به حساب فرمانده

اجرای طرح پرداخت قبوض مردم مستضعف توسط گروه‌های جهادی با عنوان «به حساب حاج‌قاسم» خبردارید؟

به حساب فرمانده

درست یک‌سال پیش مثل همین روزها، وقتی رودهای خروشان جمعیت در سوگ فقدانش در خیابان‌های تهران و مشهد و قم و اهواز جاری شدند، کسی فکرش را نمی‌کرد یک‌سال بعد نام و یادش آنقدر محبوب و فراگیر و منشا خیر و برکت شود که مویرگ‌وار در هر کوی و برزن جاری شده و به در خانه‌های پایین‌شهر برسد، آنها را بکوبد و غمی از روی غم‌های تلنبار شده ساکنانش بردارد. این حکایتِ وجود بابرکت مردی است که شهادتش سرآغاز فصلی نو در زندگی غم‌گرفته آدم‌های تنهای دنیا شد؛ مردی که هر وقت نامش جاری شود، به دنبالش فهرستی از ناب‌ترین واژگان ردیف می‌شود که درصدر آنها واژگان مهربانی و همدردی نشسته؛ واژگانی که از هنگام کوچ آسمانی‌اش یکی یکی رنگ تجسم گرفته و دارد توی شهرها، محله‌ها و خانه‌ها بال می‌گشاید و عطر زیست مهربانانه را در هوا منتشر می‌کند. حکایت، حکایت حاج‌قاسم سلیمانی است و طرح نیکوکارانه «به حساب حاج‌قاسم» ؛ طرحی که در رندترین روز تاریخ امسال، در 9/9/99 ؛ روزی که برای خیلی‌ها در تقویم زندگی‌شان خاص و ویژه بود، از یکی از مناطق حاشیه‌شهر مشهد شروع و فراگیر شد و بعد هم به تهران و قم و قزوین رسید. 9 آذر 99، برای مردم فقیر و تهیدست حاشیه‌شهر و مناطق کم‌برخوردار مشهد هم خاص و ویژه بود، روزی که گروه جهادی کهف‌الحسن با نام و یاد فرمانده مقاومت در منزل آنها را می‌زد و در کنار تحویل بسته‌های معیشتی، قبض‌های پرداخت نشده آب و برق و گازشان را دریافت و با مهر پرداخت تحویل‌شان می‌داد؛ طرحی که امروز با گذشت بیش از یک‌ماه به پویشی سراسری تبدیل شده‌است.

هنوز خورشید کم‌جان آذر ماه به سقف آسمان نرسیده، هوا سرد است و لکه‌های برف از بارش روزهای قبل روی زمین جامانده، بچه‌های گردان عماد مغنیه گروه جهادی کهف‌الحسن پشت یک در کوچک قهوه‌ای‌رنگ کهنه رسیده‌اند. زنگ را که می‌زنند زنی باتردید لنگه در را باز می‌کند...
دیدن چند مرد جوان با لباس بسیجی که زن پیش از آن شبیه‌اش  را در عکس‌ها و تصاویر، تن سردار سلیمانی دیده‌بود و چهره متبسم و مهربان جوان‌ها که از او می‌خواهند قبض‌های آب و برق و گازش را بیاورد تا پرداخت کنند، بر بهت زن می‌افزاید، به‌ویژه آن‌که وقتی دلیل این کار را می‌پرسد، یکی از جوان‌ها می‌گوید: حاج‌قاسم  حساب می‌کند، به حساب حاج‌قاسم  است... زن اما خوب می‌داند حاج‌قاسم  حدود یک‌سال پیش در فرودگاه بغداد با اصابت چند موشک آمریکایی- اسرائیلی، آسمانی شد، می‌داند که نیست تا این چند جوان را فرستاده‌باشد تا از غم بزرگ قطعی آب و برق و گاز نجاتش دهد، اما این را هم می‌فهمد روح مهربان فرمانده در این سرزمین باقی‌مانده و حالا از آسمان به پایین نگاه می‌کند و حواسش به مردم سرزمینش، به تک‌تک خانه‌ها، به سفره‌های خالی، به اجاره‌های پرداخت نشده و حتی به قبض‌های آب و برق و گاز مردمش هست؛ قبوضی که اگر ارقامش کم هم باشد، اما برای خانواده‌های محروم ساکن در محلات پایین و حاشیه‌شهر، در منطقه‌ای مثل شهید رجایی مشهد ( قلعه ساختمان) باز هم زیاد است؛ آنقدر زیاد که توان پرداختش نباشد و چند دوره روی هم تلنبار شود و غم ورود مامور اداره آب و برق و گاز و اخطار جدی قطع همین حداقل‌ها را به غم سفره‌های خالی شان بیفزاید.
این غم تلخ اما برای بچه‌های گروه جهادی کهف‌الحسن که خودشان از دل همان منطقه محروم سربرآورده و رشد کرده‌اند، غم مهجوری نیست، برای همین وقتی یک روز که دورهم جمع شده‌بودند تا هم یاد سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی را زنده کنند و هم مثل همیشه بذر نیکوکاری توی محلات فقیر و پرجمعیت منطقه رجایی شهر بپاشند، ذهن‌شان پرکشید سمت خانه فقیرترین شهروندانی که روی تاقچه‌های رنگ پریده‌شان چندین برگ آبی و زرد و سبز با ارقام خرد و درشت خاک می‌خورد و پشتش یک حسرت و نگرانی بزرگ پنهان شده.
 62 محله به نیت
62 سال سن بابرکت

علی محبت شریفی، مسؤول گروه جهادی کهف‌الحسن منطقه شهیدرجایی مشهد است که گروه جهادی‌اش از سال 92 با چهار گردان در منطقه حاشیه‌نشین رجایی‌شهر مشهد به مردم تنگدست این منطقه و سایر مناطق محروم مشهد خدمات‌رسانی می‌کند؛‌ از خدمات آموزشی، فرهنگی و تربیتی گرفته تا خدمات اجتماعی همچون توزیع بسته‌های معیشتی،‌ توزیع ماسک در دوران کرونا و حتی تسویه‌بدهی مردم در سوپرمارکت‌ها.
طرح به حساب حاج‌قاسم، آخرین طرح این گروه جهادی است که شریفی درباره‌اش به ما می‌گوید: می‌خواستیم نام حاج‌قاسم را با پیوست مقاومت زنده کنیم و این حرکت را در قالب یکی از همان طرح‌های خیرخواهانه انجام دهیم تا گره‌ای از مشکلات مردم مستضعف باز کند. از سویی هنگام توزیع بسته‌های معیشتی میان مردم متوجه شدیم در پرداخت قبوض‌شان خیلی مشکل دارند و باید به آن ورود کنیم، به‌ویژه آن‌که کرونا باعث شده سطح اقتصادی مردم تنزل کند، از سویی همه گروه‌های جهادی به توزیع بسته‌های معیشتی ورود کرده‌اند، اما موضوع پرداخت قبوض جا نیفتاده و هزینه قبض‌ها هم چند برابر شده و از این باب فشار اقتصادی زیادی روی مردم است. به هرحال با گرسنگی شکم خالی می‌شود مدارا کرد، اما قطع آب و برق و گاز را در زمستان سرد و کرونا زده نمی‌شود تحمل کرد. درنهایت و پس از جمع‌بندی به این نتیجه رسیدیم که به پرداخت قبوض مردم ورود و آن را به یک طرح تبدیل کنیم. اجرایش را از 9/9/99 با یک گروه 15نفره آغاز کردیم و تصمیم گرفتیم تا 13/10/99 سالروز شهادت سردار به پایان برسانیم و در این 35 روز 62 محله فقیرنشین مشهد - به تعداد سال‌های عمر بابرکت شهید سلیمانی - را زیر پوشش این طرح ببریم.
 با توصیه آقا دلگرم شدیم
روزی که شریفی و گروه جهادی‌اش اجرای طرح حاج‌قاسم را آغاز کرده و تصمیم گرفتند آن را فقط برای یک دوره کوتاه یک‌ماهه اجرا کنند، خودشان هم نمی‌دانستند در چه راه مهمی گام برداشته‌اند، فکرش را نمی‌کردند اینقدر در فضای مشهد و کشور فراگیر شود و حتی نمی‌دانستند حرکت‌شان درست است یا نه: «وقتی کار را شروع کردیم آورده مالی نداشتیم و به نیت خود حاج‌قاسم شروع کردیم و فکرش را هم نمی‌کردیم کار تا این اندازه رشد کند و خیران به کمک مان بیایند. نگران‌کننده‌تر این‌که با آغاز طرح بعضی به ما خرده می‌گرفتند این وظیفه دولت است،‌ شما چرا به آن ورود کرده‌اید، اما کمی بعد از آغاز طرح، حضرت آقا در جلسه‌ای که با هیات دولت داشتند، از دولت خواستند قبوض آب و برق و گاز مردم در مناطق کم‌برخوردار رایگان شود، ( دولت که به گوش نگرفت)، اما ما فهمیدیم راه را درست آمده‌ایم، نشان به آن نشان که کار به‌سرعت توسعه پیدا کرد، رسانه‌ای و در سطح کشور منتشر شد و جهادی‌های چند استان مثل تهران و قم و قزوین هم اجرای آن را شروع کردند. استقبال فراگیر از این طرح باعث شد از تصمیم خود مبنی بر پایان اجرای طرح در تاریخ  13 دی منصرف شده و آن را همچنان ( تا زمانی که توان داریم و خیرین پای کارند) ادامه دهیم.»
شهرک شهیدرجایی مشهد حدود 300هزار نفر جمعیت دارد و ساکنانش بیشتر مهاجرانی از شهرها و روستاهای اطراف مشهد هستند که در زمره افراد محروم و کم‌بضاعت قرار می‌گیرند و معمولا با کمک خیرین و دریافت بسته‌های معیشتی (به‌ویژه در این دوران بیکاری کرونایی)، روزگار می‌گذرانند.
گروه جهادی کهف‌الحسن طرح به حساب حاج‌قاسم را تاکنون در بیش از 40محله از محلات شهیدرجایی و همچنین سایر مناطق کم‌برخوردار مشهد مثل رسالت، طبرسی، گلشهر و روستاهای اطراف اجرا کرده و بیش از 100میلیون تومان برای قبوض مردم این مناطق پرداخت کرده‌اند.
مستاجران، یا خانوارهایی که سرپرست خانواده بیکار است یا به دلیل کرونا بیکار شده، خانم‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست و یا خانواده‌هایی با پنج فرزند در اولویت طرح به حساب حاج‌قاسم هستند. این گروه‌ها یا از طریق 14کانون گروه کهف‌الحسن در سراسر منطقه شهیدرجایی شناسایی می‌شوند یا از طریق امامان جماعت و معتمدمان محلات کم‌برخوردار مشهد.
 جهاد با لباس مقاومت
شیوه اجرای طرح به حساب حاج‌قاسم هم جالب است. اعضای گردان عماد مغنیه گروه کهف‌الحسن ابتدا و پس از شناسایی افراد نیازمند، با پوششی مشابه پوشش حاج‌قاسم (لباس خاکی مقاومت) به منازل آنها مراجعه‌کرده، در کنار توزیع بسته‌های معیشتی، قبض‌هایشان را دریافت و پرداخت کرده سپس یک قاب از تصویر فرمانده را به خانواده اهدا می‌کردند که این شیوه با استقبال و بازخوردهای بسیار مثبت مردم مواجه شده‌بود، از هر قشر و دسته و مسلکی اما به گفته مسؤول گروه جهادی کهف‌الحسن به دلیل زمانبر بودن و کندی این شیوه، اجرای طرح به شیوه دیگری تغییر کرده و پس از شناسایی 40خانواده در هر محله از آنها خواسته می‌شود در تاریخ و ساعت مشخصی به مسجد محل مراجعه کنند؛ جایی که سربازان حاج‌قاسم  با دستگاه‌های کارتخوان و رفتار و منش و خضوع حاج‌قاسمی به انتظار ایستاده‌اند تا قبوض را پرداخت و قابی از تصویر فرمانده را به مراجعان آبرودار تقدیم کنند.


قدم‌تان روی  چشم
مردم فرمانده را دوست دارند، یعنی اگر هم تا پیش از شهادتش او را نمی‌شناختند حالا بدجور مهر او به دل‌هایشان نشسته، فرقی هم نمی‌کند این مردم، مردم ایران باشند، یا سوریه و عراق و لبنان و فلسطین، فرقی نمی‌کند مردم شمال شهر باشند یا محلات جنوب و حاشیه و فقیرنشین شهر. مردم حالا همه حاج‌قاسم را دوست دارند،‌ به او افتخار می‌کنند و تلاش می‌کنند شبیه او باشند و حتی اگر محروم باشند و آنقدر غرور داشته‌باشند  که نخواهند و نتوانند کمکی دریافت کنند، وقتی نام حاج‌قاسم روی آن کمک می‌نشیند، انگار که صله‌ای از بهشت باشد، آن را می‌پذیرند و روی چشم می‌گذارند. این واقعیتی است که بچه‌های گردان عماد مغنیه در طول اجرای طرح شاهد آن بودند و شریفی درباره آن به ما می‌گوید: در کنار مشکل ناتوانی در پرداخت اجاره و قبوض مختلف،‌ داشتن تلفن‌همراه ( به جهت استفاده از برنامه شاد دانش آموزان) یکی از درخواست‌های مکرر مردم آبرومند و محروم حاشیه‌شهر است. چند خانواده‌ای را که به تلفن‌همراه برای فرزندان دانش آموزشان نیاز داشتند، شناسایی کرده و می‌خواستیم گوشی‌های خریداری شده را تحویل‌شان دهیم. پیش از عزیمت با خانواده‌ها تماس گرفتیم اما سرپرست یکی از این خانوارها که مردی عزتمند، اما بیکار بود و هر دو دستش از ناحیه هر دو مچ قطع شده‌بود، به ما گفت که اجازه نمی‌دهد برویم درب منزل تا غرورش جلوی خانواده شکسته و خوار شود؛ اما وقتی گفتیم از طرف حاج‌قاسم هدیه‌ای برایتان داریم، با شوق گفت قدم‌تان روی چشم...

​​​​​​​پویشی که سراسری شد
خبر حرکت زیبای گروه جهادی کهف‌الحسن در منطقه شهیدرجایی مشهد که به رسانه‌ها درز کرد، گروه‌های جهادی متعددی در سراسر کشور از آن استقبال کردند، تا سرآغازی بر اجرای یک پویش کشوری باشد. بچه‌های گروه جهادی باب‌الحرم استان تهران، گروه جهادی استان قم و قزوین از مهم‌ترین گروه‌هایی بودند که اجرای طرح به حساب حاج‌قاسم را در مناطق کم‌برخوردار شهرهای خود آغاز کردند.
محمد معمارزاده، مسؤول گروه جهادی باب‌الحرم شهرری که اجرای این طرح را در استان تهران کلید زده درباره اجرای طرح به ما می‌گوید تاکنون در مناطق محروم شهرری و همچنین منطقه قلعه‌نو تهران و ورامین طرح را اجرایی و با پرداخت 10میلیون تومان، قبوض 100خانوار تنگدست در این مناطق را پرداخت کرده‌اند.
در قم، مرکز نیکوکاری مسجد حضرت‌علی‌اصغر (ع)، طرح پرداخت قبوض را شروع کرده و حسین رشیدی، مسؤول این گروه جهادی به ما می‌گوید از یک ماه پیش پرداخت قبض آب و برق و گاز خانوارهای پرجمعیت منطقه خاک‌فرج  یا افراد بیکار و یا خانواده‌هایی را که سرپرست‌شان فوت شده یا در زندان به‌سر می‌برند شروع کرده‌اند و تاکنون با پرداخت بیش از یک‌میلیون‌تومان قبوض 15خانوار را صفر کرده‌اند.  
در قزوین اما این طرح توسط اداره تبلیغات‌اسلامی استان در حال انجام است و حجت‌الاسلام جواد زهرایی، مدیر این اداره می‌گوید: خیرین تاکنون بیش از ۱۵۰میلیون تومان کمک کرده‌اند تا بتوانیم اجاره عقب‌افتاده و هزینه‌های آب، برق و گاز نیازمندان را پرداخت کنیم.