رشد خزنده کرونا   زنگ خطری كه باید جدی گرفته شود

رشد خزنده کرونا زنگ خطری كه باید جدی گرفته شود

دکتر علیرضا فاطمی متخصص بیماری‌های عفونی

  داستان كووید-۱۹ در كشورمان مانند سریال‌هایی با موضوعات تكراری شده است! حداقل سه موج افزایشی بیماری را از ابتدای همه‌گیری در كشورمان داشتیم كه هربار با برنامه‌ریزی و اعمال محدودیت‌های سخت از طرف ستاد ملی كرونا و البته با جان‌فشانی كادردرمان به‌طور نسبی كنترل شده ولی به‌محض اعلام اخبار امیدبخش مبنی بر كاهش ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر و به تبع آن كاهش محدودیت‌ها، ماسك‌ها ناپدید، مجددا رستوران‌ها باز، دورهمی‌ها بیشتر و مردم دلتنگ سواحل شمال و جنوب می‌شوند! تخمین زده می‌شود كمتر خانواده ایرانی در اطراف خود بیمار كرونایی نداشته و شاید هم داغدار نشده باشد ولی با كمال تعجب كووید-۱۹ هنوز هموطنان ما را قانع نكرده كه مهمان ماندگار است. ترس ما پزشكان از زمانی است كه واكسن در كشورمان توزیع شود و همان، عامل از بین رفتن حداقل احتیاط باشد.
در موج اول كووید-19 همه غافلگیر شدیم و چند هفته طول كشید تا خودمان را پیدا كردیم ولی در حال حاضر كه ابعاد وحشتناك این بیماری مشخص‌شده تكرار رفتارهای پرخطر قطعا شجاعت نیست. مقامات مسؤول ستاد ملی كرونا در هفته‌های اخیر بارها گوشزد كرده‌اند فریب آمار فعلی را نخورید و جانب احتیاط را رها نكنید؛ نكته‌ای كه اهمیت آن را با افزایش زیرپوستی آمار مبتلایان در چند روز گذشته حس می‌كنیم. تعداد شهرهای قرمز كشور كه هفته قبل چهار شهر بود، در اعلام رسمی وزارت كشور به عدد ۱۰ رسیده است. با ادامه روند فعلی رسیدن تعداد مرگ‌ومیر به اعداد سه رقمی ماه‌های پیش بعید نخواهد بود.
هیچ‌كدام از كشورهایی كه واكسیناسیون در سطح گسترده را شروع كرده‌اند، پایبندی به شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رها نكرده‌اند؛ بنابراین ما هم چاره‌ای جز رعایت شیوه‌نامه‌های مقابله با كووید-19 نخواهیم داشت؛ راهكاری كه به‌نظر می‌رسد جز از مسیر اعمال روش‌های سختگیرانه موفقیت‌آمیز نخواهد بود. با در پیش بودن تعطیلات آخر سال، باید از اكنون به فكر باشیم و اگر محدودیت‌ها را بیشتر نمی‌كنیم، كاهش هم ندهیم.