زندگی‌تان گل می‌شود

8 دلیل برای این‌که در دوران کرونا بیشتر میزبان گل‌ها باشید

زندگی‌تان گل می‌شود

سال جدید در راه است و ما هنوز نمی‌دانیم کرونا کی تمام می‌شود؟ آیا دوباره همه سال را با ما خواهد بود یا فقط روزهای محدودی را کرونایی خواهیم گذراند؟ اما چه کرونا باشد و چه نباشد سلامت همیشه برای ما در اولویت است و حالا زمان خوبی است تا برای این اولویت‌بندی برنامه‌ریزی کنیم. در این پیش‌بینی تاکید ما بر حضور پررنگ گل و گیاهان در خانه است، چرا که طبق مطالعات انجام‌شده از سوی ناسا و بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان، گیاهان تاثیرات بسیاری بر سلامت روح و روان ما دارند؛ در ادامه چند روش و پیشنهاد برای زندگی سالم‌تر آورده شده‌است.

هوا را تمیز کنید
گیاهان، اکسیژن موردنیاز را برای خانه فراهم می‌کنند و از طریق فتوسنتز،  منوکسیدکربن را از بین می‌برند، همچنین هوا را از وجود بعضی مواد شیمیایی پاک می‌کنند. در حضور موادی مثل بنزن و فرمالدئید که می‌توانند علائمی مثل آسم و دیگر بیماری‌های تنفسی را در ما تشدید کنند، گل وگیاهان مثل دستگاه‌های تصفیه‌کننده وارد عمل می‌شوند، هوای خانه را از این مواد پاک می‌کنند و علائم چنین بیماری‌هایی را کاهش می‌دهند.
طبق استانداردها بهتر است به ازای هر 100مترمربع یک گیاه گلدانی 25-20سانتی‌متری را برای کاهش آلاینده‌های داخلی و افزایش رطوبت خانه اضافه کنید. در نتیجه به صورت غیرمستقیم، حتی علائم بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا را می‌توانیدکاهش دهید.
بهتر بخوابید
حضور گل و گیاه موجب آرامش ذهن و بدن ما شده و زمینه خواب راحت را فراهم می‌کنند. سانسوریاها انتخاب خوبی برای اتاق‌خواب هستند، چون اکسیژن را در شب منتشر و به خواب آرام کمک می‌کنند. دیگر گزینه‌های مفید برای اتاق‌خواب عبارتند از آلوئه‌ورا که یک تصفیه‌کننده عالی هواست. همچنین اسطوخودوس و رزماری از آرامش‌دهنده‌ها هستند. عشقه و اسپاتی فیلوم هم رطوبت را افزایش می‌دهند و به تنفس آسان‌تر کمک می‌کنند.
غذای خود را بکارید و سالم‌تر بخورید
شما می‌توانید در تمام سال، گیاهان خوراکی را در فضاهای بسته که شرایطی مشابه گلخانه دارند، کشت کنید. استفاده از گیاهان تازه در وعده‌های غذایی عطر و طعم خوبی به آنها می‌بخشد. شاید زمستان زمان مناسبی برای شروع کاشت دانه‌ها و رسیدن محصول‌شان در بهار باشد. پس از همین حالا شروع به برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید یک سینی تازه از سبزی‌های کوچک را پرورش دهید و یک چاشنی تازه و خوشمزه به سوپ، خورش و سالادهای‌تان اضافه کنید.
استرس‌تان را کاهش دهید
فضاهای سبز و آوردن طبیعت به خانه، تاثیر مستقیمی بر حفظ و بهبود سلامت‌روانی ما دارند. سعی کنید گل‌هایی را در آشپزخانه، اتاق‌خواب و دفتر خود بگذارید تا احساس آرامش بیشتری بکنید. دانشمندان ثابت کرده‌اند افزایش تعداد گل و گیاه رابطه مستقیمی با کاهش سطح استرس و اضطراب داشته، تمرکز و خلاقیت را بالا برده و بهره‌وری کیفیت خواب را بهبود می‌بخشند. پژوهش‌ها نشان داده دیدن گل‌های تازه در اول صبح، روحیه را افزایش داده و استرس را کاهش می‌دهد.
نکته: از گل و گیاه در خانه یا دفتر خود برای کاهش استرس بهره ببرید و با فرستادن گل برای یک دوست، روز خود و او را بسازید و حال‌تان را خوب کنید. بهبود سلامت با روشی طبیعی‌تر از این؟
خوشحال‌تر و ایمن تر باشید
گل و گیاه، سطح دوپامین و سروتونین را افزایش می‌دهد و ما را شادتر می‌کند. پژوهش‌ها ثابت کرده رایحه‌گل باعث کاهش استرس و بهبود روحیه می‌شود.علاوه بر این گیاهان رطوبت را در محیط خانه افزایش می‌دهند که این امر در جلوگیری از سرماخوردگی، سرفه و گلو درد مؤثر است. در برخی موارد، افزایش سطح رطوبت می‌تواند انتقال ویروس آنفلوآنزا را کاهش دهد و افراد را سالم‌تر نگه دارد.محققان نشان داده‌اند بیمارانی که تحت عمل‌های کوچک جراحی قرار می‌گیرند و دارای گل و گیاه در اتاق‌های بیمارستان خود هستند، فشار خون کمتر، میزان درد کمتر، اضطراب و خستگی کمتری را تجربه می‌کنند.
تقویت حافظه
داشتن سرسبزی در محیط اطراف ما می‌تواند حواس را تحریک کرده و در واقع شناخت‌ذهنی و قدرت‌حافظه را افزایش دهد. می‌دانید که گل‌ها برای کاهش افسردگی، بهبود حافظه و حتی افزایش تعامل اجتماعی در سالمندان بسیار مهم هستند. پس دوباره تأکید می‌کنیم برای این‌کار به ازای هر ۱۰۰متر مربع یک فضای سبز 25-20سانتی‌متری در خانه یا محل کار خودتان در نظر بگیرید تا علاوه بر اینها به کاهش آلاینده‌های‌داخلی و افزایش رطوبت محیط هم کمک کنید.
 برانگیختن احساسات
 گیا‌هانمی‌توانند احساس شادی و افکار مثبت را تقویت کنند و تاثیر مثبتی بر روند زندگی روزمره‌مان بگذارند. مطالعات اخیر دانشگاهی نشان داده گل‌ها قادرند به صورت بسیار طبیعی و مفید، روتین زندگی را مدیریت کنند.نمایش  گیا‌هان در فضاهای مشترکی مثل هال، اتاق‌نشیمن  یا میز غذاخوری می‌توانند افزایش نشاط و شادابی در دورهمی و گپ و گفت‌ها و انتقال حسی خوشایند در این فضاها را بسیار تسهیل کنند.
همچنین استفاده از گل و گیاه واکنش‌های عاطفی را تحریک می‌کند و لذت و قدردانی را جایگزین اضطراب و افسردگی می‌کند.
استحکام ارتباطات
استفاده از  گیا‌هان چه برای خود و چه به عنوان هدیه، شما را به عنوان فردی قوی، متفکر و دارای هوش هیجانی بالا نشان می‌دهد. با این کار شما این قدرت را دارید نگرش فرد مقابل را تغییر دهید و به سمت مثبت پیش ببرید. شاید به چشم نیاید اما  گیا‌هان عامل ایجاد ارتباط موثر، قوی و با ثبات‌تر هستند.


گلستان در خانه
 یک بهشت استوایی ایجاد کنید
دسته‌ای از گیاهان را برای ایجاد یک کنج گرمسیری در خانه یا محل کار خود در نظر بگیرید و فکر کنید چه گیاهانی و با چه جزئیاتی می‌توانند به بازسازی این فضا در خانه شما کمک کنند؛ به‌خصوص در فصل‌زمستان که رنگ کمتری در طبیعت وجود دارد و همین ممکن است برای بعضی‌ها خسته‌کننده باشد. گیاهان خانگی می‌توانند به خانه‌هایمان رنگ بدهند و محیطی آرامش‌بخش برایمان ایجاد کنند. افزون بر این‌که از مزایای رایگان تمیز کردن هوا و تقویت سیستم ایمنی بدن هم برخوردارند.
از رنگ غافل نشوید
استفاده از گیاهان در گوشه‌خانه، گذاشتن‌شان روی یک میز یا استند یا آویزان کردن آنها می‌تواند جذابیت محیط را دوچندان کند. اضافه‌کردن رنگ به دو روش صورت می‌گیرد:
الف ـ گیاهانی را انتخاب کنید که برگ رنگی یا گلدار بوده و با دکوراسیون شما هماهنگ باشند. آنتوریوم و آناناسی‌ها (برومیلیادها) دو گزینه بسیارعالی برای افزودن رنگ‌های قرمز، صورتی و زرد به این کنج بهشتی هستند. همچنین می‌توانید از گیا‌هانی مثل کروتون، آگلونما و کوردیلین استفاده کنید. تلفیق گونه‌های ابلق و همیشه سبز هم ایده جالبی است.
ب ـ با انتخاب گلدان‌هایی با رنگ‌های روشن یا نقش و نگارهای زنده، حس مناطق گرمسیری را القا کنید.
نورپردازی کنید
به طور طبیعی در فصل زمستان به دلیل کاهش طول روز و قدرت تابش آفتاب، گیاهان ممکن است از نور کمتری برخوردار شوند به‌خصوص در گیاهان گرمسیری که نور دوست‌ترند. البته به طور طبیعی اگر خانه نورگیری داشته‌باشید، این نور از طریق پنجره‌ها تأمین خواهدشد اما در مواردی اگر چنین امکانی وجود نداشت سعی کنید از لامپ‌های فلور سنت استفاده کنید این کار به بهشت‌استوایی شما کمک می‌کند حتی در روزها و فضاهای کم نور هم با قدرت به رشد خودش ادامه دهد.
وسایل تزئینی یادتان نرود
این بهشت‌استوایی به واحه‌ای سبز در گوشه‌ای از خانه می‌ماند. شما می‌توانید از عناصرطبیعی موجود در خانه برای تکمیل این واحه استفاده کنید. مثل آب‌نماهای کوچک، لامپ‌ها یا ریسه‌های بسیار ریز یا نخل‌ها و بامبوهای کوچک و ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها.
از طبیعت لذت ببرید
بنشینید و از تمام طبیعت لذت ببرید. همیشه هم لازم نیست شال و کلاه کنید و بزنید به دل طبیعت. این کار گاهی با هزینه کمی و در همین دو قدمی خودمان هم قابل اجراست. مثلا کافی است یک ظرف غذای پرنده در حیاط یا تراس خود بگذارید تا آنها جذبش شوند.
اگر زرنگ باشید و از چند نوع غذای مخصوص‌شان استفاده کنید، به راحتی طیف وسیعی از پرندگانی را که برای خوردن میان وعده می‌آیند تماشا می‌کنید.