شانس این کتاب‌ها بیشتر است

پیش‌بینی جام‌جم از نامزدهای احتمالی پانزدهمین دوره جشنواره شعر فجر

شانس این کتاب‌ها بیشتر است

تصمیم گرفتیم با نگاهی به آمارهای امسال و بازار کتاب در سال جاری، تعدادی از کتاب‌هایی که در جشنواره شعر فجر امسال احتمالا شانس بیشتری را برای نامزد شدن و حتی دریافت جایزه دارند، معرفی کنیم. اول این که بعد از اعلام نامزدها و برگزیدگان می‌توانیم درست و غلط بودن پیش‌بینی‌های‌مان را بسنجیم و دوم، چه این کتاب‌ها در فهرست نامزدها باشند و چه نباشند، تعدادی از کتاب‌های خوب حوزه شعر را به‌خوانندگان جام‌جم پیشنهاد کرده‌ایم. برخی از این اسامی از میان نامزدها و برگزیدگان چند جشنواره ادبی در حیطه شعر انتخاب شده‌اند که در آنها فقط کتاب‌های شاعران در سال 98 مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گرفتند. یعنی همان جامعه آماری که داوران جشنواره شعر فجر نیز برای داوری آثار پیش روی خود دارند. البته باید دانست به واسطه شرایط خاص کشوربه واسطه شیوع ویروس کرونا، تعداد این جشنواره‌ها بسیار اندک بوده و با معیارهای بالا فقط سه جشنواره «جایزه ادبی قیصر امین‌پور»، «جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور» و «جایزه ادبی مشهد» برگزار شده‌اند.

  واج شناسی شاهنامه / جلال خالقی مطلق  
کتاب واج‌شناسی شاهنامه از مهم‌ترین آثار پژوهشی ادبی است که سال گذشته منتشر شده است. در این کتاب کوشیده شده با بهره‌گیری از همه منابع موجود از متون کهن گرفته تا بررسی‌های کنونی،خوانش احتمالی فردوسی تعیین شود. برای این کارنخست وضعیت هر واژه در زبان پارسی میانه بررسی شده و سپس در دستنویس‌های متون سده پنجم، خوانش واژگان در این دو دوره، در کنار توانش قافیه در خود شاهنامه، مهم‌ترین ملاک و دستمایه در تعیین خوانش واژگان شاهنامه است. کتاب توسط بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و با همکاری نشر سخن چاپ شده است.



       نادره‌کاران | ایرج افشار      
نادره‌کاران از ایرج افشار سال‌ها پیش و به صورت ناقص منتشر شده بود. آن نسخه یک نسخه تک‌جلدی بود و سال1398 انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار با همکاری نشر سخن اقدام به انتشار این کتاب در دو جلد و در شکلی بسیار وزین کرد. نادره‌کاران سوگواره ناموران فرهنگی و ادبی است و خیلی‌ها آن را یکی از بهترین کتاب‌های ایرج افشار می‌دانند. در این کتاب، بزرگان ادب و فرهنگ ایران به مخاطب شناسانده شده‌اند و آثارشان فهرست‌وار در کتاب حضور دارد.  تاکنون کتابی با این حجم و این کیفیت در خصوص شناخت بزرگان فرهنگ  به چاپ نرسیده بود.



       در پایان شب خاکستری | احمدرضا احمدی      
تعداد کتاب‌های احمدرضا احمدی، دیگر از شمار بیرون رفته است. در پایان شب خاکستری تازه‌ترین مجموعه شعر این شاعر نام‌آشنای است. مضامین اشعار احمدی در این مجموعه، نکوهش جنگ و بیزاری از آن، رنج مردم ستمدیده در کنار عشق، روابط انسان‌ها و امید به آینده بهتر است که در تمام شعرهای این مجموعه به چشم می‌خورد. نام این کتاب در بین نامزدهای جایزه ادبی مشهد در بخش شعر آزاد نیز به چشم می‌خورد.  احمد رضا احمدی نماینده نسلی است که شعر و ادبیات را با تمام وجود زندگی کرده‌اند.




       زاویه | رحمت‌ا... رسولی مقدم      
این کتاب را باید یکی از شانس‌های اصلی جشنواره امسال دانست. کتاب در جایزه ادبی قیصر امین‌پور رتبه سوم را کسب کرده و در جایزه ادبی مشهد و جایزه غزل حسین‌جلال‌پور میان نامزدان قرار دارد. زاویه را انتشارات ایهام منتشر کرده و دومین کتاب رسولی‌مقدم محسوب می‌شود. رسولی‌مقدم از توابع شهرستان بویراحمد است و امیدوار است کتاب موفقش در جشنواره فجر نیز بدرخشد. شاعران شهرستانی تا کنون افتخارهای بسیاری در جشنواره فجر آفریده‌اند.



       قار |  اکبر قنبرزاده      
«قار» عنوان کتاب اکبر قنبرزاده، شاعر جوان اهری است که شامل ۳۰غزل است و در ۶۸صفحه توسط انتشارات ایهام به بازار عرضه شده است. کتاب قار هم در چهارمین دوره کتاب سال شعر جوان جایزه قیصر امین‌پور و در دومین دوره جایزه مستقل غزل حسین جلال‌پور به مرحله نهایی راه یافته بود. این کتاب دومین کتاب نشر نوپای ایهام است که در جوایز ادبی امسال توانسته به توفیق دست یابد.  


       سرخ‌پوست‌ها | حامد ابراهیم‌پور      
سرخ‌پوست‌ها بیستمین کتاب حامد ابراهیم‌پور است که توسط نشر آنیما سال98 به چاپ رسیده و شامل غزل، مثنوی و چهارپاره‌هایی است که طی سال‌های۹۴ تا ۹۷ سروده شده‌اند. ابراهیم‌پور پیش از این سابقه برگزیده شدن در جشنواره شعر فجر را دارد و امسال با کتابی که در انتشارات خودش چاپ کرده به این جایزه امیدوارتر است. کتاب سرخ‌پوست‌ها که اکنون به چاپ دوم نیز رسیده، از نامزدهای جایزه ادبی مشهد است و از شانس‌های جشنواره فجر امسال به شمار می‌رود.




       اوایل | پیمان طالبی      
«اوایل» سومین کتاب پیمان طالبی، شاعر و همکار روزنامه‌نگار خودمان است. او که مدت‌هاست در فضای جشنواره‌های ادبی حضور نداشته است، حالا با سومین کتابش که توسط انتشارات فصل پنجم چاپ شده، از شانس‌های جدی جشنواره شعر فجر امسال به شمار می‌آید. کتاب اوایل در اوج شیوع کرونا در ایران منتشر شد اما در کمتر از 10روز تمام نسخه‌های آن به صورت اینترنتی فروش رفت و به چاپ دوم رسید.



       سوسن | فاطمه سالاروند      
نشر نیستان را چندان به شعر نمی‌شناسیم اما این انتشارات سال گذشته مجموعه شعری چاپ کرد که باید آن را از بهترین کتاب‌های شعر زنان در دهه90 به حساب آورد. مجموعه شعر «سوسن» سروده فاطمه سالاروند از گزینه‌های جدی برای نامزد شدن در جشنواره شعر فجر امسال به شمار می‌رود. سالاروند اهل شهرستان ازنا از توابع استان لرستان است و تاکنون علاوه بر شعر بزرگسال در حیطه شعر نوجوان نیز فعال بوده است. او سال گذشته با کتاب «دل تو برد شرط را» در بخش کودک و نوجوان شعر فجر تقدیر شد.



       این هم از این | امیرعلی سلیمانی      
امیرعلی سلیمانی از شاعران دهه هفتادی بسیار فعال است. او که تعداد کتاب‌های شعرش دو رقمی شده، با کتابی با نام «این هم از این» در جشنواره شعر فجر امسال حضور دارد. کتاب توسط نشر چشمه چاپ شده و مجموعه‌ای از غزل‌های عاشقانه سلیمانی است. سلیمانی جوان صاحب‌امتیاز انتشارات نزدیکتر نیز هست که احتمالا کتاب‌های انتشاراتش نیز در جشنواره امسال شانس‌هایی خواهند داشت.