هرگز از تلاش کردن خسته نشدم

گفت‌وگو با سعید برخورداری؛ تنها ایرانی راه یافته به هندبال لالیگا

هرگز از تلاش کردن خسته نشدم

شاید در کشور خودمان هنوز افرادی بوده که از افتخاراتش خبر نداشته باشند اما او مدت‌ها در مرکز توجه رسانه‌های اسپانیا بود و در لالیگا درخشید؛ دروازه‌بان باشگاه گوادالاخارای اسپانیا که جزو 10 دروازه‌بان برتر این کشور شد و حالا به تیم العربی قطر پیوسته است. سعید برخورداری؛ در گفت‌وگو با جام‌جم از شرایط این روزهای زندگی‌، گرفتن پنالتی الکس گومز و تجربه بالاترین سطح هندبال دنیا گفت.

 شما اولین ایرانی‌ای هستید که موفق شده در لالیگا حضور داشته باشد. هندبال در کشور اسپانیا بسیار مورد توجه است. این مساله چقدر روی هدف و انگیزه شما تاثیر داشت؟
اسپانیا جزو قدرت‌های اصلی هندبال در جهان است. قهرمان آخرین دوره مسابقات قهرمانی اروپا بوده و مقام‌های بسیاری در المپیک و جهان دارد؛ به همین خاطر توجه بسیار زیادی به این رشته می‌شود. قطعا وقتی وارد این لیگ می‌شوی، این توجهات به سمت تو هم می‌آید؛ چه از طرف مردم و چه از طرف رسانه‌ها. در مورد من هم همین‌طور بود؛ به‌طوری‌که تمام  فکر یک ورزشکار حرفه‌ای فقط به پیشرفت کردن جلب می‌شود تا بتواند عملکرد خوبی داشته باشد.
 چنین نگاه حمایتی در کشور ما بیشتر روی رشته فوتبال است. این میزان حمایت از رشته شما در لالیگا چقدر با حمایت‌هایی که در کشور خودمان داشتید، فاصله دارد؟
متاسفانه این فاصله بین کشور ما و کشورهای اروپایی در توجه به رشته هندبال هست؛ البته قطعا در اسپانیا هم توجه اصلی به فوتبال است ولی این توجه به‌حدی نیست که بقیه رشته‌ها مهجور بمانند. اما این‌که بخواهیم هر رشته‌ای را با فوتبال مقایسه کنیم کار درستی نیست و شاید اصلا در هیچ کشوری هم توجه به فوتبال قابل مقایسه با دیگر رشته‌ها نباشد. با این حال خود ما هم به‌عنوان هندبالیست باید به فکر باشیم تا بتوانیم مقام‌های بیشتری در زمینه ملی بیاوریم تا دوباره به مرکز توجهات برگردیم؛ همان اتفاقی که برای
 والیبال‌افتاد.
 لیگ اسپانیا را بعد از تجربه سومین فصل چطور دیدی؟
در اسپانیا سطح هندبال، فوتبال و بسکتبال بسیار بالاست. مسابقات به‌صورت زنده پخش می‌شود و این باعث شده که توجه مردم هم به این رشته‌ها زیاد باشد. فکر می‌کنم مهم‌ترین تفاوت لیگ هندبال اسپانیا با لیگ دیگر کشورها سرعت بالای هندبال در این کشور است. سرعت انتقال توپ از دفاع به حمله خیلی بالاست.
 تو بالاترین سطح هندبال دنیا را تجربه کرده‌ای؛ اتفاقی که شاید برای خیلی‌ها آرزو باشد. راز این موفقیت چیست؟
من هرگز از تلاش کردن خسته نشدم و همیشه سعی کرده‌ام هرچه در توان دارم اجرا کنم. همیشه در بهترین سطح تمرین کردم. وقتی به چنین جایگاهی می‌رسی، هر آدمی دوست دارد باز هم به جایگاه بالاتری برسد و قطعا انگیزه 100برابر خواهد شد. این دلیل اصلی پیشرفت من بود. اصلا دلیل اصلی پیشرفت در کشورهای اروپایی این است که یک ورزشکار هرگز اشباع و بی‌انگیزه نمی‌شود و همیشه تلاش می‌کند به جایگاه بالاتری برسد.
 کرونا چقدر روی لیگ، برنامه‌ریزی‌ها و بازی‌های شما اثر داشت؟
کرونا قطعا تاثیرگذار بود و تیم‌هایی که درگیر این بیماری ‌شدند باید طبق پروتکل دو هفته قرنطینه می‌شدند. این باعث شد که بازی‌ها بسیار فشرده و هر سه روز یکبار برگزار شود. ما هفته‌ای دوبار و قبل و بعد از هر مسابقه تست کرونا می‌دادیم و شرایط بسیار سخت بود ولی با برنامه‌ریزی مناسب همه بازی‌های لیگ برگزار شد و هیچ بازی عقب‌افتاده‌ای نماند.
 لیگ ایران را دنبال می‌کنی؟
بله تا جایی که فرصت داشته باشم و بازی‌ها به‌صورت زنده پخش شود، دنبال می‌کنم. هندبال ما به دیده شدن نیاز دارد و این پخش زنده‌ها باید هرروز بیشتر شود. سطح لیگ ما خیلی جای پیشرفت دارد ولی در برخی تیم‌ها می‌بینم که سرعت در لیگ ما هم بسیار مورد توجه قرار گرفته و این نشانه یک پیشرفت بزرگ است که از آن لذت می‌برم.
 گفته بودی توپی که از الکس گومز گرفتی، خیلی برایت لذتبخش بوده. بعد از گرفتن آن پنالتی چه حسی داشتی؟
 الکس گومز، پنالتی‌زن اول تیم بارسلونا و تیم ملی اسپانیا، یکی از بهترین پنالتی‌زن‌های دنیاست. قطعا بازی کردن برابر بارسلونا و بازیکنان بزرگی مثل گومز خیلی لذتبخش است. حس غیرقابل وصفی داشتم و به این فکر کردم هرکسی می‌تواند به رویاهای بزرگ فکر کند و به آن برسد.
 در‌خصوص پیوستن‌ات به العربی هم کمی توضیح بده.
من اولین ایرانی‌ای بودم که در تاریخ موفق شده بودم به یک تیم در لالیگای اسپانیا برسم. دوست داشتم سطح دیگری از هندبال را هم تجربه کنم. پیشنهادهای زیادی هم از اسپانیا و هم از قطر داشتم و به‌خاطر بحران کرونا خیلی از تیم‌های اروپایی از لحاظ مالی بودجه‌هایشان حدود 20 تا 50 درصد کمتر شده است. الان سطح هندبال قطر خیلی بالاست و بهترین‌های هندبال به این کشور می‌آیند. من هم این تصمیم را گرفتم که به العربی بروم. العربی الان قهرمان لیگ ستارگان قطر، قهرمان جام باشگاه‌های آسیا و به نوعی قدرت اول هندبال آسیاست. سرمربی این تیم هم اسپانیایی است. سعی کردم انتخابم برای آینده‌ام خوب باشد و با کمک خدا روند موفقیتم را ادامه بدهم.
 به عنوان کسی که بالاترین سطح هندبال دنیا را تجربه کردی برای بهتر شدن سطح هندبال کشور، چه صحبتی با مسؤولان داری؟
من نزدیک به 10 سال برای تیم ملی بازی کردم و توانستم در تمامی مدال‌ها و موفقیت‌های تیم ملی کشورم سهیم باشم. می‌خواهم به مسؤولان بگویم هزینه کردن و آوردن اسپانسر به این رشته هم برای آن اسپانسر و هم برای بهتر دیده شدن هندبال در کشور ما بازدهی بالایی دارد. ما بازیکنان خیلی خوبی در رشته هندبال داریم، نمونه آن لژیونرهایی که در کشورهای مختلف بازی می‌کنند و می‌درخشند. شرایط سخت اقتصادی کشور ما روی هندبال هم اثرگذار بوده اما همه جامعه هندبال باید تلاش کنند تا مثل چند سال قبل دوباره به سطح اول آسیا‌برگردیم.