چرا اروپایی‌ها از فایزر می‌ترسند؟

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد نیمی از پرستاران آلمانی به واكسن آمریکایی فایزر اعتماد ندارند

چرا اروپایی‌ها از فایزر می‌ترسند؟

 در ماورای هیاهوی تبلیغاتی اكثر رسانه‌های غربی مبنی بر كارآمد و موثر بودن واكسن مشترك فایزر- بیون‌تك، اخبار دیگری در معدود رسانه‌های غربی منتشر می‌شود. همچنین برخی موسسات معتبر در كشورهای اروپایی، طی روزهای اخیر نظرسنجی‌هایی منتشر كرده‌اند كه حكایت از بی‌اعتمادی شهروندان و حتی كادر درمان كشورهای مختلف غربی نسبت به واكسن مشترك ساخت آمریكا و آلمان است.
نشریه ایریش تایمز اخیرا نتایج یك نظرسنجی گسترده از پزشكان و متحخصصان آلمانی را درخصوص استفاده یا عدم استفاده آنها از واكسن فایزر منتشر كرده است. در نظرسنجی منتشرشده توسط این نشریه، مشخص شده كه نیمی از پرستاران آلمانی و یك‌چهارم (25 درصد) پزشكان آلمانی واكسن تولیدشده توسط شركت
فایزر- بیون‌تك را قابل اعتماد ندانسته و خود مایل به تزریق آن نیستند! نكته جالب توجه این‌كه شركت بیون‌تك، شركتی آلمانی بوده و تصور می‌شد حداقل در این كشور، واكسیناسیون عمومی با استقبال كادر درمان مواجه شود. در شرایطی كه پزشكان و پرستاران آلمانی با تزریق واكسن كووید-19 مخالف هستند، افكار عمومی این كشور نیز نسبت به استفاده از این واكسن دچار تردید جدی شده‌اند. در دیگر كشورهای اروپایی نیز تعداد قابل‌توجهی از پرستاران و پزشكان، تمایلی نسبت به استفاده از این واكسن ندارند.
ایریش تایمز در این‌خصوص تصریح می‌كند: بی‌اعتمادی عمومی كادر درمان در قبال واكسن فایزر- بیون‌تك نسبت به ماه گذشته نیز افزایش یافته است. رؤسای یكی از ایالات آلمان (كه نخواسته است نامش فاش شود) در گفت‌و‌گو با ایریش تایمز تاكید كرده است كه تنها یك سوم كادر درمان این ایالت، قصد دارند واكسن مشترك فایزر - بیون‌ترك را تزریق كنند.در اتریش و در منطقه ورارل‌برگ نیز نیمی از كاركنان كادر درمان تاكید كرده‌اند كه مایل به تزریق واكسن كرونا (واكسن فایزر-بیون‌تك) نیستند. در فدراسیون متخصصان ایتالیایی نیز حداقل یكصد نفر (از متخصصین این كشور) مخالفت خود را با استفاده از واكسن فایزر - بیون‌تك اعلام كرده و نسبت به ایمنی این واكسن و واكنش‌هایی كه در بدن ایجاد می‌كند، هشدار داده‌اند.
 فرماندار اوهایو شوك‌زده شده است
مخالفت با واكسن فایزر- بیون‌تك، مختص به كادر درمان در كشورهای اروپایی نیست. ایك دی وین، فرماندار ایالت پرجمعیت اوهایو در آمریكا مخالفت اكثر اعضای كادر درمان این ایالت با تزریق واكسن فایزر را حیرت‌كننده توصیف می‌كند: «من واقعا از این‌كه می‌بینم بسیاری از اعضای كادر درمان و پرستاران در اوهایو با تزریق واكسن فایزر مخالف هستند، وحشتزده شده‌ام! نزدیك به 60 درصد از اعضای كادر درمان، مخالف استفاده و تزریق این واكسن هستند.»
 عجله‌ای برای واكسیناسیون نداریم
روزنامه واشنگتن‌پست نیز در یكی از تازه‌ترین گزارش‌های خود، به مخالفت برخی شهروندان آمریكایی با تزریق واكسن كووید-19 اشاره می‌كند. خبرنگار این روزنامه، در این‌خصوص به سراغ برخی شهروندان عادی در آمریكا رفته است. كانداك مارلی كه یك راننده كامیون در ایالت آیووا محسوب می‌شود، در مصاحبه با واشنگتن پست می‌گوید: «علی‌رغم این‌كه نسبت به خطر از كار افتادن سیستم ایمنی افراد توسط ویروس كرونا آگاه هستم، اما عجله‌ای برای واكسیناسیون ندارم! حتی اگر مقامات بهداشتی آمریكا ما را در اولویت تزریق واكسن قرار دهند، تمایلی نسبت به این كار ندارم. من چند ماه صبر می‌كنم تا ببینم واكسن كووید-19 بر روی بدن بقیه چگونه اثر می‌كند.»
انتظار می‌رود تزریق واكسن كرونا در جوامع آفرقایی و لاتین‌تبار آمریكا بیشترین مقاومت را (نسبت به دیگر اقشار) داشته باشد. براساس نظرسنجی واشنگتن‌پست، تنها 14 درصد از آفریقایی‌تبارها در آمریكا تصور می‌كنند كه تزریق واكسن كرونا می‌تواند منجر به ایمنی آنها در برابر این ویروس شود. در میان لاتین‌تبارها نیز تنها 34 درصد معتقدند كه می‌توان با اطمینان، واكسن كووید-19 را تزریق كنند.
نگرانی اقلیت‌های نژادی دلیل نگرانی آفریقایی‌تبارها و لاتین‌تبارها در این‌خصوص كاملا مشخص است. آنها (اقلیت‌های نژادی در آمریكا) در طول شیوع ویروس كرونا، بیشترین قربانیان را در ایالات متحده داده و به عبارتی، قربانی ساختار ناعادلانه بهداشتی و اجتماعی در این كشور شده‌اند. فراتر از آن، سوء‌سوابق شركت‌های دارویی و آزمایشگاهی درخصوص تست واكسن‌های متعدد بر روی اقلیت‌های نژادی، جایی را برای اعتماد به شركت‌هایی مانند فایزر باقی نگذاشته است. با این‌ حال، میانگین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد كه نزدیك به 25 درصد از سفیدپوستان آمریكایی نیز اعتمادی نسبت به تزریق واكسن فایزر نداشته و با این اقدام مخالف هستند.
نظرسنجی موسسه KFF كه تحقیقات اجتماعی- بهداشتی را در آمریكا صورت می‌دهد، نشان‌دهنده مخالفت 29 درصد از اعضای كادر درمان این كشور با تزریق واكسن كروناست. در چنین شرایطی واكسیناسیون 90 درصد از شهروندان آمریكایی و اروپایی (برای عبور از پاندمی) آسان به نظر نمی‌رسد! بی‌اعتمادی نسبت به واكسن‌های تولیدشده و مشاهده عوارض و نشانه‌هایی مانند مرگ یا ایجاد عوارض سخت جسمی در كسانی كه تاكنون به صورت آزمایشی واكسن را تزریق كرده‌اند، بر مخالفت كادر درمان و افكار عمومی با واكسن‌های تولیدشده در غرب افزوده است. ابراز مخالفت و نگرانی نسبت به واكسن فایزر- بیون‌تك و دیگر واكسن‌های تولیدشده در كشورهای غربی، به هیچ‌عنوان بی‌هزینه نیست.در كشور ایتالیا، مقامات بهداشتی این كشور در حال تحقیق در مورد سوابق و پرونده‌های 13 پزشك این كشور هستند كه تنها جرم آنها، ناكارآمد دانستن واكسن‌های تولیدشده كووید-19 (تاكنون) بوده است.
پائولو سیلری معاون وزیر بهداشت ایتالیا در این‌خصوص می‌گوید: «من وقتی می‌شنوم پزشكان و پرستاران كشورم، تمایلی نسبت به دریافت واكسن كرونا ندارند، شگفت‌زده می‌شوم! من می‌توانم این مساله را در میان افكار عمومی و مردم عادی درك كنم، اما در مورد كادر درمان خیر! پزشكان و پرستارانی كه با دریافت واكسن كرونا مخالفت می‌كنند، كار اشتباهی را مرتكب می‌شوند.»
ماركوس سودر رئیس ایالت بایرن آلمان با طعنه به پرستاران و پزشكانی كه با تزریق واكسن‌های تولیدشده (خصوصا فایزر-بیون‌تك) مخالف هستند می‌گوید: «به نظرم باید به جای آن‌كه كمپینی برای خرید تعدادی بیشتر از واكسن كووید-19 در كشور راه‌اندازی كنیم، باید كمپینی را برای افزاش تمایل افراد، نسبت به پذیرش این واكسن راه بیندازیم! این یك موضوع بحث برانگیز است.

محاسبه‌ای كه نادرست از آب در آمد!
در بهار امسال، زمانی كه شیوع ویروس كرونا به نقطه اوج خود در آمریكا و كشورهای اروپایی رسیده بود، دانشگاه ارفورت در آلمان نظرسنجی معناداری را درخصوص تمایل افكار عمومی این كشور در خصوص تزریق واكسن كرونا (در صورت تولید آن) منتشر كرد. در آن زمان، 79 درصد از شهروندان از تزریق واكسن كرونا در صورت تولید، استقبال كرده بودند. در ماه سپتامبر (شهریورماه) این تمایل عمومی، كاهش یافته و به 56 درصد رسید. كار به جایی رسیده است كه در ماه گذشته، تنها 32 درصد از شهروندان آلمانی خواستار واكسیناسیون سریع و فوری برای پیشگیری از كووید-19 بودند. 33 درصد دیگر از شهروندان نیز واكسیناسیون كرونا را منوط به مشاهده آثار و تبعات واكسیناسیون دیگران دانسته‌اند! موضوعی كه می‌تواند چند ماه به طول بیانجامد. در میان فرانسوی‌ها نیز بی‌اعتمادی نسبت به واكسن‌های موجود بیداد می‌كند. در نظرسنجی موسسه آیپسوس كه یك هفته قبل (در اولین روزهای ماه ژانویه) منتشر شد، تنها 40 درصد از شهروندان فرانسوی با واكسیناسیون كووید-19 موافق بودند. این در حالی بود كه در ماه آگوست 2020 (مرداد امسال)، این میزان 59 درصد بود.