‌های 15ساله بگویند چند نسل قبل بچه‌های این سنی چه حماسه‌ای را رقم می‌زدند. در جلسه راویان دفاع‌مقدس با رهبر انقلاب که آبان98 برگزار شده و تصاویرش همراه چند مصاحبه و تصاویر آرشیوی در مستند غیررسمی نمایش داده شده است،‌ رهبر انقلاب از قول کسی می‌گوید: ما عاشورا را قوی و با جزئیات روایت می‌کنیم چون از ماجرای غدیر درس‌گرفته‌ایم. در این دیدار جمعی از همرزمان رهبر انقلاب از گوشه و کنار کشور جمع شده‌اند که بین اشک و لبخندهای خاطره بازی این نکته را مرور کنند که اگر جنگ را برای نسل جوان درست و با جزئیات روایت نکنیم، دشمن روایت خودش را به خورد نسل جوان می‌دهد.