آشـوب در قفقــــاز پایان ندارد

با وجود گذشت چند روز از درگیری‌ها نشانه‌ای از توقف جنگ در قره باغ مشاهده نمی‌شود

آشـوب در قفقــــاز پایان ندارد

در حالی كه تلاش‌ها برای توقف درگیری‌ها در قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان ادامه دارد، فعلا نشانه‌ای در خصوص آتش بس میان طرفین وجود ندارد. افزایش آمار كشته‌های طرفین به بالای 100نفر، نگرانی‌ها در خصوص تشدید بحران در این منطقه و كشیده شدن نبرد به دیگر مناطق دو كشور همسایه تشدید شده است.

شورای امنیت سازمان ملل به درخواست كشورهای اروپایی برای بررسی نبرد جاری در قره‌باغ، جلسه اضطراری غیرعلنی برگزار كرد.نشستی كه حداقل تاثیری كوتاه مدت بر حل و فصل بحران ایجاد شده در این منطقه نداشته است. درگیری‌های خونباری كه از روز یكشنبه ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) بین ارمنستان و آذربایجان در منطقه ناگورنو قره‌باغ آغاز شد، حداقل 100كشته بر جای گذاشته است. ضمن این‌كه هنوز آمارهای رسمی ( كه به نظر می‌رسد بیشتر از میزان اعلام شده است ) منتشر نشده است. شبكه یورونیوز در این خصوص گزارش داده است:  ۱۱ غیرنظامی نیز از جمله قربانیان بوده‌اند كه شامل ۹ نفر در آذربایجان و ۲ نفر در ارمنستان هستند.پیش از این، آرتسترون هوانسیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان از حمله «گسترده» نیروهای آذربایجانی در جبهه‌های جنوب و شمال شرقی خط مقدم خبر داده بود.
درگیری‌ها روز یكشنبه بین دو جمهوری شوروی سابق كه به مدت چندین دهه بر سر منطقه كوهستانی قره‌باغ اختلاف داشتند، آغاز شد. این منطقه، قلمرویی محصور در خشكی است كه در میان خاك آذربایجان واقع شده اما عمدتا ارمنی‌نشین است. ارمنی‌های این منطقه استقلال خود را با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در سال ۱۹۹۱ اعلام كردند، تصمیمی كه البته جمهوری آذربایجان هرگز آن را به رسمیت نشناخته است. با سقوط شوروی و وقوع جنگی كه ۳۰ هزار كشته برجای گذاشت، قره‌باغ زیر كنترل جدایی‌طلبان تحت حمایت ارمنستان درآمد.
 روایت‌های متفاوت طرفین از جنگ
مقامات ایروان و باكو، هر دو خود را پیروز نبردهای اخیر در قره‌باغ تلقی كرده و در عین حال، بر استمرار درگیری‌ها تاكید دارند. همین مساله، حل‌وفصل بحران قره‌باغ را سخت و دشوار كرده است. مقامات محلی قره‌باغ مدعی هستند مواضع از دست رفته در روز پیش از آن را دوباره به دست آورده است. اما برعكس، آذربایجان ادعا كرده است به پیشرفت‌های ارضی بیشتری دست یافته است.
 تازه‌ترین هشدار ایروان به آنكارا
رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند، تركیه آشكارا حمایت كامل خود را از آذربایجان نشان داده و ایروان، آنكارا را به مداخله سیاسی و نظامی در درگیری متهم كرده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری تركیه كه پشتیبان اصلی آذربایجان در این منازعه است، دیروز خواستار پایان اشغال قره‌باغ به دست ارمنی‌ها شد. وی گفت: زمان آن رسیده كه این بحران كه با اشغال منطقه كوهستانی قره‌باغ آغاز شده، پایان یابد. به محض این كه ارمنستان سرزمینی را كه اشغال كرده ترك كند، منطقه روی صلح و آرامش را خواهد دید. مسكو نیز كه در تلاش است روابط صمیمانه با دو طرف جنگ را حفظ كند و نقش داور بزرگ منطقه‌ای را داشته باشد، مواضعش به ارمنستان نزدیك‌تر است. هر دو كشور درگیر جنگ، عضو یك اتحاد نظامی تحت سلطه روسیه به نام سازمان پیمان امنیت جمعی هستند. همین مساله سبب شده است روسیه قدرت مانور زیادی برای ایجاد آتش‌بس و مذاكرات دو طرفه میان ایروان و باكو در اختیار داشته باشد.
 خونین‌ترین درگیری طی 4سال اخیر
افزایش تعداد تلفات طرفین در جنگ قره‌باغ، منجر به رقم خوردن خونین‌ترین منازعه دو طرف طی 4سال اخیر شده است. به عبارت بهتر، جنگی كه از یكشنبه در قره‌باغ آغاز شد، سخت‌ترین درگیری دو طرف از سال۲۰۱۶ به این‌سو در این منطقه بوده و باعث ایجاد نگرانی‌های بین‌المللی شده است. جمهوری اسلامی ایران نیز در راستای ایجاد ثبات در منطقه، پیشنهاد میانجیگری را به طرف‌های درگیر ارائه كرده است. روسیه نیز به مذاكرات خود با مقامات وزارت خارجه هر دو كشور ارمنستان و آذربایجان ادامه می‌دهد. اتحادیه اروپا نیز با دعوت طرفین به خویشتنداری در عین حال نسبت به هرگونه مداخله خارجی در این نزاع نیز هشدار داده است. پیتر استانو، سخنگوی دستگاه دیپلماسی اروپا روز دوشنبه گفت: هیچ مداخله‌ای در این درگیری پذیرفتنی نیست و تشدید جنگ بسیار نگران‌كننده است، زیرا می‌تواند عواقب جدی برای ثبات منطقه داشته باشد.
 شكایت رسمی ارمنستان از آذربایجان
در كنار منازعه نظامی در قره‌باغ، منازعه حقوقی میان ارمنستان و آذربایجان نیز شكل گسترده‌تری به خود گرفته است. ارمنستان با ارائه درخواستی فوری به دادگاه حقوق بشر اروپا از این نهاد خواست اقدامات آذربایجان را محكوم كند. دادگاه حقوق بشر اروپا كه مقر آن در شهر استراسبورگ فرانسه است، یكی از بازوهای قضایی اصلی شورای اروپاست. ماده۳۹ اساسنامه این دادگاه به آن اجازه می‌دهد در صورت احساس «خطر قریب‌الوقوع و جبران‌ناپذیر» اقداماتی را علیه نیروی مهاجم انجام دهد. در نامه ارمنستان به دادگاه حقوق بشر اروپا آمده است: دولت ارمنستان از دادگاه می‌خواهد برای جلوگیری از حملات نظامی آذربایجان علیه غیرنظامیان در سراسر خط تماس با نیروهای مسلح ارمنستان و جمهوری آرتساخ و نیز برای توقف حملات كور و بی‌هدف، هدف قرار دادن غیرنظامیان و تخریب اموال عمومی در شهرها، علیه دولت آذربایجان اقدامات لازم را انجام دهد.


ترکیه یک فروند جنگنده «سوخو۲۵» ارمنستان را سر‌نگون کرد
وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرده که یک فروند جنگنده «اف۱۶» ترکیه، یک فروند «سوخو ۲۵» نیروی هوایی ارمنستان را سرنگون کرده است.  
گزارش‌ رسانه‌ها حاکی است که خلبان جنگنده  سوخو ۲۵ ارمنستان، کشته شده است.
به گزارش فارس رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه با موضع‌گیری رسمی علیه ارمنستان و حمایت از آذربایجان در موضوع منطقه مورد مناقشه قره‌باغ، خواستار عقب‌نشینی نیروهای ارمنستان از این منطقه شد.
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با تاکید مجدد بر حمایت این کشور از جمهوری آذربایجان در دور جدیدی از تنش‌های نظامی با ارمنستان، گفته بود   آنکارا برای ایجاد صلح در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ هر کاری بتواند انجام می‌دهد.
از سرگیری درگیری‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از بامداد یکشنبه آغاز شد.
دو روز پیش از آغاز درگیری‌ها، سفارت آمریکا در باکو و ایروان از شهروندان آمریکایی خواسته بود وارد منطقه مورد مناقشه نشوند.
جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند.