ضدونقیض‌های ضدآفتاب

با آگاهی از 8 تصور نادرست در مورد محصولات ضدآفتاب، پوست‌تان را از آسیب‌های نور خورشید در امان نگه‌دارید

ضدونقیض‌های ضدآفتاب

همه ما بارها درخصوص اهمیت کرم‌های ضدآفتاب برای حفظ سلامت پوست در برابر پرتوهای مضر خورشید شنیده‌ایم. با پیشرفت دانش و فناوری تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، این روزها محصولات متنوع و باکیفیت‌تری برای محافظت در برابر صدمات ناشی از تابش خورشید را در دسترس داریم. با وجود این هرچقدر هم محصولاتی که تهیه می‌کنیم از کیفیت بالایی برخوردار باشند اگر به روش صحیح از آنها استفاده نکنیم ،نمی‌توانیم توقع داشته باشیم حداکثر میزان کارایی را از آنها دریافت کنیم. شایعات، ضدونقیض‌ها و تصورات نادرست زیادی درخصوص استفاده از ضدآفتاب‌ها مطرح می‌شود که در ادامه برخی از آنها را بررسی می‌کنیم تا از این به بعد بتوانیم آگاهانه‌تر از پوست خود در برابر صدمات ناشی از تابش آفتاب محافظت کنیم.

     استفاده از کرم ضدآفتاب در هر زمانی لازم نیست: برخی افراد به ویژه آقایان احساس می‌کنند فقط زمان‌هایی که در معرض مستقیم تابش آفتاب هستند، مانند زمان شنا در استخرهای روباز و سواحل دریا باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنند.
در صورتی که هر مقدار قرارگیری پوست در برابر تابش خورشید حتی اگر فقط محدود به ناحیه صورت باشد باید محافظت شده باشد.
تصور نادرست دیگر این است که در روزهای ابری یا روزهای زمستانی که خورشید رمق چندانی ندارد نیازی به مصرف ضدآفتاب‌ها نداریم اما باید بدانیم هر زمانی که پوست در برابر نور خورشید قرار بگیرد در معرض آسیب پرتوهای فرابنفش
خواهد بود.
محافظت در برابر آفتاب نباید فقط به ناحیه صورت ختم شود. بسیاری از آقایان در روزهای تابستان که از لباس‌های آستین‌کوتاه استفاده می‌کنند، دچار آفتاب‌سوختگی شدید در ناحیه دست‌ها می‌شوند که در صورت تداوم و استفاده نکردن کرم‌های ضدآفتاب می‌تواند مشکلات دائمی  ایجاد کند.
     استفاده از کرم‌های ضدآفتاب از جذب ویتامینD جلوگیری می‌کند: ویتامینD از مواد مغذی ضروری برای سلامت بدن به‌شمار می‌رود و تابش پرتوی فرابنفش تولید این ویتامین را در بدن امکان‌پذیر می‌کند. با این حساب اگر ما خود را صددرصد در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید محافظت کنیم باید دچار کمبود ویتامینD شویم اما باید توجه داشت کرم‌های ضدآفتاب به مرور زمان کارایی محافظتی خود را از دست می‌دهند و زمان‌هایی را در طول روز با محافظت کمتری در برابر خورشید قرار می‌گیریم و همین زمان کوتاه برای تولید میزان کافی ویتامینD در بدن کافی است. به‌گفته متخصصان پوست روزانه 5تا30 دقیقه قرارگیری در معرض نور خورشید برای تولید میزان مورد نیاز از ویتامینD در بدن کافی است.
  افراد دارای پوست تیره
به ضدآفتاب نیاز ندارند: برخی تصور می‌کنند افرادی که میزان رنگدانه‌های پوستی ملانین بیشتری دارند و به‌طبع آن رنگ پوست تیره‌تری دارند نیازی به مصرف کرم‌های ضدآفتاب‌ ندارند. گرچه ملانین تا حدی از اثرگذاری UVB بر پوست و ایجاد آفتاب‌سوختگی جلوگیری می‌کند ولی تأثیر مهارکننده‌ای بر UVA ندارد؛ بنابراین افراد دارای پوست‌ تیره
نیز حتما باید از کرم‌های ضدآفتاب محافظت‌کننده در برابر تمام طول‌موج‌های تابش خورشید استفاده کنند.
از طرف دیگر رنگدانه‌های ملانین، حفاظتی در برابر قرارگیری طولانی‌مدت در معرض آفتاب ایجاد نمی‌کنند و افرادی که پوست تیره‌تری دارند نیز در برابر ابتلا به سرطان پوست مصون نیستند.
     استفاده از لوازم آرایش، پوست را در برابر تابش خورشید محافظت می‌کند: گرچه ممکن است برخی محصولات آرایشی محافظت نسبی در برابر تابش آفتاب ایجاد کند اما این محافظت به هیچ‌وجه کامل نیست و نمی‌تواند جایگزین استفاده از کرم‌های ضدآفتاب شود. حتی اگر تمایل به استفاده از این محصولات را دارید، باید حتما پیش از استفاده از آنها از کرم ضدآفتاب برای محافظت کامل پوست استفاده کنید.
         استفاده از کرم ضدآفتاب ما را رویین‌تن می‌کند : این تصور که اگر در ابتدای روز به صورت و دست‌ها کرم ضدآفتاب بزنیم،تا پایان روز در محافظت کامل در برابر پرتوهای خورشید قرار داریم، تصور کاملا نادرستی است.
با وجود این که استفاده از کرم‌های ضدآفتاب  در برابر پرتوهای خورشید الزامی است اما علاوه بر آن باید تلاش کنیم تا حد امکان پوست‌مان را در برابر تابش قرار ندهیم. استفاده از عینک آفتابی و کلاه‌های نقاب‌دار و همچنین لباس‌های پوشیده اما خنک می‌تواند به حفاظت بهتر در برابر خورشید کمک کند.
     همه کرم‌های ضدآفتاب مثل هم عمل می‌کنند: این تصور که همه کرم‌های ضدآفتاب مثل هم عمل می‌کنند نادرست است. در حال حاضر طیف گسترده‌ای از محصولات ضدآفتاب در بازار موجود است که هر یک با ترکیباتی که دارند کارایی خاص خود را دارند و در برابر طیف خاصی از پرتوهای فرابنفش محافظت ایجاد می‌کنند.  به‌دنبال ضدآفتاب‌هایی باشید که در برابر تمام طیف‌های پرتوهای فرابنفش خورشیدی محافظت ایجاد می‌کند. توجه به واحد حفاظت در برابر خورشید(SPF) نکته دیگری است که هنگام تهیه ضدآفتاب‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد. برای انتخاب محصول مناسب با توجه به شرایطی که قرار است از آن استفاده کنید، بهتر است حتما با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.
      یک‌بار استفاده از ضدآفتاب در طول روز کافی است: بیشتر ما تصور می‌کنیم یک‌بار استفاده از کرم‌های ضدآفتاب در طول روز می‌تواند تا پایان روز ما را در برابر پرتوهای خورشید محافظت کند. در صورتی که در واقعیت، ترکیبات ضدآفتاب با قرارگیری در معرض نور خورشید به مولکول‌های کوچک‌تری شکسته می‌شوند و توانایی خود را پس از مدتی برای محافظت از دست می‌دهند؛ بنابراین باید حداقل 2تا4ساعت یک‌بار کرم‌های ضدآفتاب را تجدید مصرف کنیم.
    ضدآفتاب‌ها منقضی نمی‌شوند: برخلاف تصور نادرستی که ممکن است برای برخی از ما به وجود آمده باشد، کرم‌های ضدآفتاب باید فقط تا پیش از تاریخ انقضا استفاده شوند. ترکیبات فعال موجود در ضد آفتاب‌ها ممکن است بر اثر گذشت زمان تخریب شود و دیگر کارایی سابق را نداشته باشد؛ بنابراین استفاده از ضدآفتاب‌های تاریخ مصرف گذشته علاوه بر آسیب‌های احتمالی که ممکن است برای
پوست به همراه داشته باشد، هیچ‌گونه محافظتی در برابر پرتوهای فرابنفش خورشیدی ایجاد نخواهد کرد.
برگرفته از: Medical News Today

تفاوت پرتوهای UVA و UVB خورشید
برای این که بتوانیم به شیوه درست از ضدآفتاب‌ها استفاده کنیم ابتدا باید اطلاعات خود در مورد پرتوهای خورشید را افزایش بدهیم. پرتوهای فرابنفش خورشید به دو دسته UVA و UVB تقسیم‌بندی می‌شود. پرتوهای UVA طول موج بلندتری دارد و به‌ضخیم‌ترین لایه پوست یا درمیس(Dermis) نفوذ پیدا می‌کند. قرارگرفتن محافظت‌نشده در برابر این پرتوها می‌تواند موجب پیری پوست، ایجاد چروک‌های پوستی و حتی سرکوب سیستم ایمنی شود.  پرتوهای UVB با طول موج کوتاه‌تر بیشتر موجب آفتاب‌سوختگی یا سوختن لایه روی پوست می‌شود. پرتوهای UVBمی‌توانند نقشی کلیدی در ایجاد سرطان‌های پوست ایفا کنند و در صورتی که آفتاب‌سوختگی‌ها به‌صورت مداوم تکرار شود  می‌تواند منجر به آسیب‌های دائمی پوست شود.