سند افتخار سپاه

سند افتخار سپاه

سردار علیرضا افشار معاون پژوهشی دانشگاه دفاع ملی


    بعد از 40 سال از تاریخ دفاع مقدس امروز شاهد اظهارنظرهایی هستیم كه موجب نگرانی رهبر معظم انقلاب درباره تحریف این دوران شده است. طبعا این مساله وظیفه همه ما را سنگین‌تر می‌كند و باید بهتر به حقایق دفاع مقدس بپردازیم. معارف دفاع مقدس به مستندانی كه در اختیار ماست، برمی‌گردد. این مدارك و اسناد در اختیار ماست و در مراكز اسنادی و پژوهشی دفاع مقدس وجود دارد و می‌تواند زمینه مناسبی برای بررسی و ارزیابی مطلوب‌تر این دوران باشد.
 در این مراكز، اسناد دقیقی درباره همه اتفاقاتی كه در قرارگاه‌های جنگی رخ می‌داده وجود دارد. این مدارك و اسناد شامل صحبت‌هایی است كه در سطوح عالی بین فرماندهان سپاه، مسؤولان سپاه و ارتش، فرماندهان نظامی با مسؤولان سیاسی و... صورت می‌گرفته است. به نظر من الان فرصت مناسبی است كه باتوجه به این اسناد، حقایق دفاع مقدس را در معرض افكار عمومی قرار دهیم. از سویی دیگر دشمن هم بیكار ننشسته و برای تحریف تاریخ دفاع مقدس از هر بهانه‌ای استفاده می‌كند و حتی از تقطیع اسناد و گفتار برای اهداف شوم خود بهره می‌برد. من از همان ابتدای حضورم در سپاه پاسداران و همچنین سمتی كه به عنوان سخنگوی سپاه داشتم در بسیاری از این جلسات حضور پیدا می‌كردم و شاهد گفت‌و‌گو و بحث و تبادل نظر میان فرماندهان و اعضای سپاه بودم.
در تمام این جلسات حتی با حضور گرایش‌های مختلف، سایه‌ای فراگیر از وحدت و یكپارچگی برای غلبه بر دشمن وجود دارد.
بعضا هم ادعای همراهی نكردن دولت و فراهم نكردن امكانات برای جنگ مطرح می‌شد، اما واقعا جهت‌گیری كشور به سمت پشتیبانی از دفاع مقدس بود و این در كنار همه مشكلاتی بود كه به‌واسطه تحریم وجود داشت. تحریمی كه در آن زمان به‌واسطه حمایت كامل بلوك غرب و شرق در پشتیبانی از صدام و فشار بر ایران وجود داشت. بنابراین در آن جلسات بحث‌هایی كه مطرح می‌شد همه برای این بود كه چگونه خودمان را در برابر ارتش متجاوز عراق تقویت و بر آن غلبه پیدا كنیم. البته در این جلسات حتما دیدگاه‌ها و نظرات متفاوت وجود داشت.
من به عنوان یك شاهد در تمام این صحنه‌ها عرض می‌كنم مدیریت عالی سپاه با شرح صدر و تحمل، دیدگاه‌ها و نظرات مخالفت را می‌شنید و پیرامون آن بحث و گفت‌وگو می‌كرد.  فراموش نمی‌كنم موقعی كه بحث‌های مهمی درباره انجام عملیات در قرارگاه‌های جنگی مطرح می‌شد سردار محسن رضایی گاهی بعد از نماز مغرب تا قبل از نماز صبح به بحث و گفت‌وگو با فرماندهان می‌نشست و نظرات تك‌تك آنها را می‌پرسید و درباره نظرات مخالف بحث می‌كرد تا در نهایت به یك اقناع جمعی برسند. این مدیریت در جنگ واقعا مثال‌زدنی بود و باتوجه به مشكلاتی كه امروز با آن درگیر هستیم، می‌تواند به عنوان یك سبك مدیریتی اثبات‌شده در میدان عمل مورد توجه قرار گیرد. این سندی كه با تقطیع از سوی بی‌بی‌سی منتشرشده، در واقع سند افتخار سپاه است. نكته قابل تأمل این‌كه در این فایل صوتی، همان فردی كه نظرات مخالف سردار رضایی را داشت، از سوی ایشان به عنوان فرمانده سپاه تهران انتخاب می‌شود. از ابتدا در سپاه بنابر همكاری، همدلی، همیاری و مشورت در مسائل كلی بود و البته در مسائل جزئی‌تر اختلاف‌نظرهایی هم وجود داشت.