صــــادرات مــعــکوس!

کاهش ارزش پول ملی باعث شده قاچاق کالا به خارج از مرزها رونق زیادی داشته باشد

صــــادرات مــعــکوس!

واژه قاچاق كالا برای همه ما ایرانی‌ها عبارت آشنایی است. عبارتی كه بارها آن را از رسانه‌های مختلف شنیده‌ایم. فلان كالا در بازار ایران قاچاق است. كالای قاچاق كمر تولید داخلی را شكسته، برای حمایت از تولید ابتدا باید با قاچاق كالا مقابله كرد و ... اما تمام این عبارت‌ها حاكی از ورود كالای قاچاق به كشور است. كالاهایی كه بدون طی مراحل قانونی از طرق غیرقانونی و بدون پرداخت تعرفه و عوارض گمركی وارد كشور می‌شوند. میزان این قاچاق به كشور، طی یك دهه اخیر چیزی حدود 12 تا 25 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. موضوعی كه البته همچنان به‌رغم افزایش نرخ ارز، شاهد آن هستیم. اما طی یك سال اخیر و با افزایش شدید نرخ ارز و به تبع آن كاهش ارزش پول ملی، شاهد گسترش پدیده قاچاق معكوس بوده‌ایم. موضوعی كه در گذشته محدود به قاچاق حامل‌های سوخت از كشور می‌شد، حالا با كاهش ارزش پول ملی و البته تخصیص ارز ترجیحی به برخی از این كالا‌ها به‌شدت گسترش یافته و در حال حاضر بسیاری از كالاهای داخلی كشور به كشورهای همسایه قاچاق می‌شود. با این حال و باوجود این‌كه برخی از كالاهای وارداتی كه با استفاده از ارز دولتی (ارز ترجیحی) وارد كشور شده‌اند، تحت عنوان قاچاق معكوس از كشور خارج می‌شوند، باز هم دولت به پرداخت ارز 4200 تومانی به واردات برخی از این كالاها اصرار دارد. كالاهایی كه با نرخ ارز ترجیحی وارد كشور می‌شوند، اما در نهایت با نرخ ارز آزاد به دست مر‌دم می‌رسند. كارشناسان بارها در این زمینه هشدار داده‌اند كه به جای پرداخت ارز 4200 تومانی برای واردات كالاهای اساسی، كالا با نرخ نیمایی وارد و ما‌به‌التفاوت آن به صورت نقدی به مردم پرداخت شود. اما دولت همچنان بر واردات كالای اساسی با این نرخ اصرار دارد. همین موضوع باعث شده به دلیل ارزان بودن كالا در بازار (با توجه به كاهش ارزش پول ملی) قاچاق معكوس در كشور با افزایش قابل‌توجهی مواجه شود. جام‌جم در گزارشی به دلایل افزایش قاچاق معكوس در كشور پرداخته كه مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

تا صحبت از قاچاق می‌شود همه تصور می‌كنند عده‌ای با صورت‌های پوشانده با یك كوله بردوش مشغول جابه‌جایی كالا هستند. جالبی ماجرا اینجاست كه برخی مسؤولان صراحتا اذعان می‌دارند که این حجم از قاچاق (چه قاچاق ورودی و چه معكوس) به صورت سازمان‌یافته انجام می‌شود و به دلیل این‌كه این افراد از باگ‌های سیستم اطلاع دارند و مرزها را نیز به‌خوبی می‌شناسند، با بهترین تجهیزات ممكن اقدام به قاچاق می‌كنند. برای بررسی این موضوع ابتدا باید درنظر داشت كه مابه‌التفاوت قیمت كالاها در داخل و كشورهای همسایه به دلیل كاهش ارزش پول ملی در ایران آنقدر افزایش یافته كه قاچاق كالا را توجیه‌پذیر كرده و بر انگیزه قاچاقچیان افزوده است. به عنوان مثال قاچاق دام یكی از مواردی است كه با افزایش نرخ ارز به یك رویه مرسوم تبدیل شده است.
برای مثال یك گوسفند 50 كیلویی در ایران قیمتی كمتر از صد دلار دارد، از طرفی از آنجا كه خوراك دام و طیور با ارز 4200 تومانی وارد كشور می‌شود، هزینه‌های پروار دام در كشور را به‌شدت كاهش داده و برای كشورهای همسایه ایران كه ارزش پول بالاتری نسبت به كشورمان دارند، خرید كالا ازجمله دام را توجیه‌پذیر می‌كند. به عنوان مثال هر كیلو گوشت قرمز در ایران قیمتی حدود صد هزار تومان دارد. به عبارتی قیمت هر كیلو گوشت در ایران كمتر از چهار دلار است. در حالی كه گوشت در كشورهای عربی با قیمتی حدود 15 دلار به فروش می‌رسد. این اختلاف قیمت باعث افزایش قاچاق دام و كالاهای خوراكی و مصرفی شده است كه در صورت حذف ارز ترجیحی شاید این موضوع كمرنگ‌تر شود.
حامل‌های سوخت به دلیل دریافت یارانه طی این سال‌ها، همواره در سبد قاچاقچیان قرار داشته و ساز و كار پیشرفته‌ای از تانكر و مخازن بزرگ تا لنج‌ها و قایق‌های حامل برای این كار در اختیار دارند. اما حالا علاوه‌بر قاچاق سوخت، قاچاق مواد غذایی مانند حبوبات نیز افزایش چشمگیری داشته، به طوری‌ كه قیمت لوبیاچیتی در بازار داخلی به 35 هزار تومان در هر كیلو افزایش یافته است. دلیل این افزایش قیمت بیش از آن‌كه به افزایش هزینه‌های تولید مربوط باشد، به افزایش صادرات و قاچاق این كالا مربوط است. برای مثال بررسی‌های خبرنگار جام‌جم نشان می‌دهد تنها كشفیات گمرك فقط در یك قلم لوبیاچیتی! در شش‌ماهه ابتدایی سال حدود هشت میلیارد تومان بوده است.
برخی كارشناسان معتقدند یكی از دلایل قاچاق در كشور، مشكلات معیشتی و بیكاری است. قیمت دلار در آستانه 30 هزار تومان قرار دارد و خط فقر به ده میلیون تومان رسیده است. همین موضوع باعث شده تا برخی افراد به منظور تامین معیشت با افرادی كه به صورت سازمان‌یافته برنامه‌ریزی قاچاق را انجام می‌دهند، همكاری كنند.
 وقتی ستاد مبارزه با قاچاق سكوت می‌كند
روزنامه جام‌جم برای پیگیری این موضوع با مسؤولان ستاد مركزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، چندین بار تماس گرفت كه دیروز هیچ‌كدام از آنها حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشدند. ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز تنها نهادی است كه در زمینه مبارزه با قاچاق معكوس می‌تواند اظهارنظر كند، اما متاسفانه به دلیل این‌كه مسؤولان این ستاد حاضر به پاسخگویی نبودند، نتوانستیم نظر آنها را در این زمینه جویا شویم.
مولوی احمدسپاهی، امام‌جمعه سورو شهر مرزی جالق در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به این‌كه پول ایران (ریال) در برابر پول پاكستان (روپیه) افت كرده است و یك روپیه پاكستان 152تومان است لاستیك خودروهای سبك و سنگین، شیرخشك، روغن خوراكی، پودر لباسشویی، نوشابه و گوسفند به‌صورت غیرقانونی در این منطقه به كشور پاكستان قاچاق می‌شود.


تجهیزات قاچاقچیان بیشتر از امکانات  مبارزه با قاچاق است
 روح‌ا... لطیفی، سخنگوی گمرک ایران در گفت‌وگویی که با خبرنگار ما داشت به جزئیات قاچاق معکوس اشاره کرد و گفت: روغن‌های نفتی، مشتقات آن و مواد قیری، بیشترین کالاهایی هستند که تحت عنوان قاچاق معکوس از کشور خارج می‌شوند.
وی افزود: ضمن این‌که کره، دارو و لوبیا چیتی بیشترین کالا در بخش خوراکی‌ها بودند که از ابتدای سال تا 23شهریور توسط گمرک کشف شده است. ارزش کالاهای کشف شده در بخش قاچاق معکوس 944میلیارد تومان برآورد شد.
لطیفی با بیان این‌که قاچاق دام از مرزهای رسمی کشور امکان‌پذیر نیست، تاکید کرد: در حال حاضر چوپان، گله دام را از مناطق کوهستانی و صعب‌العبور بالا می‌برد و به نقطه مرزی می‌رسد. پس از این‌که قاچاقچی در کشور مقابل حاضر شد گله را به سمت کشور ثانی هدایت می‌کند و دام با این روش به صورت زنده از کشور خارج می‌شود.
به گفته وی، 9000کیلومتر مرز در سراسر کشور وجود دارد که بخشی از آن به صورت طبیعی جدا شده و بخشی از آن با فاصله توسط نیروهای انتظامی کنترل می‌شود. از این رو قاچاقچیان به دلیل آشنا بودن با مناطق مرزی به بهانه‌های کولبری و راه بلدی دست به قاچاق می‌زنند.
سخنگوی گمرک در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر این‌که قاچاق از مبادی رسمی هم انجام می‌شود یا خیر گفت: برخی قاچاقچیان با خلاف اظهاری اقدام به قاچاق معکوس در کشور می‌کنند. حتی برخی از آنها کالاهایی مانند گازوئیل که در ایران دارای مزیت است را با استفاده از موادی، ماهیت اصلی آن را تغییر می‌دهند تا در آزمایشگاه‌ها به عنوان گازوئیل شناخته نشود، اما پس از صادرات این گازوئیل‌ها تحت عنوان سایر مواد سوختی، محللی به آن اضافه می‌کنند که دوباره تبدیل به گازوئیل می‌شود. مشخص است این افراد نفوذ و قدرت زیادی دارند و به صورت سازمان‌یافته عمل می‌کنند و دارای تجهیزات زیادی هستند.


کاهش ارزش پول ملی، مهم‌ترین عامل قاچاق
 هنوز حوادث آبان98 فراموش نشده است. دولت در آبان یکشبه تصمیم گرفت بنزین را 200درصد گران کند. تصمیمی که موجب شد قیمت هر لیتر بنزین از هزار تومان به 3000تومان افزایش یابد. حسن روحانی در اولین سخنرانی خود پس از گرانی بنزین مدعی شد صبح جمعه متوجه گرانی بنزین شده است. موضوعی که به اعتراضات دامن زد و موجب خسارت 20هزار میلیارد تومانی به کشور شد. در آن زمان مقامات دولتی معتقد بودند یکی از دلایل گرانی بنزین، کاهش حجم قاچاق سوخت است. این در حالی بود که در زمان افزایش قیمت بنزین، نرخ ارز در کشور 11هزار و 400تومان بود که با احتساب قیمت بنزین در فوب خلیج‌فارس نرخ واقعی بنزین چیزی حدود 6000تومان بود. با این حال و با توجه به افزایش نرخ ارز محاسبه اعداد و ارقام موجود نشان می‌دهد قیمت بنزین فوب خلیج‌فارس در حال حاضر چیزی بیش از 12هزار تومان است؛ فاصله قیمتی که از افزایش انگیزه‌های قاچاقچیان برای قاچاق بنزین و بیشتر از آن گازوئیل حکایت دارد. در نتیجه قاچاق بنزین در شرایط فعلی به صرفه‌تر از گذشته شده است.
 مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگویی با خبرنگار جام‌جم به موضوع کاهش ارزش پول ملی و نقش آن در افزایش قاچاق معکوس پرداخت و گفت: تغییر نرخ ارز یکی از عوامل اصلی توجیه‌پذیری قاچاق است، به همین دلیل باید برای مقابله با این پدیده اقداماتی انجام شود.
وی افزود: کالاهایی که به صورت یارانه‌ای وارد کشور می‌شوند یعنی از ارز ترجیحی برای واردات آنها استفاده می‌شود باید در قالب یک بسته کاملا مشخص و تعریف‌شده توزیع شوند یعنی دولت و سایر نهادها باید بر توزیع این کالاها نیز نظارت کنند. درباره موضوع دارو به جای این‌که یارانه تحت عنوان ارز 4200تومانی به واردکنندگان داده شود، این کالا باید با ارز نیمایی یا ارز بازار آزاد وارد کشور شود. اما در مقابل یارانه مذکور به صورت ریالی به شرکت بیمه خدمات درمانی پرداخت شود تا بیمار هزینه کمتری برای تامین دارو و درمان خود بپردازد. طبیعتا انحراف در این بخش کمتر بوده و کنترل و رسیدگی راحت‌تر خواهد بود.
طغیانی با اشاره به این‌که راهکارهای دیگری برای مبارزه با قاچاق معکوس وجود دارد، گفت: نکته بعدی این است که تورم داخلی متناسب با نرخ ارز آن‌قدر افزایش یابد که این موضوع توجیه‌پذیری قاچاق را در کشور کاهش دهد. البته در این صورت قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش می‌یابد، اما اگر سیستم توزیع در کشور به صورت یک بسته مشخص تعریف شود قطعا آسیب کمتری متوجه کشور خواهد شد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به پرسش خبرنگار ما مبنی بر این‌که سیستم توزیع بسته برای مواد خوراکی و غذایی چگونه خواهد بود، تصریح کرد: ارائه کوپن و کالابرگ به همه مردم ایران برای تامین کالاهای اساسی‌شان یکی از راهکارهای مناسب است. در این صورت می‌توان یک سبد کالا برای هر خانوار به صورت ماهانه در نظر گرفت و افراد با مراجعه به مراکز مشخص کالای خود را دریافت کنند. در این صورت باید کالایی که در بازار عرضه می‌شود با قیمت ارز آزاد و متناسب با کشورهای همسایه تعریف شود که قاچاق توجیه اقتصادی نداشته باشد.