ترامپ کیف هسته‌ای را تحویل می‌دهد؟

دردسرهای اسباب کشی مرد دیوانه از کاخ سفید

ترامپ کیف هسته‌ای را تحویل می‌دهد؟

حواشی مربوط به خروج کامل و رسمی ترامپ از قدرت ( کاخ سفید ) در ایالات متحده تمامی نداشته و نخواهد داشت! اگرچه اکنون رسما بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا بوده و ترامپ دیگر جایی در راس معادلات قدرت در واشنگتن ندارد، اما رئیس جمهوری جنجالی آمریکا هنوز مهم‌ترین و خطرناک‌ترین امانتی را که باید آن را تحویل بایدن دهد نزد خود نگاه داشته است. روسای جمهوری آمریکا در زمان خروج از قدرت، باید غیر از وسایل شخصی و هدایای مخصوص خود( که اکثر آنها را در دوران ریاست جمهوری دریافت کرده‌اند )، بقیه اموال،امانات و وسایل اتاق خود را به مسوولان انتقال قدرت در آمریکابسپارند. اما مهم‌ترین وسیله‌ای که در روند انتقال قدرت میان روسای جمهوری بیشتر از هر مورد دیگر مورد رصد و نظارت رسانه‌ها قرار می‌گیرد، کیف هسته‌ای است!

نخستین بار کیف هسته‌ای در زمان بحران موشکی کوبا در دهه 1960 میلادی توسط رئیس ستاد مشترک سه قوه طراحی شد. دلیل آن هم این بود که رئیس جمهوری وقت آمریکا یعنی جان اف کندی بتواند هر زمان و بدون تلف‌شدن وقت، فرمان حمله با تسلیحات هسته‌ای را صادر کند. افزون بر این که آن زمان این ترس وجود داشت که امرای ارشد ارتش، سرخود عمل کنند و عامل جنگ هسته‌ای شوند و با این کار ستاد مشترک قصد داشت جلوی آن را بگیرد. در محافل آمریکایی این چمدان را «توپ فوتبال اتمی» یا «کیف مدرسه اضطراری رئیس جمهوری» هم می‌گویند.این کیف و کدهایی که در داخل آن تعبیه شده است( برای صدور دستور حمله اتمی)، در اختیار رئیس جمهوری آمریکا قرار می‌گیرد.
اگر رئیس جمهوری در آمریکا تصمیم داشته باشد از موشک‌های هسته‌ای استفاده کند، حمل‌کننده کیف( که همواره در سفرها و مکان‌های مختلف همراه رئیس جمهوری است) آن را برای رئیس جمهوری باز می‌کند. هویت رئیس جمهوری از طریق کدهایی که در داخل کیف تعبیه شده تایید می‌شود.در این زمان وقتی کدهای نظامی تایید شود، دستور حمله ابلاغ می‌شود و پس از شلیک، لغو آن دیگر ممکن نخواهد بود.همین مساله سبب شده همواره، سناتورها و نمایندگان و نظامیان آمریکایی نسبت به حمل کیف هسته‌ای توسط رئیس جمهوری مستقر در کاخ سفید و همراهانش معترض باشند.
 کدهایی که تغییر پیدا خواهد کرد!
اگرچه برخی منابع خبری از امکان تحویل کیف هسته‌ای به بایدن از سوی ترامپ( در آینده‌ای نزدیک ) خبر داده و حتی برخی دیگر نیز مدعی تحویل این کیف شده‌اند اما اخبار موثق در آمریکا نشان می‌دهد رئیس جمهوری شکست‌خورده ایالات متحده قصد ندارد به سادگی این کیف و کدهای داخل آن را در اختیار رئیس جمهوری بعدی قرار دهد.
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه گفت با ارتش درباره «راه‌های جلوگیری استفاده از کدهای هسته‌ای توسط دونالد ترامپ» گفت‌وگو کرده است.از این کدها که در اختیار رئیس جمهوری آمریکا قرار دارد برای آغاز حمله هسته‌ای استفاده می‌شود. نانسی پلوسی قبل از ترک رسمی کاخ سفید توسط ترامپ اعلام کرد درباره جلوگیری از استفاده دونالد ترامپ از کدهای هسته‌ای با مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا گفت‌وگو کرده است.
رئیس مجلس نمایندگان اظهار داشت شرایطی خطرناک‌تر از وضعیت «عدم تعادل روانی» رئیس‌جمهوری وجود ندارد. سخنان نانسی پلوسی در حالی بیان می‌شود که گمانه زنی‌های زیادی طی هفته‌های گذشته در مورد احتمال رویارویی نظامی آمریکا با ایران در آخرین هفته‌های زمامداری دونالد ترامپ مطرح شده بود.به نظر می‌رسد ترامپ در نهایت ناچار به تحویل کیف هسته‌ای به مقامات دولت جدید آمریکا خواهد بود! حتی احتمال دارد وی به زور نهادهای امنیتی و نظامی آمریکا وادار به این اقدام شود. این در حالی‌ است که مجلس سنا کماکان قصد دارد با وجود خروج ترامپ از کاخ سفید، روند استیضاح وی را به اتمام برساند. دونالد ترامپ در صورت استیضاح مجدد و رای موافق مجلس سنا به مواد این طرح دیگر امکان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ و فعالیت در مناصب انتخابی را نخواهد داشت. او همچنین تنها رئیس جمهوری تاریخ آمریکا خواهد بود که دو بار استیضاح شده است.
 ترامپ قصد تاسیس حزب جدید را دارد
رئیس جمهوری سابق و شکست‌خورده آمریکا در تازه‌ترین اقدام، قصد تشکیل حزب جدیدی را در کشورش دارد. حزبی که قطعا تاسیس آن بیش از هر چیزی به ضرر جمهوریخواهان خواهد بود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده قصد دارد حزب سیاسی تازه‌ای به‌نام «میهن‌پرست» تشکیل دهد.
نشریه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشته است که ترامپ هفته گذشته با شماری از متحدان و همسنگران خود درباره تشکیل حزب سیاسی گفت‌وگو و اعلام کرده است در راستای شعار سیاسی‌اش یعنی «نخست آمریکا» مایل است حزب تازه را «حزب میهن‌پرست» بنامد.این خبر در حالی اعلام می‌شود که شماری از جمهوریخواهان از نقش دونالد ترامپ در تحریک مهاجمانی که در 6 ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا یورش بردند به‌شدت انتقاد کرده‌اند.اما آنچه سبب می‌شود جمهوریخواهان بیش از دموکرات‌ها از خبر تشکیل حزب «میهن‌پرست» نگران باشند، آن است که آرایی که به صندوق حزب احتمالی دونالد ترامپ ریخته خواهد شد، به قیمت لاغر شدن بدنه رأی‌دهنده جمهوریخواهان تمام خواهد شد. از سوی دیگر کارشناسان می‌گویند با حضور دو حزب کهنه‌کار و قدرتمند در عرصه سیاست آمریکا تشکیل حزب سیاسی تازه برای رئیس‌جمهوری که با کناره‌گیری از قدرت بیش‌ازپیش به‌انزوا می‌رود، کار آسانی نیست.گرچه تشکیل احزاب سیاسی تازه در ایالات متحده بی‌سابقه نیست اما این احزاب ثالث، باتوجه به آرای ناچیزشان، هیچ گاه نتوانسته‌اند نقش تأثیرگذاری در سیاست این کشور داشته باشند. در هر حال، امکان منع ترامپ از فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی توسط کنگره،جدی‌تر از هر زمان دیگری به‌نظر‌می‌رسد.


آخرین بخشش‌های رئیس‌جمهوری جنجالی
رئیس جمهوری سابق ایالات متحده در آخرین ساعات حضورش در کاخ سفید، استیو بنون، مشاور پیشین کارزار انتخاباتی خود را نیز عفو کرد. عفو بنون، یکی دیگر از بخشش‌هایی بود که ترامپ در آخرین ساعات باقیمانده از ریاستش آن را به انجام ‌رساند. وی سال گذشته به فساد مالی و بهره‌برداری شخصی از اموال عمومی بازداشت شد و بنا بود در ماه می از نو روانه دادگاه شود.
دو خواننده رپ به نام‌های لیل وین و کداک بلک، که به‌دلیل حمل سلاح گرم محاکمه شده‌اند،‌ و همچنین کوامی کیل‌پاتریک، شهردار پیشین دیترویت که به اتهام فساد در حال سپری‌کردن حکم ۲۸ سال زندان خود بود، در میان آخرین عفوشدگان هستند. در بیانیه کاخ سفید که به همین مناسبت منتشر شده آمده است که با فرمان اخیر ریاست جمهوری در مجموع، ۷۳ نفر دیگر بخشیده شده و مجازات‌ ۷۰ نفر دیگر نیز تخفیف یافته است. ترامپ پیش از این نیز به‌مناسبت فرارسیدن سال نوی میلادی، با استفاده از اختیارات خود، طبق سنت روسای‌جمهوری آمریکا، شمار دیگری را نیز عفو کرده بود. بخشش‌های دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش جنجال‌هایی را به‌همراه داشت، زیرا وی بدون بررسی درخواست‌های رسمی برای عفو و تنها براساس توصیه آشنایان، حامیان مالی و مجریان فاکس‌نیوز شماری از محکومان جرایم سایبری، حمل سلاح و فساد مالی را نیز بخشید.