رقابت خانوادگی عصر حجری

رضایت خاطر عمومی از «کرودها 2»

رقابت خانوادگی عصر حجری

 دومین قسمت انیمیشن کامپیوتری کرودها با نام «کرودها: نسل جدید» روی پرده سینماها رفت. اکران عمومی این کمدی ماجراجویانه اکشن در حالی به 25 نوامبر منتقل شد که بیماری کرونا نمایش عمومی آن را چند بار عوض کرد. حتی شایعاتی مبنی بر پخش استریم فیلم هم مطرح بود که بعدا معلوم شد شایعه است و صحت ندارد. کمتر اتفاق می‌افتد که واحد انیمیشن دو شرکت بزرگ سینمایی اقدام به تولید فیلمی مشترک کنند، اما مدیران یونیورسال و دریم ورکز ترجیح دادند کرودها را با کمک یکدیگر تولید و اکران کنند. بعد از استقبال تماشاگران از قسمت اول فیلم در سال 2013، همگان منتظر تولید و نمایش دومین قسمت آن بودند. این در حالی است که در همان زمان و بلافاصله بعد از فروش 587 میلیون دلاری جهانی نسخه اصلی، بسیاری فکر می‌کردند قسمت‌دوم خیلی سریع تولید و روانه پرده سینماها خواهد شد. اما پیدا کردن داستانی جذاب که بتواند اعتبار نسخه اصلی را هم حفظ کند، عاملی برای طولانی شدن زمان ساخت دومین قسمت شد. یک‌بار در فاصله سال‌های 2014 و 2015 بحث تولید کرودها 2 جدی شد و حتی تا مرحله دعوت از صداپیشه‌های آن هم پیش رفت، اما دریم ورکزی‌ها کار تولید را متوقف کردند و گفتند اشکالاتی در کار وجود دارد که باید برطرف شود. این اشکالات هیچ‌وقت رسانه‌ای نشد و به جای آن، کل کار تولید متوقف شد.
 اولین تجربه فیلمسازی
جوئل کرافورد در اولین تجربه فیلمسازی‌اش، دومین قسمت این کمدی ماجراجویانه را کارگردانی کرد. به‌دلایلی که معلوم نیست، کریس سندرز و کرک دمیکو دو کارگردان نسخه اصلی با قسمت دوم همکاری نداشتند. جالب این که فیلمنامه قسمت دوم براساس طرحی نوشته شد که این دو به مدیران دریم ورکز ارائه کرده بودند. ظاهرا سندرز و دمیکو پیشنهادهایی برای کارگردانی قسمت دوم داشتند که مورد پسند تهیه‌کنندگان قرار نگرفت و به همین دلیل از پروژه کنار گذاشته شدند. با این حال، دو کارگردان نسخه اصلی به تهیه‌کنندگان فیلم اجازه دادند از طرح آنها برای فیلمنامه قسمت جدید استفاده کنند. جوئل کرافورد سابقه همکاری زیادی با شرکت دریم ورکز دارد و تا قبل از کارگردان شدن، در واحدهای فنی این شرکت با فیلم‌هایی چون «شرک» و «پاندای کونگفویی» همکاری داشته است. نیکلاس کیج، اما استون، رایان رینولدز، کاترین کینر، کلارک دوک و کلوریس لیچمن برای دومین بار صداهایشان را به اعضای خانواده غارنشین کرود قرض دادند. با توجه به اضافه شدن شخصیت‌های تازه به داستان قسمت جدید (که نقشی برابر با شخصیت‌های نسخه اصلی داشتند) پیتر دینکلاج، لزلی مان و کلی ماری تران هم به جمع صداپیشه‌ها اضافه شدند.
 داستان عصر  حجری
داستان فیلم در همان دنیای داستان نسخه اصلی و در عصر حجر اتفاق می‌افتاد. خانواده کرودها که در داستان نسخه اصلی مجبور به ترک مکان زندگی خود شدند تا محیط امن تازه‌ای برای زندگی و ادامه حیات پیدا کنند، این‌بار با خانواده‌ای جدید به نام بترمن روبه‌رو می‌شوند که در نزدیکی غار آنها زندگی می‌کنند. اما این آشنایی چندان به مذاق پدر خانواده گروگ (با صدای کیج) و دخترش ایپ (با صدای استون) خوش نمی‌آید. فیل بترمن که با همسر و دخترش زندگی می‌کند، مدعی است که بهتر از خانواده کرودهاست و از نظر زمانی جلوتر از آنها حرکت می‌کند. گروگ که نمی‌تواند چنین ادعایی را بپذیرد با کمک گای (رایان رینولدز) که در قسمت اول به جمع خانواده‌اش پیوست، راه مقابله با بترمن‌ها را در پیش می‌گیرد. چالش‌های بین دو خانواده رقیب که در کنار هجوم حیوانات جنگل به آنها همراه است، خط اصلی ماجراهای فیلم را به جلو می‌برد.
 استقبال گرم
منتقدان از فیلم استقبال گرمی کردند و نقدهای مثبتی برایش نوشتند. سازندگان فیلم از آن به‌عنوان ستایشی از مادران اسم بردند و گفتند داستان فیلم، اولین بخش از زندگی مردم عهد کهن و تلاش‌شان برای خلق یک جامعه را به تصویر می‌کشد. به‌گفته سندرز، داستان فیلم پایان دوران غارنشینی اهالی عصر حجر را به نمایش می‌گذارد. در حالی که بلاک‌باسترهای هالیوودی معمولا با هزینه‌هایی بالای 80 و 90 میلیون دلار تهیه و تولید می‌شوند، سازندگان کرودها 2 تنها 65 میلیون دلار صرف ساخت آن کردند. این میزان کم پول، چیزی بود که تعجب تحلیلگران اقتصادی سینما را به‌دنبال داشت. چنین رقم متوسط تولیدی برای یک فیلم پرسروصدا، کم و عجیب به نظر می‌رسید. تعجب‌ها زمانی بیشتر می‌شود که رسانه‌ها از رقم هزینه 135 میلیون دلاری برای ساخت نسخه اصلی یاد می‌کنند! در این بین، منابعی از داخل شرکت دریم ورکز اعلام کردند از آنجا که شخصیت‌های فیلم و فضایی که داستان در آن اتفاق می‌افتد قبل از این خلق و طراحی شده بود، طبیعی است که رقم هزینه تولید قسمت‌های بعدی کمتر باشد.
 رقم غیرقابل مقایسه
 رقم فروش دومین قسمت کرودها را به‌هیج‌وجه نمی‌توان با قسمت اول آن مقایسه کرد. کووید ـ 19 عاملی برای عدم استقبال بالای تماشاگران از فیلم بود و تهیه‌کنندگانش می‌گویند در چنین اوضاع و احوال نابسامانی اصلا انتظار یک فروش بسیار بالا و چشمگیر را برای قسمت دوم نداشته‌اند. اگر قسمت اول در سال 2013 موفق به فروش بسیار خوب جهانی 587 میلیون دلاری شد (حدود 190 میلیون دلار از این رقم، اختصاص به جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی داشت)، دومین قسمت طی سه هفته نمایش عمومی در آمریکای شمالی تنها موفق به کسب 37 میلیون دلار شده و بعید به نظر می‌رسد بتواند این رقم را به 50 میلیون دلار هم برساند.
تماشاگران سینما در خارج از آمریکا و بقیه کشورهای دنیا، 91 میلیون دلار صرف تماشای فیلم کرده‌اند. با توجه به هزینه پایین تولید فیلم، تحلیلگران سینمایی از آن به‌عنوان فیلمی موفق برای تهیه‌کنندگانش یاد می‌کنند.
اهل فن به موضوع جالبی در رابطه با افتتاحیه کرودها 2 اشاره می‌کنند: در حالی که فروش سه روز اول فیلم در آمریکای شمالی نزدیک 10 میلیون دلار شد، تماشاگران چینی در سه روز نخست اکران عمومی فیلم در این کشور آسیایی، حدود 20 میلیون دلار پرداخت کردند! عموم منتقدان سینمایی هم شخصیت‌پردازی‌های فیلم و فیلمنامه‌اش را تحسین کردند. همه آنها هم با تاکید بر وجه خانوادگی فیلم، روی اهمیتی که داستان بر موقعیت مادر و مادر‌بزرگ دارد مانور دادند.
کرودها 2 تا به امروز، طولانی‌ترین قسمت دومی انیمیشنی است که دریم‌ورکز تولید کرده است. بین تولید دو قسمت اول و دوم، یک وقفه و فاصله 5/7 ساله وجود داشت. این فیلم صدمین کار سینمایی کارنامه نیکلاس کیج است.