چند واکنش به آنچه گذشت

چند واکنش به آنچه گذشت


 بعد از پخش این برنامه صحبت‌ها و واکنش‌های زیادی به این فضا به خصوص از سمت دولت شکل گرفت، به عنوان مثال معاونت حقوقی ریاست جمهوری اعلام کرد که از صدا و سیما و کلیه عوامل پخش این برنامه شکایت خواهد کرد. همچنین چهره‌هایی مثل حسام‌الدین آشنا هم در توییت تند و تیزی از توهین به شخص دوم مملکت انتقاد کرد. رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا هم آن صحبت‌ها را غیراخلاقی و غیرشرعی خواند.

به تازگی شبکه چهار هم بیانیه‌ای را در محکومیت این صحبت‌ها و بی‌ارتباطی آن به قالب برنامه مطرح کرد. در بخشی از این بیانیه با اشاره به تبری‌جوییدن صریح از صحبت‌های این مهمان و ابراز امیدواری از عدم تکرار چنین رخدادهایی در برنامه‌های زنده برای جلوگیری از ایجاد شکاف بیشتر فکری و اجتماعی نوشته شده است: «گفتگو» میراث بزرگان اندیشه و تنها ابزار اصلاح و پیشبرد جامعه است و بر همگان، خصوصا اصحاب قلم و اندیشه، واجب است تا از گفت‌وگو و آداب آن مراقبت کنند. اتفاق ناخوشایندی که توسط مهمان برنامه زاویه و بر خلاف رویه این برنامه رخ داد، مخالف صریح فرمایشات رهبری مبنی بر حفظ حرمت مسوولان نظام بود و با سیاست‌های کلی شبکه چهار، مبنی بر توسعه ادب و آداب گفت‌وگو، در تضاد کامل قرار داشت. به همین منظور شبکه چهار وظیفه خود می‌داند که از سخنان نادرست مهمان برنامه تبری جوید و صراحتا آن را مخالف اهداف رسانه ملی و نیز شبکه چهار سیما در توسعه گفت‌وگوی مومنانه، منصفانه و مودبانه می‌داند. امیدواریم دیگر شاهد چنین رفتارهایی از سوی مهمانان در برنامه‌های زنده نباشیم تا خدای ناکرده عرصه گفت‌وگو تنگ‌تر نشود و شکاف‌های فکری و اجتماعی بیش از این نگردد.
در این میان نکته مهم آن که همان طور که بارها اعلام شده مسوولیت اظهار نظر مهمانان و کارشناسان برنامه زنده بر عهده خود آنهاست، همان چیزی که مجری برنامه به درستی و صراحتا در پایان برنامه بر آن تاکید کرد و مدیران و برنامه‌سازان پیش از برنامه همواره کارشناسان را به اتقان در سخنان، رعایت انصاف، اخلاق، نقد سازنده و دلسوزانه توصیه کرده و می‌کنند. این صحبت‌ها نه تنها مورد تایید رسانه ملی نیست، بلکه آن را مغایر فضای نقد منصفانه و اخلاقی می‌داند.
قطعا سخنان حجت‌الاسلام جهان‌بزرگی خلاف مصالح کشور و منویات رهبر انقلاب (مدظله‌العالی) است و می‌بایست آن را جبران کنند تا ابزاری در دست دشمنان قسم‌خورده این نظام مقدس نشود.»