لاله ترس و تأخیر، کار را سخت کرد

آخرین جزئیات از وضعیت مهرداد میناوند در بیمارستان

لاله ترس و تأخیر، کار را سخت کرد

مهرداد میناوند در بخش آی‌سی یوی بیمارستان لاله، تحت مراقبت‌های شدید پزشکی قرار دارد. ترس او از بیمارستان، کار دستش داد. حالا تمام مردم ایران به دعا نشسته‌اند تا این چهره فوتبالی شفا پیدا کند و به زندگی عادی بازگردد. آخرین خبرها از بیمارستان لاله، حکایت از اتفاقات خوب دارد. روز پنجشنبه پزشکان از زنده ماندن مهرداد قطع‌‌‌امید کردند. به‌دلیل التهاب شدید ریه، ناگهان او دچار مشکلات عجیبی شد. شاهدان می‌گویند دست و پای او ورم کرده و حتی لکه‌های خون زیر پوستش دیده می‌شد. از آنجا که ریه میناوند به‌طور صد‌در‌صد درگیر کرونا شد و راه تنفسی وجود نداشت، پزشکان مجبور شدند از روشی قدیمی استفاده کنند؛ سوراخ کردن گلو و همین‌طور پهلوی مهرداد برای رسیدن اکسیژن به خونش. علی کریمی و بهنام ابوالقاسم‌پور در روزهای گذشته به‌شدت پیگیر وضعیت او بودند. با اقدامات آنها، آمپول‌های آلمانی تهیه و در اختیار بیمارستان لاله قرار گرفت. بعد‌از‌ظهر پنجشنبه آمپول تزریق شد و پزشکان به خانواده مهرداد اعلام کردند از این به بعد فقط باید دعا کنند و منتظر بمانند.
خانم شبنم کمانگر، همسر مهرداد که در تاریخ 9/9/99 با هم ازدواج کردند هم حال خوبی ندارد. او این روزها پشت در آی‌سی‌یو با یک پتو نشسته و می‌خوابد تا شاید دعاها کارساز شود. روز گذشته لطفی، پزشک مهرداد اعلام کرد با توجه به اقدامات پزشکی سطح اکسیژن او بالا رفته اما خطر رفع نشده است. لطفی توضیح داد: «بیماری کرونا قابل‌پیش‌بینی نیست.»  این‌که مهرداد کجا کرونایی شده، سوالی برای همه است. گفته می‌شود او در برنامه اپلیکیشن پرسپولیس به این بیماری مبتلا شده، یعنی حدود 24 روز قبل اما زمان تماس‌های مهرداد با دکتر هاشمیان(پزشک بیمارستان مسیح‌دانشوری) و زمان بروز علائم بیماری‌اش نشان می‌دهد او قبل‌تر به کرونا مبتلا شده بود. یک فرضیه وجود دارد که مهرداد پیش از حضور در آن برنامه، کرونایی بوده. علی انصاریان، همبازی سابق میناوند هم که در برنامه حضور داشت، به بیماری کرونا مبتلا شده اما از آنجا که زودتر به بیمارستان مراجعه کرده به نسبت مهرداد وضعیت بهتری دارد.
نزدیکان میناوند می‌گویند او همیشه از بیمارستان ترس داشت و گویا همین عامل، باعث تاخیر او برای مراجعه بوده است. در این بین با داروهای تجویز شده و اقدامات درمانی مانند تصفیه ریه و استفاده از دستگاه ونتیلاتور، سطح اکسیژن بالاتر آمده اما همچنان پزشکان به‌شدت نگران هستند.
باید دید ظرف روزهای آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. آیا مهرداد میناوند به زندگی بازمی‌گردد؟ آیا انصاریان بهتر خواهد شد؟ وضعیت حشمت مهاجرانی، مربی اسبق تیم ملی هم نامشخص است. او هم به کرونا مبتلا شده است.



پدیده عکس گرفتن با بیماران تمامی ندارد؛ این بار مهرداد میناوند
شلیک به اخلاق با دوربین
بستری شدن مهرداد میناوند در بیمارستان. در همه فیلم‌هایی که از اعلام وضعیت پزشکان منتشر شده هیچ بی‌اخلاقی‌ای مشاهده نشده. فردی که فیلمبرداری می‌کند جوانب احتیاط و احترام را رعایت کرده و تمام تلاش خودش را می‌کند تا تصویر مهرداد میناوند در کادر نباشد اما چند ساعت بعد عکسی منتشر می‌شود که همه آن تلاش‌ها را بر باد می‌دهد.
عکس یکی از پزشکان درحالی که تصویر مهرداد میناوند پشت سرش به‌وضوح دیده می‌شود دوباره همه را یاد ماجرای عباس جدیدی انداخت. این حرکت آنقدر سر و صدا کرد که جهانپور، مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت را وادار به واکنش کرد و گفت:«غیر‌اخلاقی است، متاسفم.» در فضای مجازی هم کاربران به‌شدت از رفتار این پزشک متعجب شده‌اند و از این نوشته‌اند که چنین کاری از یک پزشک متخصص بعید است. از روزهایی که عباس جدیدی برای عکس یادگاری با منصور پورحیدری در بیمارستان، سوژه فضای مجازی شده بود، یکی دو سالی می‌گذرد اما طبق معمول، همه‌چیز به چند شوخی تلگرامی و اینستاگرامی محدود شد و هیچ‌کسی هم درس عبرت نگرفت.
عیادت از بیمار کار پسندیده‌ای است و همه بزرگان دین هم آن را توصیه کرده‌اند اما چرا باید با بیمار عکس انداخت؟ برای خودنمایی؟ برای این‌که اگر آن بیمار فوت کرد آخرین عکس یادگاری را داشته باشند یا... .
انتشار و تماشای این عکس‌ها برای مردم که جذابیت ندارد و همیشه با انتقاد آنها روبه‌رو شده است. اگر مردم عادی با یک سلبریتی که روی تخت بیمارستان خوابیده عکس می‌گیرند (البته آن هم کار اشتباهی است) می‌شود این توجیه را برایش آورد که مثلا تا به‌حال آن سلبریتی را ندیده‌اند و برای‌شان دیدن چهره آن آدم جذاب است و هزار و یک دلیل دیگر اما سایر سلبریتی‌ها و بعضی از پزشکان چطور؟»
 شکی وجود ندارد که برخورد قانونی با این رفتارهای زشت نمی‌شود انجام داد اما از نظر اخلاقی می‌شود با توصیه، با فرهنگ‌سازی و با خیلی از روش‌های دیگر این نمایش زشت را پایان داد. این چند کلمه خطاب به همه کسانی است که با بیمارها، با کسانی که تازه فوت شده‌اند و... عکس می‌گیرند. شما قدردان، شما با‌معرفت و شما نهایت فردی که بالاترین شعور اجتماعی را دارد؛ به این نمایش پایان بدهید و یک لحظه خودتان را جای خانواده فردی که روی تخت بیمارستان خوابیده، بگذارید. بدون شک هرگز دوست ندارید که تصویری از حال نزار عزیزان‌تان در فضای مجازی پخش شود.