وقت‌کشی به نفع کرونا

وقت‌کشی به نفع کرونا

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان


  دیروز رئیس‌جمهور از احتمال بازگشت برخی محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در بعضی از استان‌ها خبر داد و به نظر می‌رسد بعد از گذشت حدود سه هفته از آغاز موج سوم همه‌گیری کرونا در ایران، دولت بالاخره به فکر اجرای تدابیری سختگیرانه برای کنترل این موج افتاده است. این در حالی است که مشابه این محدودیت‌ها در ماه‌های اسفند و فروردین نیز در سطح کشور اعمال شد و تجربه آن روزها نشان داد دولت اگر اراده کند و صحبت‌هایش فقط روی کاغذ نباشد، اعمال محدودیت‌های سختگیرانه می‌تواند آمار ابتلا به کرونا را در کشور کاهش دهد.
البته شرایط کنونی کشور به گونه‌ای است که شاید صرف بازگشت محدودیت‌ها کافی نباشد و بهتر است دستگاه اجرایی حتی برای مدتی کوتاه تمام کسب‌وکارها را تعطیل کند تا از احتمال شیوع کرونا در سطح جامعه کاسته شود. چون اکنون آمار مبتلایان و به‌خصوص جانباختگان ناشی از کرونا در ایران به وضعیت نگران‌کننده‌ای بازگشته است. در این شرایط، هیچ اشکالی ندارد که دولت برخی مناطق کشور را که به لحاظ شیوع کرونا در وضعیت قرمز یا بدتر از آن قرار دارند، برای یک تا دو هفته تعطیل کند و البته این مساله نیز با تشدید نظارت بر اجرای پروتکل‌ها و محدودیت‌ها همراه باشد.
با این حال، شاید برخی مسؤولان دستگاه اجرایی بازهم این نکته را مطرح کنند که به دلیل شرایط سخت اقتصادی کشور، اعمال این محدودیت‌ها برای دولت دشوار باشد، ولی دولتمردان ما باید به این مهم توجه داشته باشند که هیچ چیز مهم‌تر از این نیست که روزانه تعداد زیادی از عزیزان ما جان خود را از دست می‌دهند و براساس پیش‌بینی برخی کارشناسان بهداشت اگر دولت با جدیت در این مساله دخالت نکند، ممکن است آمار مرگ‌ومیر روزانه ناشی از کرونا چند برابر هم بشود.
در واقع، دولت باید شرایط کشور را به شکلی مدیریت کند که هم اقتصاد کشور تا حدممکن لطمه نخورد و هم سلامت مردم کمترین آسیب را ببیند. اما متاسفانه دولتمردان در برخی موارد نمی‌توانند مسائل را به‌خوبی مدیریت کنند و اکنون هم رئیس‌جمهور اعلام کرده تا پایان هفته برای بازگشت محدودیت‌ها در بعضی استان‌ها تصمیم‌گیری می‌شود. این در حالی است که در سه هفته گذشته،‌ آمارهای روزانه کرونا دوباره به وضعیت خطرناکی برگشته و به نظر می‌رسد دولت همچنان مشغول وقت‌کشی است و بهتر بود دستگاه اجرایی زودتر درباره بازگشت محدودیت‌های کرونایی تصمیم می‌گرفت.
نکته دیگری هم که دیروز در صحبت‌های آقای روحانی به چشم آمد، وجود ابزار لازم برای نظارت بر افرادی بود که در اماکن عمومی کلانشهرهای کشور از ماسک استفاده نمی‌کنند. پیش از این هم مسؤولان وزارت بهداشت چند بار از جریمه افرادی که ماسک نمی‌زنند، صحبت کرده بودند. با این حال، هیچ‌گاه نه این صحبت‌ها اجرایی و نه راهکاری عملی برای استفاده از این ابزارهای نظارتی پیشنهاد شده است. حالا هم با توجه به این که به نظر می‌رسد جریمه کردن افرادی که ماسک ندارند یا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، چندان امکان‌پذیر نباشد، بهتر است دولتمردان به‌جای این صحبت‌ها، به اعمال محدودیت‌های سختگیرانه به صورت موقت بیندیشند تا به این ترتیب آمارهای کرونا رو به کاهش رود.