سفر به سلامت

سفر به سلامت

بابک عشرتی اپیدمیولوژیست

    این روزها بحث بر سر تعطیلات نوروزی و سفر داغ است. بسیاری از شهروندان به پیش خرید تورهای نوروزی اقدام کرده‌اند. برخی نیز در انتظار مشخص شدن شرایط سفر با خودروی شخصی هستند. امروز قرار است اعضای ستادملی مقابله با کرونا به مسأله سفرهای نوروزی بپردازند.‌ آنچه را نمی‌توان انکارش کرد خطرناک بودن انجام سفرهای نوروزی است، زیرا شرایط در بیشتر استان‌های کشور به قول معروف شکننده است. به همین دلیل باید به نحوی تصمیم گرفت که استان‌های کشور دوباره به وضعیت قرمز بازنگردند. این مهم، روز گذشته در بیانات رهبر انقلاب نیز آمده بود. ایشان بار دیگر به رعایت تصمیم‌های ستادملی مقابله با کرونا تاکید کردند و گفتند اگر سفر ممنوع اعلام شد نباید سفر رفت. ایشان حتی گفتند مانند سال گذشته به سفر نخواهند رفت.
گفتنی است سفر به آتش کرونا می‌دمد، زیرا در سفر افراد نمی‌توانند به‌درستی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. پر واضح است سفر سبب می‌شود فاصله‌گذاری اجتماعی دیگر رعایت نشود. علاوه بر این، افراد در سفر برای شست‌وشوی مدام دست‌ها و استفاده از ماسک نیز سهل‌انگاری می‌کنند. در واقع مسافرت شرایطی ایجاد می‌کند که از مرحله برحذر بودن به مرحله پرخطر بودن خواهیم رسید. به همین دلیل نباید سلامت را فدای سفر کرد.
البته برخی شهروندان استدلال می‌کنند چون در شهرهایی که مقصدشان است، آپارتمان یا ویلا دارند خطری آنها را تهدید نمی‌کند. در پاسخ به این افراد باید گفت سفر سبب ازدحام می‌شود و همین ازدحام جمعیت است که خطر شیوع بیماری را دوچندان می‌کند. باید آگاه بود خطر مانند سال گذشته جدی است و اکنون با ویروس جهش‌یافته‌ای روبه‌رو هستیم که قدرت سرایت بیشتری دارد. پس نباید با اما و اگر سلامت خود و دیگران را به خطر انداخت.
فراموش نکنیم ویروس جهش‌یافته قدرت سرایت بیشتری دارد و سفر می‌تواند بستر لازم را برای شیوع ویروس مهیا کند. نکته دیگری که برخی نسبت به آن بی‌توجه هستند این که ناقلان خاموش ویروس در سفر به‌راحتی افراد سالم را مبتلا خواهند کرد. ویروس جهش یافته کودکان را نیز مبتلا می‌کند و کودکان اگر ناقل بی‌علامت باشند به‌راحتی می‌توانند بزرگسالان و سالخوردگان را دچار بیماری کنند.
 برخی نیز با توجه به شروع واکسیناسیون احساس می‌کنند خطر نسبت به گذشته کمرنگ‌تر شده است، اما این برداشت نیز اشتباه است، زیرا پوشش واکسیناسیون هنوز در هیچ کشوری آن‌قدر وسیع نشده که ایمنی ایجاد کند.
عده‌ای این روزها تلاش می‌کنند خارج از برنامه واکسیناسیون، واکسن تزریق کنند. شاید آنها تصور می‌کنند با تزریق واکسن به‌راحتی می‌توانند به سفر بروند. به نظر می‌رسد آنها فراموش کرده‌اند واکسن باید در دو نوبت تزریق شود. یعنی اگر آنها همین امروز نیز واکسن تزریق کنند برای تزریق مرحله دوم و ایجاد ایمنی باید 28روز بعد دوز دوم را تزریق کنند. به همین دلیل باید به این افراد گفت برای تزریق واکسن عجله نکنند و اجازه بدهند برنامه واکسیناسیون براساس مقرراتی که در نظر گرفته شده اجرا شود.