ریاضی‌بازی آریو فراتر از اسباب‌بازی

یادگیری ریاضی را برای کودکان‌تان لذت‌بخش کنید

ریاضی‌بازی آریو فراتر از اسباب‌بازی

طراحی و تولید اسباب‌بازی‌های کمک‌آموزشی، از حوزه‌هایی است که متاسفانه در سال‌های گذشته آن‌طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است. در دنیای امروز نقش ابزارها و وسایلی که کودکان بتوانند در خلال بازی با آنها، مهارت‌های ویژه‌ای را یاد بگیرند، بسیار پررنگ است. بازی و اسباب‌بازی، کودک را برای ایفای نقش واقعی‌اش در زندگی آینده آماده می‌کند و علاوه بر آن به‌دلیل جذابیت‌هایی که دارد، فرآیند یادگیری را برای کودک لذت‌بخش می‌کند.

شرکت «سپهر امید میبد» که فعالیتش را از سال 1394 در میبد استان یزد آغاز کرده است، از معدود شرکت‌هایی است که به‌شکل حرفه‌ای در زمینه طراحی و ساخت اسباب‌بازی‌های آموزشی برای کودکان فعالیت می‌کند. الهام صادقی فیروزآبادی، مدیرعامل و بنیان‌گذار این مجموعه است که داستان شکل‌گیری ایده خود را این‌طور تعریف می‌کند: «من قبلا کارمند بانک بودم ولی به‌خاطر فرزندانم و به‌دلیل این‌که می‌خواستم به شکل تمام‌وقت در مراحل رشد و بزرگ شدن در کنار آنها باشم، از شغلم استعفا دادم. مادر خودم کارمند بود و در خارج از منزل کار می‌کرد؛ بنابراین تجربه دوران کودکی خودم به‌نحوی بود که باعث می‌شد اهمیت حضور مادر در کنار فرزندان را بهتر متوجه شوم.»
او ادامه می‌دهد: «به اتفاق همسرم دو ایده برای تولید پازل به ذهنمان رسید که آنها را برای فرزندان خودمان اجرا کردیم. اما بازخوردی که از اطرافیان دریافت کردیم به‌قدری خوب بود که به فکر تولید این پازل‌ها در تیراژ بالاتری افتادیم. در گام اول تصمیم گرفتیم تعداد محدودی از آنها را تولید و در فروشگاه‌های سطح شهر میبد توزیع کنیم تا بتوانیم میزان استقبال مردم را محک بزنیم. این پازل‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده بود که علاوه بر بحث سرگرم‌کنندگی، مهارت‌های دست‌ورزی کودکان را هم تقویت کنند. پازل‌ها به‌شکل حیوانات بودند و می‌شد از قطعات آن برای استفاده در ساخت کلاژ، سفال‌گری و همچنین نقاشی هم استفاده کرد.»
فیروزآبادی در ادامه می‌گوید: «ما در همان ابتدا طرح پازل‌هایمان را در شورای نظارت بر اسباب‌بازی‌ها ثبت کردیم و موفق به اخذ هولوگرام و مجوز تولید برای آنها شدیم. در بحث بازاریابی برای فروش این پازل‌ها، خودم شخصا به مدارس و مهدهای کودک شهر میبد مراجعه و محصولاتمان را معرفی می‌کردم. حتی بر اساس شخصیت‌های قصه‌های قدیمی ایرانی که در این پازل‌ها وجود داشت، در همین راستا مسابقاتی در زمینه تصویرگری کتاب بر مبنای داستان‌های کهن ایرانی و داستان‌های قرآنی هم برگزار کردم. در این طرح کودکان می‌بایست خودشان داستان‌هایی را می‌نوشتند و برای تصویرگری آنها از قابلیت ساخت کلاژی که پازل‌های ما داشت، استفاده می‌کردند. به لطف خداوند استقبال خوبی از آن طرح صورت گرفت که ما را برای برداشتن گام‌های بعدی مصمم‌تر از قبل کرد.»

«ریاضی‌بازی آریو» راه حلی برای
یادگیری عمیق مفاهیم ریاضی
«ریاضی‌بازی آریو» نام مجموعه محصولاتی است که شرکت «سپهر امید میبد» در پاسخ به نیاز کودکان در فراگیری عمیق مفاهیم ریاضی، اقدام به طراحی و تولید آن کرده است. فیروزآبادی در این باره می‌گوید: «در تعامل‌هایی که با تعدادی از معلم‌ها داشتم، متوجه شدم بیشتر کودکان در یادگیری مفاهیم ریاضی مشکل دارند و نیاز به ساخت اسباب‌بازی‌های کمک‌آموزشی در این زمینه احساس می‌شد. علاوه بر این، همسر خودم هم دبیر مکانیک در هنرستان است و مشکلاتی که بچه‌ها در یادگیری درست ریاضیات داشتند و این‌که آنها کمبودهایشان در یادگیری ریاضیات را با خود به دبیرستان و هنرستان می‌بردند، برای همسرم هم تبدیل به دغدغه شده بود. از همین رو اهمیت فراگیری درست و پایه‌ای مفاهیم ریاضی در سنین کودکی، بیش از پیش برایمان پررنگ شد و شروع به طراحی و ساخت مجموعه‌ای کردیم که در حال حاضر با نام «ریاضی‌بازی آریو» عرضه می‌شوند.»
وی در ادامه می‌گوید: «این مجموعه شامل پازل‌های جدول‌ضرب، جورچین‌های آموزش ساعت و دیگر ابزار سرگرم‌کننده کمک‌آموزشی است که در حین بازی، مفاهیم آموزشی را نیز به کودکان منتقل می‌کند. این محصولات در شورای نظارت بر اسباب‌بازی‌ها به عنوان اسباب‌بازی آموزشی به ثبت رسیده‌اند، اما برای ورود به مدارس می‌بایست برای آنها مجوز وزارت آموزش‌وپرورش را هم کسب می‌کردیم. به‌همین دلیل ما محصولات‌مان را به دفتر تکنولوژی وزارت آموزش‌وپرورش فرستادیم تا از سوی کارشناسان امر بررسی شوند. نهایت ما موفق به اخذ اعتبارنامه دفتر تکنولوژی آموزشی و کمک‌آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش برای مجموعه محصولات‌مان شدیم و بسیار خوشحالیم که اکنون محصولات ما در مدارس به‌عنوان ابزارهای کمک‌آموزشی برای تدریس، از سوی معلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

مزایا و ویژگی‌های خاص «ریاضی‌بازی آریو»
بنیانگذار مجموعه سپهر امید میبد ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت حوزه طراحی و تولید اسباب‌بازی در کشورمان می‌گوید: «ما در حال حاضر عضو انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران هستیم ولی متاسفانه به‌دلیل مغفول‌ماندن این حوزه، تا جایی که من می‌دانم هنوز تشکل صنفی ویژه برای تولیدکنندگان اسباب‌بازی وجود ندارد. ما همچنان در تلاشیم که بتوانیم به این مهم دست بیابیم و کسب‌وکارمان را سازمان‌دهی کنیم.»
فیروزآبادی همچنین درباره مزایای محصولات شرکتش نسبت به سایر رقبا می‌گوید: «ما یازده محصول شاخص داریم که در کنار آنها و متناسب با نیازهای آموزشی روز جامعه، ابزارهای آموزشی تکمیلی هم تولید می‌کنیم. این مجموعه ابزارها به شکل «کیت ابزارهای آموزشی» در بازار عرضه می‌شوند. همه محصولات ما با چوب تولید می‌شود که این امر باعث شده کیفیت آنها در مقایسه با سایر ابزارها و اسباب‌بازی‌های آموزشی بسیار بالاتر باشد. همچنین سعی کرده‌ایم ظاهر و رنگ‌بندی محصولات‌مان طوری باشد که ضمن ایجاد جذابیت برای کودکان، شوق بازی‌کردن را هم در آنها تقویت کند. همچنین برخی از محصولات ما کاملا مختص خودمان است و هیچ نمونه دیگری ندارند.»
او در ادامه می‌گوید: «قیمت محصولات ما در مقایسه با سایر محصولات مشابه، بسیار مقرون به‌صرفه است و متناسب با توان خانواده‌های متوسط ایرانی قیمت‌گذاری شده‌اند. همچنین طبق بازخوردهایی که تاکنون توانسته‌ایم دریافت کنیم، تقریبا بالای 90درصد از مشتریان، رضایت‌شان را از محصولات ما اعلام کرده‌اند و این هم مزیت دیگری است که توانسته‌ایم برای کسب‌وکارمان به‌وجود بیاوریم.»
فیروزآبادی درخصوص ایجاد زمینه درآمد پایدار برای زنان شهر میبد می‌گوید: «پس از این‌که فرآیند ساخت ابزارها در کارگاه ما انجام شد، بخشی از فرآیند مونتاژ را خانم‌های عمدتا خانه‌دار انجام می‌دهند. در حال حاضر حدود 8 تا 10 خانم میبدی، در این زمینه با ما همکاری می‌کنند و بسیار مفتخریم که توانسته‌ایم برای این تعداد از بانوان درآمدزایی داشته باشیم.»


محصولات ما را اینترنتی بخرید
با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در سال اخیر، بیشتر کسب‌وکارها دچار مشکلات و تغییراتی شدند. مدیرعامل شرکت «سپهر امید میبد» درباره تغییر در نحوه ارتباط این مجموعه با مشتریانش می‌گوید: «با شیوع کرونا و به طبع آن تعطیل شدن مدارس، مراکز پخش که اصلی‌ترین راه ما برای عرضه و توزیع محصولاتمان بودند هم متاسفانه آسیب دیدند و دچار مشکلاتی شدند. بر همین اساس در حال حاضر ما تمرکزمان را روی فضای مجازی و فروش اینترنتی گذاشته‌ایم و ضمن راه‌اندازی وبگاه خودمان، صفحه‌ای را در اینستاگرام هم برای فروش محصولات‌مان ایجاد کرده‌ایم. البته در اینستاگرام ضمن معرفی و فروش محصولات، همکاران من در ارائه مشاوره به والدین در زمینه انتخاب وسایل کمک‌آموزشی مناسب هم فعال هستند. همچنین کماکان در اکثر شهرهای کوچک و بزرگ کشور دارای عاملیت فروش هستیم که این موضوع، دسترسی مشتریان به محصولات ما را آسان می‌کند.»