اثر کاهش وزن بر ریزش مو و لاغرشدن صورت

اثر کاهش وزن بر ریزش مو و لاغرشدن صورت

مهرداد رحیم‌زاده مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی


 دو مورد از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی که تصمیم به کاهش وزن می‌گیرند این است که صورتشان خراب نشود و دچار ریزش مو نشوند.اول از مو شروع می‌کنیم. یکی از اولین عوارضی که در رژیم‌های تک‌خوری یا بسیار کم‌کالری یا فستینگ یا کتوژنیک -که نسبت کربوهیدرات و پروتئین و چربی در آنها به‌درستی رعایت نمی‌شود، نمود پیدا می‌کند ریزش موی شدید است. پس اگر موی خود را دوست دارید از این‌گونه رژیم‌ها پیروی نکنید اما اگر در حال کاهش‌وزن با یک رژیم اصولی و زیرنظر متخصص هستید باید این را بدانید که کاهش‌وزن بیش از 12کیلوگرم ممکن است به‌صورت موقت ریشه مو را کمی ضعیف کند که این عارضه با مصرف مقدار مناسب روی و ویتامین‌های گروهB و ویتامینA در کنار رژیم برطرف می‌شود. باز هم یادآوری می‌کنم این عارضه کاملا موقت است و با پایان دوره رژیم برطرف می‌شود؛ البته در بسیاری از موارد دیده می‌شود افراد به محض شروع رژیم این تلقین را به خود می‌کنند یا تحت‌تاثیر اطرافیان دچار توهم ریزش مو می‌شوند به طوری که بارها دیده شده کسی که صبح شروع به گرفتن رژیم می‌کند و مثلا صبحانه نان و پنیر و ناهار چلوخورش خورده است، عصر وحشت‌زده به مطب تلفن می‌کند و می‌گوید از صبح تا به حال حجم موهایم نصف شده است!!!
دومین مورد پوست است. تغییرات پوستی را باید از دو منظر دید و بررسی کرد؛ اول شفافیت و کلاژن‌سازی پوست و دوم چربی زیرپوست. در مورد شفافیت پوست اگر رژیم حاوی مقدار کافی از سبزیجات و میوه‌جات تازه باشد تخریبی ایجاد نمی‌شود. فقط باید رسیدگی‌های معمول و روزانه پوست و استفاده از لوسیون‌ها و کرم‌های مناسب پوست انجام شود و در صورت نیاز از کوآنزیم کیو10 و ویتامین E استفاده کرد. همین‌طور تاکید می‌شود که مصرف آب کافی در زمستان و تابستان فراموش نشود.
اما مورد بعدی که بسیار مهم است چربی
زیر پوست است. باید این را قبول کنید که صورت یک انسان 60 کیلویی با صورت همان فرد در 70کیلویی و 90کیلویی و 100کیلویی تفاوت دارد. چه آن انسان هیچ‌وقت در طول زندگی‌اش چاق نشده یا چاق و سپس لاغر شده باشد. یک فرد 100کیلویی که دچار تجمع مقدار زیادی چربی زیر پوستش شده با کاهش‌وزن این چربی‌ها نیز کاهش می‌یابد و صورت آن فرد به شکل قبل از چاق‌شدنش برمی‌گردد. ممکن است یک فرد لاغر برای این‌که چین پوستی صورتش باز شود اقدام به تزریق ژل یا چربی به گونه کند. پس به‌زبان ساده می‌توان گفت هر فردی در هر وزنی شکل خود را در همان وزن پیدا می‌کند.