کف مطالبات ایران

کف مطالبات ایران

حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل بین‌الملل


آمریکا برای بازگشت به برجام باید تمام تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند چرا که بدون لغو تحریم‌ها بازگشت معنایی ندارد، همان‌طور که رهبری تاکید داشتند ابتدا همه تحریم‌ها لغو شده و پس از آن باید خواستار بازگشت به برجام باشند.
همچنین باید مذاکرات احتمالی انجام شده میان ایران با 1+5 شامل پرداخت خساراتی باشد که به‌واسطه تمرد آمریکا از اجرای تعهداتش در طول این مدت به کشورمان وارد شده است.
این کف مطالبات جمهوری اسلامی ایران است، بنابراین این‌که آنها اعلام پایبندی به تعهدات‌شان داشته و عضوی از برجام شوند تا دوباره بتوانند بازی قبلی خود را تکرار کنند نباید برای ما قابل قبول باشد.
شرط بازگشت آمریکا به برجام این است که ابتدا تعهد به عدم سوءاستفاده از مکانیسم ماشه را بدهند و دیگر این‌که ضمانت اجرایی ایجاد شود که اگر به تعهدات‌شان عمل نکنند مجازاتی برایشان در نظر گرفته شود. یکی از ضعف‌های برجام این بود که برای ایران مجازات تعیین شده بود این در حالی است که چنین روندی در مورد طرف مقابل وجود نداشت. بنابراین حتی اگر امضای کنگره پای برجام باشد کفایت نمی‌کند و باید آنها ضمانت اجرایی بدهند.
از سوی دیگر به‌جز برجام نباید در مورد موضوع دیگری مذاکره کرد و اگر بنا بر مذاکره باشد باید در مورد موضوع موشک‌های هسته‌ای آمریکا و جنایات این کشور در منطقه غرب آسیا و ضرورت پایان مداخلات منطقه‌ای آمریکا انجام شود.