مذاکره نکردیم، جنگ هم نمی‌شود

مذاکره نکردیم، جنگ هم نمی‌شود

ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در مجلس


در چند روز گذشته لفاظی‌های بسیاری مبنی بر این‌که ممکن است یک جنگ بین ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران رخ دهد صورت گرفته است که بیشترین سهم در این لفاظی‌ها مربوط به دیپلمات‌های غربی و رسانه‌های نزدیک و وابسته به آنها بوده است. چند نکته درباره مسائل روزهای اخیر قابل بیان است:
 ما بیشتر از این که با یک جنگ نظامی مواجه باشیم با یک جنگ ادراکی مواجهیم و پاسخ هم باید در حوزه ادراکی و برای تغییر محاسبه در بازیگر مقابل باشد.
در جنگ ادراکی بیشتر از این‌که جنگ افزارها به کار بیایند، رسانه‌ها و شوهای رسانه‌ای کارایی دارند.
بر اساس نوع رفتار طرف مقابل می‌توان به این نتیجه رسید که طرف غربی پاسخ جمهوری اسلامی و گفتمان مقاومت در مقابل ترور شهیدان فخری‌زاده و سلیمانی را قطعی می‌داند.
آنچه برای طرف مقابل مجهول و مبهم است این که موقعیت زمانی و مکانی و شیوه و حجم پاسخدهی مشخص نیست.
لذا حرکت‌های ایالات‌متحده و متحدانش بیشتر از این‌که موضع تهاجمی داشته باشد از حیث بازدارندگی و در مقابل پاسخ احتمالی جمهوری اسلامی در پاسخ به ترورهای بزدلانه آنهاست.
در جنگ ادراک صورت پذیرفته ما شاهد سه بازیگر یا کنشگر فعال هستیم که فهم بازی هر کدام می‌تواند به تحلیل قضیه کمک بیشتری کند:
بازیگر اول بازیگران منطقه‌ای مانند اعراب و صهیونیست‌ها هستند که تصاعد بحران را برای ادامه حیات خود لازم می‌دانند یا به عبارت دیگر ایجاد بحران می‌کنند تا در بحران زندگی کنند.
 بازیگران دوم برخی نیروهای غربگرای داخلی و خارجی هستند که همیشه تمایل دارند گزینه جنگ را برجسته کنند و این برجسته‌سازی هم دو دلیل دارد:
الف: راه تقویت این گروه همیشه در بحران‌سازی‌ها بوده است، همان‌طور که قبلا هم گفتم بحران می‌سازند تا در بحران زندگی کنند.
ب:  این گروه همیشه از دو قطبی‌های جنگ و صلح استفاده کرده‌اند تا ناکارآمدی خود را بپوشانند.
اما بهترین و عقلانی‌ترین بازیگر در مواجهه‌هایی این چنینی، نظام اسلامی و گفتمان مقاومت است چراکه:
الف: صحنه را تیزبینانه رصد می‌کند و از هیچ حرکتی غافل نمی‌ماند.
ب:  محافظه‌کار نیست ولی انقلابی و عقلانی تصمیم می‌گیرد.
ج: مقهور شوهای رسانه‌ای هم نمی‌شود.
د: پاسخ را قطعی می‌داند اما در زمان ممکن.
از آنچه گفته شد می‌توان یک نتیجه کلی گرفت و آن هم جمله استراتژیست نظام یعنی رهبر معظم انقلاب است که با زبانی ساده فرمودند «مذاکره نمی‌کنیم جنگ هم نمی‌شود.» چون ایشان می‌دانستند مذاکره نمی‌کنیم چرا که طرف مقابل بسیار بدعهد و بدقول و به دنبال شوهای انتخاباتی خود بود. جنگ هم نمی‌شود چون طرف مقابل می‌داند که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اگر بزنند پاسخ متقابل دریافت خواهند کرد و این برای آنها دردآور است.