افزایش متهمان پرونده ترور سردار سلیمانی به ۴۸ نفر

امیرعبداللهیان آخرین تحولات پرونده ترور حاج‌قاسم را تشریح کرد

افزایش متهمان پرونده ترور سردار سلیمانی به ۴۸ نفر

شنبه آینده، اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس است و ستاد مردمی برگزاری این مراسم، برنامه‌های گسترده‌ای را پیش‌بینی کرده است.حسین امیرعبداللهیان، سخنگوی این ستاد در نشست خبری‌ای که دیروز داشت ضمن تشریح برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای مراسم سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی به بیان ناگفته‌هایی از شخصیت فرمانده شهید سپاه قدس پرداخت. امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به جام‌جم آخرین وضعیت پیگیری‌ها در خصوص پرونده ترور سردار سلیمانی را تشریح کرد.

سخنگوی ستاد برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در پاسخ به جام‌جم در ارتباط با همکاری‌های ایران و عراق در پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی گفت: بازپرس ویژه این پرونده اقداماتی را با مقامات عراق انجام دادند، اما دستگاه قضایی اصرار دارد این پرونده در نهایت دقت و بدون خدشه مراحلش انجام شود. طرف عراقی نیز در سطح قوه قضاییه و دولت همکاری خوبی با ایران داشتند و این پرونده به‌صورت مشترک از سوی دو طرف در حال پیگیری است.
به گزارش جام‌جم، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری اعلام برنامه‌های بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی (مکتب حاج‌قاسم) برای مراسم گرامیداشت نخستین سالگرد شهادت فرماندهان شهید سردار حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس اظهار کرد: به شش کشور نیابت قضایی داده شده و قوه قضاییه با جدیت پیگیر شناسایی عاملان ترور سردار است، چنانچه متهمان اصلی عامل و آمر آمریکایی ترور از ۴۵نفر به ۴۸نفر افزایش یافته است.سخنگوی ستاد برگزاری اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی تاکید کرد: انتقام سخت در دستورکار جدی ایران قرار دارد و در زمان خود و به شیوه مناسب انجام خواهد شد، هرچند که تا پیش از این چند سیلی مقتدرانه به گوش متجاوزین زده شده است.
قدردانی از افتتاح رادیو مقاومت
امیر عبداللهیان با اشاره به همکاری‌های صداوسیما برای برگزاری برنامه‌های اولین مراسم سالگرد شهید سلیمانی، افتتاح رادیو مقاومت در سالگرد سردار و همرزمانش را اقدام ارزشمندی عنوان کرد و گفت: از صداو سیما به دلیل این اقدام ارزشمند تشکر می‌کنیم.
جزئیات برنامه‌های مراسم سالگرد
امیرعبداللهیان گفت: برنامه‌های اولین سالگرد شهید سلیمانی در سطح داخلی با حضور اقشار مختلف مردمی در سراسر کشور برگزار می‌شود که این اقشار شامل کارگران، دانشگاهیان و کارمندان تا هنرمندان و ورزشکاران می‌شود که در بعد مردمی برنامه‌ها را دنبال می‌کنند.
وی با بیان این که برنامه‌های اولین سالگرد شهید سلیمانی به دلیل شرایط کرونایی، به شکل مجازی برگزار می‌شود در عین حال افزود: معدود برنامه‌های حضوری نیز در شهرها، روستاها و کشورهای عضو محور مقاومت برگزار خواهد شد.وی افزود: تولید ده‌ها نماآهنگ، سرود، کلیپ و برگزاری تئاترهای آنلاین تحت عنوان سرباز، روایت و سرباز را در سطح ملی در دست انجام داریم.
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل اظهار کرد: طرح نیروی بسیج، چند سطح را در بر می‌گیرد. برای سطح اول نیروهای بسیج در سطح مقاومت در آستانه مبارزه با کرونا اقداماتی را انجام دادند و 2000نفر زندانی غیرعمد با کمک‌های مومنانه آزاد شدند و طی روزهای آینده مرحله دوم و سوم این کمک‌ها نیز انجام خواهد شد.
سخنگوی ستاد برگزاری اولین مراسم سالگرد سردار سلیمانی عنوان کرد: در حوزه برنامه فیزیکی هم در روز ۱۲دی، همایش خاص و حضوری و با رعایت پروتکل‌ها در تهران برگزار خواهد شد و مهمانان داخلی و خارجی در آن سخنرانی می‌کنند که پوشش زنده داده می‌شود.امیرعبداللهیان ادامه داد: در زادگاه سردار سلیمانی نیز در کرمان برنامه‌های متنوعی به مدت ۱۰روز تدارک دیده شده است که با تمرکز مردمی‌بودن برگزار می‌شود، در سایت tour.soleimany.ir نیز امکان زیارت مزار شریف شهید سلیمانی به صورت آنلاین و 360 درجه وجود دارد.
وی با بیان این‌که ذکر خاطرات و تاریخ مستند زندگی سردار سلیمانی با یک حساسیت خاصی از سوی بنیاد سردار سلیمانی دنبال می‌شود، گفت: یکی از اصلی‌ترین وظایف این بنیاد جلوگیری از تحریف اندیشه‌های سردار سلیمانی است و در این رابطه با حساسیت زیاد عمل خواهد کرد.سخنگوی ستاد برگزاری اولین مراسم سالگرد سردار سلیمانی ادامه داد: اولین زندگینامه خودنوشت سردار که نام زندگینامه از درون خاطراتش با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم» است همزمان با سالگرد شهید منتشر خواهد شد.
امیر عبداللهیان گفت: در این کتاب سردار از سال ۱۳۳۵تا1357، 13خاطره را نوشته و در حال ترجمه به هفت زبان است و نسخه کامل فارسی در بخش دوم کتاب به عنوام مستند منتشر شده است.


پیام حاج‌قاسم به ظریف درباره مذاکره با آمریکا
امیر عبداللهیان در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران، از پیام شهید سلیمانی به ظریف در جریان مذاکرات در لوزان سوئیس خبر داد و گفت: سردار سلیمانی می‌خواست به ما بگوید این دشمنی که در حال مذاکره با شماست، قابل اعتماد نیست.
سخنگوی ستاد مردمی سالگرد شهید سردار سلیمانی با نقل خاطره‌ای از شهید سلیمانی درخصوص بحث مذاکرات گفت: امروز با توجه به این‌که جو بایدن به‌زودی در کاخ سفید مستقر خواهد شد، ما در کشور با مطالبه‌ای برای مذاکره با آمریکا در برخی رسانه‌ها و محافل مواجهیم. سردار سلیمانی به‌رغم این‌که یک ژنرال بود و باید همیشه به روش‌های نظامی می‌اندیشید اما همواره می‌دانست که در پیچیدگی‌های جهان معاصر صرفا نمی‌توان با ابزار نظامی یک هدفی را پیش برد.
امیرعبداللهیان بیان کرد: سردار سلیمانی از دیپلماسی به بهترین وجه خودش استفاده و به همه ظرفیت‌های موجود توجه می‌کرد. در سال ۸۶ که برای مذاکرات سه‌جانبه ایران، عراق و آمریکا به بغداد می‌رفتیم، مدیریت این مذاکرات در بعد نرم‌افزاری در اختیار سردار سلیمانی بود، یعنی سردار ماموریت تامین امنیت حداکثری ایران و کمک به امنیت عراق را داشت ولی وقتی بنا شد به درخواست دوستان عراقی مذاکره سه‌جانبه‌ای با آمریکا داشته باشیم، سردار سلیمانی نه‌تنها مخالف مذاکره نبود بلکه در مذاکره به ظرایف امر توجه می‌کرد.
وی ادامه داد: یکی از ظرایف این بود که همیشه می‌گفت با دشمن مذاکره می‌کنید و دشمن به دنبال این نیست که منافع ما را تأمین کند، اما برای اتمام‌حجت بگذارید دوستان عراقی ما هم رفتار آمریکایی‌ها را در میز مذاکره ببینند.
سخنگوی ستاد مردمی سالگرد شهید سلیمانی اظهار کرد: روزی سردار سلیمانی به من که معاون وزیر خارجه بودم زنگ زد. در آن زمان آقای ظریف در لوزان سوئیس با پنج کشور در حال مذاکرات هسته‌ای بود. شب قبل از آن تصاویری از قدم‌زدن آقای ظریف با جان کری منتشر شده بود و سردار با کنایه و خنده‌ای به من گفت دارید با آمریکایی‌ها قدم می‌زنید؟!
وی تصریح کرد: سردار سپس گفت این پیامی را که می‌خواهم بگویم به آقای ظریف برسانید. من به دفتر ایشان رفتم. او می‌خواست ما را توجه بدهد به این مساله که به دشمن نمی‌توان اعتماد کرد. در آن جلسه به من گفت ما اسناد دقیقی به‌دست آوردیم مبنی بر اینکه در جریان سقوط شهر موصل به‌دست داعش چند هواپیمای غول پیکر لجستیکی آمریکایی در تاریخ و ساعت مشخص در فرودگاه موصل به زمین نشسته و از یکی از این هواپیماها ژنرال‌های آمریکایی پیاده می‌شوند و فرماندهان داعش روی فرش قرمز به استقبال آن‌ها می‌روند.
امیرعبداللهیان گفت: سردار سلیمانی گفت در جریان این اتفاق پنج ساعت در سالن vip فرودگاه موصل بین ژنرال‌های آمریکایی و فرماندهان داعش مذاکره می‌شود. جزئیات این مذاکره و فایل آن در اختیار سردار سلیمانی بود. در تمام این پنج ساعت سلاح‌ها و تجهیزات پیشرفته آمریکایی از هواپیماهای لجستیکی پیاده می‌شد و در اختیار نیروهای داعش قرار می‌گرفت. تمام تصاویر و نوع سلاح‌ها در این اسناد مشخص بود.
وی تاکید کرد: سردار سلیمانی می‌خواست با این اسناد به ما بگوید این دشمنی که در حال مذاکره با شماست، قابل اعتماد نیست و بدانید این دشمن در آن روی سکه این کارها را می‌کند. سخنگوی ستاد برگزاری مراسم سالگرد شهید سلیمانی گفت: بلافاصله از طریق سیستم محرمانه خودمان مطالب سردار سلیمانی را به آقای ظریف منتقل کردم و آقای ظریف هم در اولین فرصت این موضوع را به طرف آمریکایی گفت و طلبکاری کرد و البته پاسخ چند پهلو و مبهمی از جانب مقام آمریکایی دریافت کرد. آمریکایی‌ها هیچ‌گاه حاضر نشدند به ما بگویند شما اسنادتان را بدهید، زیرا خودشان می‌دانستند چه استانداردهای دوگانه‌ای را در عراق پیاده می‌کنند.