مرور و عبور

مرور و عبور

تخریب یک اثر تاریخی در اصفهان
با تخریب کارخانه ریسندگی و بافندگی اصفهان که از دوره صفویه به‌جا مانده، بافت تاریخی این شهر دچار خساراتی شد.
به گزارش خبرنگار جام‌جم از اصفهان، این کارخانه که در خیابان چهار‌باغ قرار داشت به همراه باغ هشت‌بهشت و چهلستون توسط یک معمار معروف آلمانی ساخته شده و شهرت جهانی دارد.
مدتی پیش هیات دولت تصویب کرد کارخانه‌های واقع در سطح شهر به‌دلایل زیست‌محیطی از شهر خارج شوند. شورای شهر با این تخریب مخالفت کرده و گفته وزارت مسکن برای حفظ این آثار حاضر به پرداخت 11 میلیارد ریال شده است ولی مسؤولان این خواسته شورا را نپذیرفته‌اند. (‌صفحه یک‌)


15 کشور خریدار فیلم‌های ایرانی
تاکنون حضور 28 نماینده از 15 کشور جهان در جشنواره فیلم فجر قطعی شده است.
برخی از این نماینده‌ها عبارتند از: شانتال شالیه (‌استرالیا)، کریس بریگز(‌آمریکا) ، الیس دراین (‌هلند) ، مری بوبرگ (سوئد) ، یاش چودری (‌هند)، شوزو ایچی‌یاما (‌ژاپن)، رابرت ریشتر (‌سوئیس) و... . (‌صفحه 3‌)



تعهدات دولت برای توسعه شبکه تلفن‌ همراه
معتمدی، وزیر جدید پست و تلگراف و تلفن گفت: تلاش می‌کنیم با رفع مشکلات موجود، واگذاری موبایل را شروع کنیم. من به صراحت می‌گویم این وزارتخانه متعهد است تا پایان پاییز سال 80 تمام تعهدات خود را در قبال واگذاری موبایل انجام دهد در غیر این صورت خسارت وارده را به مردم خواهیم داد.
وی در جمع خبرنگاران افزود: ما از سال 75 طراحی شبکه موبایل را شروع و ظرفیت آن را بر‌اساس 300 هزار شماره طراحی کردیم اما با استقبال وسیعی که از موبایل به عمل آمد برای توسعه شبکه دچار مشکل شدیم. در حال حاضر واگذاری تلفن همراه بدون توسعه شبکه کار درستی نیست و در صورت واگذاری نیز پس از چند ماه تمامی موبایل‌ها قطع یا با اختلال همراه خواهد شد. (‌صفحه یک‌)



آغاز صدور کارت ملی

رئیس سازمان ثبت‌احوال روز گذشته در همایش طرح ابلاغ شماره ملی و کد‌پستی اعلام کرد: از اواخر بهمن‌ماه امسال طرح ابلاغ شماره ملی و کد‌پستی آغاز می‌شود.
انصاری‌لاری گفت: این طرح بر دو پایه شناسایی فرد و شناسایی اماکن استوار است که تلفیق آنها طرح نظام جامع شناسایی را به‌وجود می‌آورد. با اجرای این طرح به همه ایرانیان یک شماره ملی 10 رقمی به‌صورت کارت شناسایی داده خواهد شد و کشور دارای پایگاه شناسایی جمعیتی خواهد شد. شماره ملی حلقه ارتباطی بین فرد با سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی خواهد بود. با داشتن شماره ملی هیچ‌کس قادر به سوء‌استفاده نخواهد بود. (‌صفحه 4‌)


واکنش مجلس به گران شدن بنزین
عظیمی، مخبر کمیسیون انرژی مجلس شواری اسلامی اعلام کرد: افزایش نرخ بنزین پیش از آن‌که تاثیر بر قیمت‌ها داشته باشد اثر روانی بر قیمت‌ها می‌گذارد.
وی افزود: افزایش قیمت‌ فرآورده‌ها در سبد هزینه زندگی ایرانی‌ها حدود 3 درصد موثر است اما متاسفانه افزایش قیمت بنزین با مسائل سیاسی عجین شده است.
مخبر کمیسیون انرژی مجلس درباره افزایش قیمت نفت گفت: مطابق ماده 119 قانون برنامه سوم توسعه، افزایش قیمت‌های حامل انرژی به‌ویژه بنزین باید به‌صورت سالانه در بودجه پیش‌بینی شده و از طرف دولت برای تصویب به مجلس ارائه شود و پیشنهاد دولت نیز مانند پیشنهادهای گذشته 10 درصد بوده است. (‌صفحه 4‌)