نگاهی به روند توسعه فناوری مراقبت‌های بهداشتی در سال 2021

نگاهی به روند توسعه فناوری مراقبت‌های بهداشتی در سال 2021

پزشکی از راه دور
کووید-19 توسعه فرآیندهای سلامت از راه دور (Telehealth) را تا حد زیادی تسریع کرده است. آمارها نشان می‌دهد در آوریل سال 2020 میلادی، قریب به 5/43درصد ویزیت‌ مراقبت‌های اولیه در ایالات متحده به جای مراجعه حضوری از طریق فرآیندهای سلامت از راه دور انجام شده است. یکی از مهم‌ترین مزایای رواج سلامت از راه دور نسبت به گزینه‌های حضوری این است که ارتباط بین بیماران با کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و سایر بیماران و درنتیجه افزایش احتمال شیوع بیماری‌های مسری کاهش می‌یابد. همچنین استفاده از دستگاه‌های پوشیدنی، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی را قادر می‌سازد وقتی در خانه هستند، اطلاعات بیمار را به سرعت بررسی کنند. به نظر می‌رسد این رونق در صنعت بررسی سلامت از راه دور، در برخی کشورها بتواند تا سال 1405/ 2026 رکورد درآمد بیش از 185‌میلیارد دلار را بشکند.
هوش مصنوعی در برابر کووید-19
هوش‌مصنوعی نقش مهمی در مبارزه با کووید-19 دارد. از جمله مواردی مانند تشخیص گسترش همه‌گیری، تولید واکسن، غربالگری حرارتی، تشخیص چهره با ماسک و تجزیه و تحلیل نتایج سی‌تی‌اسکن.
ردیابی همه گیری
بلودات (BlueDot) برنامه‌ای است که شرکتی از تورنتو در کانادا ساخته و پیشگام اصلی سامان‌های هشدار سریع برای شناسایی بیماری‌های همه‌گیر مانند
کووید-19است. سامانه بلودات روزانه بیش از 100هزار منبع رسانه‌ای را در سراسر جهان با بیش از 65 زبان مختلف اسکن می‌کند تا همه‌گیری‌های خطرناک را لحظه‌به‌لحظه رصد کند.
غربالگری حرارتی
طبق نظر ‌سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، دماسنج‌های فروسرخ بدون تماس و انواع دیگر سامانه‌های غربالگری حرارتی از روش‌های مختلفی برای تعیین درجه حرارت اجسام و انسان استفاده می‌کند. هوش مصنوعی می‌تواند به سرعت افراد زیادی را بررسی کند تا آنهایی که احیانا تب دارند را شناسایی کند. این قابلیت می‌تواند شناسایی افراد علامت‌دار را تسهیل کند.
شناسایی چهره با ماسک
سامانه‌های یادگیری عمیق در فناوری تشخیص چهره به اندازه کافی پیشرفت کرده‌اند و می‌توانند افراد ماسک‌زده را با حداکثر دقت 95درصد شناسایی کنند.
آنالیزنتایج  سی‌تی‌اسکن
خطای انسانی یک مشکل اساسی در تجزیه و تحلیل نتایج سی‌تی‌اسکن است. هوش مصنوعی می‌تواند اثر ناشی از ‌بروز کووید-19 در سی‌تی‌اسکن قفسه سینه را از طریق داده‌های آموزش چند ملیتی برای یادگیری ماشین تشخیص دهد.
اینترنت اشیای پزشکی (IoMT)
دستگاه‌های مختلف و برنامه‌های گوشی‌های هوشمند نقش مهمی در ردیابی و پیشگیری از بیماری‌های مزمن برای بسیاری از بیماران و پزشکان آنها دارند. با ترکیب توسعه اینترنت اشیا با پزشکی از راه دور و فناوری‌های سلامت از راه دور، اینترنت اشیای پزشکی (IoMT) ظهور کرده است.
این روش شامل استفاده از تعدادی دستگاه پوشیدنی از جمله سامانه‌های پایشگر ECG  و EKG است. بسیاری از اندازه‌گیری‌های معمول پزشکی دیگر نیز می‌توانند انجام شوند؛ مانند درجه حرارت پوست، سطح گلوکز ‌و فشار خون.
ارزش صنعت اینترنت اشیا تا سال 1404/ 2025 حدود 6200‌میلیارد دلار خواهد بود. صنعت مراقبت‌های بهداشتی در سال 2020 میلادی آنقدر به فناوری اینترنت اشیا متکی شد که 30درصد سهم بازار دستگاه‌های اینترنت اشیا را از محل مراقبت‌های بهداشتی تأمین کرد.
مسائل مربوط به حریم خصوصی
حفظ حریم خصوصی مسأله‌ای بسیار مهم در توسعه فناوری‌های مرتبط با بهداشت و درمان است. اگرچه رایانش ابری می‌تواند ذخیره و بازیابی اطلاعات را کارآمدتر کند، مقررات مربوط به امنیت اطلاعات سلامت محافظت شده (ePHI) بسیار سختگیرانه است و رعایت آنها کاری بسیار دشوار است.
به‌کارگیری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در بهداشت و درمان
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، هر دو فناوری مهمی با ظرفیت بالا برای افزایش کیفیت سلامت از راه دور در ارتباط با بیماری همه‌گیر کووید-19 هستند. از افزایش مراجعه به بیمار و ارائه‌دهنده خدمات تا کمک به آموزش دانشجویان پزشکی در شبیه‌ساز، این فناوری داستان‌های علمی-تخیلی را به واقعیت تبدیل می‌کند.
فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، نویدبخش کمک به قربانیان سکته مغزی در رفع نقص حرکتی است. برای کمک به بازیابی مجدد کنترل حرکتی، این بیماران باید در یک محیط مجازی قرار بگیرند. محیط‌های شبیه‌سازی‌شده انعطاف‌پذیری بیشتری را ایجاد می‌کنند که ممکن است فیزیوتراپی نتواند ارائه دهد. از این شبیه‌سازی‌های کنترل‌شده می‌توان برای جمع‌آوری داده‌ها برای کمک به درمانگران در طراحی برنامه‌های مراقبت از بیماران استفاده کرد.
تحول با بلاکچین
بلاکچین روندی است که به‌طور چشمگیری می‌تواند صنعت مراقبت‌های بهداشتی را در سال‌های آینده بهبود بخشد. دفترهای سوابق دیجیتال می‌توانند ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی را قادر به توزیع سوابق بیماران به صورت ایمن کرده و امنیت اطلاعات را تا حد زیادی ارتقا دهند.
 سیستم peer-to-peer Blockchain به تعداد زیادی از کاربران اجازه می‌دهد به طور ایمن به یک دفتر مشترک دسترسی داشته باشند. با ادامه پیشرفت فناوری مراقبت‌های بهداشتی، قابلیت جابه‌جایی، امنیت و قابلیت دسترسی، بلاکچین می‌تواند در کنار سایر روندها مانند اینترنت اشیای پزشکی و رایانش ابری به تکمیل آنها کمک کند و این موارد را توسعه بدهد و بهبود ببخشد.
ظرفیت هوش مصنوعی برای هم‌افزایی با سایر فناوری‌های مراقبت‌های بهداشتی، امکانات زیادی را ارائه می‌دهد. گوشی‌های هوشمند، ابزار پوشیدنی و زیرساخت‌های در حال رشد اینترنت اشیای پزشکی نوید افزایش مجموعه داده‌های موجود برای تجزیه و تحلیل نرم‌افزار ‌یادگیری ماشین را می‌دهد.