اهمیت حفظ تحرک با وجود فاصله‌گذاری اجتماعی کرونا

اهمیت حفظ تحرک با وجود فاصله‌گذاری اجتماعی کرونا

دكتر پرهام پارسانژاد فیزیوتراپیست

  کم‌کم یک سال می‌گذرد از شوک غیرمنتظره‌ای که همه‌گیری کووید-19 به دنیا وارد کرد. این شیوع غافلگیرکننده باعث شد تا دولت‌ها برای مبارزه با آن از مردم بخواهند در خانه بمانند، کسب‌وکار را تعطیل و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.
کووید-19 روز‌به‌روز زندگی ما را بیشتر دچار تغییر کرد و از جهات بسیار زیادی آنقدر سبک زندگی‌ها را تغییر داد که هنوز به حد کافی در رسانه‌ها انعکاس پیدا نکرده است. در خانه ماندن و بسته‌بودن ورزشگاه‌ها یک چالش بزرگ برای کسانی است که همواره مراقب سلامت، وضعیت جسمانی و ظاهر بدن خود بوده‌اند. ورزش و تحرک، نقش بسیار مهمی در زندگی برای کنترل وزن، مبارزه با بیماری‌های مزمن، تقویت سیستم ایمنی‌بدن، کاهش استرس و بهبود خلق‌وخو و مبارزه با دردهای مفاصل و عضلات دارد.
بی‌حرکتی باعث افزایش وزن می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت را دوچندان می‌کند. نشستن طولانی‌مدت، خشکی مفاصل را در پی داشته و دامنه حرکتی مفاصل را محدود می‌کند. تحلیل‌رفتن عضلات و لاغرشدن آنها به دلیل استفاده‌نکردن، خیلی زودتر از آنچه ما فکر می‌کنیم اتفاق می‌افتد و به این ترتیب فشار روی ستون فقرات و مفاصل بیشترشده و درد در آنها بروز می‌یابد.
در اثر حرکت، گردش‌خون بهتری ایجاد می‌شود و فاکتورهای حیاتی به مفاصل رباط‌ها و ساختارهای بافت نرم می‌رسد. در زمان شیوع بیماری کووید-19 که مشاغل و ورزشگاه‌ها تعطیل هستند، بیرون‌رفتن از منزل یکی از روش‌های ایمن و بی‌خطر برای تحرک‌داشتن حداقلی است. در صورتی که علائم اصلی کرونا وجود داشته باشد مثل تب، سرفه و تنگی‌نفس باید در خانه ماند اما در غیر این صورت می‌توان بیرون رفت و تحرک داشت به شرطی که در فضاهای باز رفته و فاصله‌اجتماعی را رعایت کنیم.
دوچرخه‌سواری در مسیرهای مناسب و راه‌رفتن و دویدن با کفش مناسب از مهم‌ترین راهکارهای حفظ تحرک است. در روزهای آلوده، سرد، بارانی و برفی که بیرون رفتن هم مخاطره‌آمیز است درجا دویدن، بالا و پایین رفتن از یک پله نه‌چندان بلند و طناب‌زدن روش‌هایی برای ایجاد تحرک است که باید متناسب با وضعیت زانوها و کمر انجام شود.
تهیه وسایل ساده‌ای مانند دمبل متناسب با سن و آمادگی جسمانی برای تقویت عضلات اطراف بازوها مناسب است. اما اگر علاقه‌ای به خرید آنها ندارید، چند کتاب یا یک کیسه برنج هم می‌تواند جایگزین مناسبی برای دمبل‌زدن باشد تا با دو دست آن را به سمت سینه بالا آورده و عضلات بازوی خود را تقویت کنید.  دیدن تصاویر تمرین‌های یوگا یا انجام تمرین‌ها به‌صورت آنلاین با یک مربی هم می‌تواند جبران‌کننده بی‌حرکتی این روزهای شما باشد. اما اگر سابقه آسیب‌های مفصلی یا دردهای مزمن مفاصل و ستون فقرات دارید فقط تمرین تحت‌نظر فیزیوتراپیست‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم. از فیزیوتراپیست بخواهید که به‌صورت تصویری در زمانی خاص تمرینات طبی لازم را به شما آموزش دهد. به این ترتیب هم ورزش خواهید کرد، هم درمان خود را ادامه خواهید داد.