هنر  در خیابان  فلسطین

در روز ملی همبستگی با كودكان و نوجوانان فلسطینی، تازه‌ترین آثار هنرهای تجسمی درباره آنها را مرور كرده‌ایم

هنر در خیابان فلسطین

پیوند جهان با مقوله فلسطین، پیوندی عاطفی است به‌ویژه اگر پای كودكان در میان باشد. بروید در همه خبرهای هنری مرتبط با فلسطین جست‌وجو كنید و ببینید هنرمندان چطور عاطفه‌ و محبت‌شان را به آنها ابراز می‌كنند. در همین ایران خودمان هم، هنرمندان همواره به هر مناسبتی از آنها یاد می‌كنند. ضریب برگزاری برنامه‌های هنری در ارتباط با كودكان فلسطینی در چند بزنگاه از تقویم بالا می‌رود؛ یكی روزهای منتهی به روز قدس است. این فعالیت‌ها محدود به مراكز فرهنگی در ایران هم نمی‌ماند و هنرمندان ایرانی توانسته‌اند هنرشان در ارتباط با بچه‌های فلسطین را اینجا و آنجای جهان عرضه كنند. تازه‌ترینش شاید همین اردیبهشت‌ماه اخیر بود كه به مناسبت فرارسیدن روز جهانی قدس، نمایشگاه مجازی سه‌بعدی «كودكان فلسطین» متشكل از 20 عكس در استانبول تركیه برپا شد. البته چون در آن روزها نیز مثل این روزها درگیر شیوع بی‌امان ویروس كرونا بودیم نمایشگاه به‌صورت مجازی و آنلاین برگزار شد. بین عكس‌ها، تصاویر تكان‌دهنده‌ای از آوارگی بچه‌های فلسطینی می‌دیدیم. بزنگاه بعدی روز جهانی و هفته ملی كودك است؛ در این روز هم هنرمندها هنرشان را روی نبض نوار غزه كوك می‌كنند. سومین بزنگاه تقویم سال نیز همین امروز است؛ روز همبستگی با كودكان فلسطین. به این مناسبت برخی از بهترین تصویرسازی‌ها، طراحی‌ها، نقاشی‌ها و گرافیتی‌های جدید را درباره كودكان فلسطینی مرور كرده‌ایم.

كودكان شهید غزه
هنرمند: كری بیل
تكنیك: زغال روی بوم
كری بیل چند باری كودكان فلسطینی را روی بوم نقاشی خود آورده است. یكی از پرتره‌های تازه این هنرمند انگلیسی، دو كودك فلسطینی را كه اسرائیلی‌ها در غزه آنها را كشتند، به تصویر كشیده است. او این نقاشی را با زغال كشیده و با جوهر مارك تجاری رنگ كرده و گفته كه امیدوار است بتواند كار خود را در فلسطین به نمایش بگذارد.


بچه‌های جنگ
هنرمند: بیسان عرفات
تكنیك: اكریلیك روی بوم
در نقاشی‌های بیسان عرفات از كودكان فلسطینی، از نشانه‌های مرسوم در پرداختن به كودكان جنگزده خبری نیست. نه زخمی به صورت دارند، نه آوارگی را به‌وضوح نشان می‌دهند. برای یافتن و دریافتن این مظاهر، باید به لایه‌های پنهانی‌تر آثار او سرك كشید. این چهار نقاشی از این هنرمند فلسطینی در مجموعه «كودكان در جنگ» به نمایش درآمده است.



گلوله‌های شكلاتی
هنرمند: میخائیل پاتلاس
تكنیك: آبرنگ
«گلوله‌های شكلاتی». از نام اثر هم مشخص است كه آرزوی كودكانه، هیچ ملاحظه سیاسی نمی‌شناسد. بچه‌ها دوست دارند اگر هم گلوله‌ای در كار است از شكلات باشد. میخائیل پاتلاس 10 ساله این نقاشی را كشیده و در نمایشگاه هنری زئوم به نمایش درآورده است.



با قلبی در جیب
هنرمند: بلال خالد
تكنیك: دیجیتال
جمعه‌های راهپیمایی در غزه، شهدای كاریزماتیك بسیاری روی دست انتفاضه گذاشت. یكی‌شان هم محمد ایوب بود كه در چهارمین جمعه شهید شد. بلال خالد، هنرمند 26 ساله، این نقاشی را از صحنه شهادت او كشید. روی شلوار او با خودكار، شكل قلب كشیده شده بود؛ آن قلب، در تصویر نقاشی او نیز نمایش داده شده است.



چشم‌های قاطع تو
هنرمند: محمد الاعصار
تكنیك: كولاژ
تصویرسازی از آنجا كه هنر محبوب قرن اخیر است و به واسطه هنر مدرن و پاپ‌آرت، گرایش‌ها به آن بسیار رونق گرفته است، در رابطه با كودكان و نوجوانان فلسطینی هم بارها مورد استفاده قرار گرفته است. محمد الاعصار فلسطینی با استفاده از عكس كودك هموطنش، كه ماسك ضد شیمیایی به صورت دارد، این تصویر را ساخته است.




پیاز برای اشک نریختن
هنرمند: محمد جدا...
تكنیك: دیجیتال‌پینت
عیاش، كودكی فلسطینی بود كه برای اولین‌بار توی ماسك صورتش پیاز گذاشت تا از خود در برابر گاز اشك‌آور در حمله‌های ماه مارس محافظت كند. عكس را محمد جدا... گرفت؛ عكسی كه در داخل و خارج از فلسطین طنین‌انداز شد و مانند تصویری كه می‌بینید دستمایه كار طراح‌های گرافیك هم قرار گرفت. این اثر در اكسپوی فلسطین به نمایش درآمد.




آقای مرموز در کرانه باختری
هنرمند:  بنكسی
فلسطین یكی از جغرافیاهای محبوب هنرمند مرموز گرافیتی‌كار یعنی بنكسی است. بیش از 20گرافیتی از او در فلسطین موجود است. چهار اثر در این میان در غزه است و چند تایی در بیت‌اللحم. یكی از گرافیتی‌های او در امتداد كرانه باختری در بیت‌اللحم و روی دیوار هتل والدآف نقش بسته است. بنكسی شبانه خودش را به آنجا رسانده و این را كشیده بود. دختربچه‌ای فلسطینی را می‌بینیم كه در حال بازی معمای محبوب و مرتب‌سازی شكل‌هاست.