امام علی(ع) راه ارتباط با قرآن را به ما می‌آموزد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

امام علی(ع) راه ارتباط با قرآن را به ما می‌آموزد

مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، ظهر شنبه، ۱۱اردیبهشت با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارتخانه برگزار شد.
در بخشی از این مراسم،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقارن نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم با دو اتفاق شب‌های قدر و ایام ضربت خوردن حضرت علی(ع) را دارای معنایی خاص عنوان کرد و گفت: شب قدر به عنوان شب نزول قرآن، جوهر شرافت و کرامت این شب است. امام علی(ع) فرزانه‌ای است که پا به پا تا پایان حیات و به‌ویژه در ۲۳ سال ایام بعثت با قرآن حرکت کرد و با قرآن بود و با قرآن زیست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که علی(ع) از آغاز تا پایان وحی با قرآن بود، تصریح کرد:‌ به همین دلیل به نظر می‌رسد تصویری که امام‌علی(ع) از قرآن دارد، به ما کمک می‌کند چگونه به قرآن نگاه کنیم و نیز آنچه علی(ع) در نسبت به قرآن از مسلمانان می‌خواهد به ما کمک چگونه با قرآن تعامل داشته باشیم. در نهج‌البلاغه و کلمات مختلف امام علی(ع) تصویر و تفسیر خاصی از قرآن وجود دارد. اگر می‌خواهید ببینید قرآن در کدام جایگاه قرار دارد، مفسر این منزلت و مبین این مرتبت علی(ع) است.
صالحی با تأکید بر این‌که کارهایی که در فضای فعالیت‌های قرآنی اتفاق می‌افتد باید در مسیر نگاه امام علی(ع) حرکت کند، تصریح کرد: این فعالیت‌ها باید تصویر قرآن را به‌خوبی به جامعه منتقل کند و نوع ارتباط ما با قرآن را با محبت‌افزایی،‌ فهم‌افزایی، تلاوت احسن، حل مساله با معارف قرآنی و عمل به معارف قرآنی نهادینه کند و در این مسیر ما را پیش ببرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: نمایشگاه قرآن کریم سنت سالانه‌ای بود که البته سال قبل به دلیل شرایط خاص توفیق برگزاری نبود اما امسال در فضای جدیدی در 10روز آینده تا پایان ماه رمضان برپا خواهد بود. اتفاقی که رقم خورده می‌تواند زمینه را برای ترویج آن نوع نگاهی که امام علی(ع) به ما عرضه کرده و آموخته است،‌ فراهم کند. امیدوارم ما بتوانیم از طریق این فضا، شرایط تعلم و تفقه و شرایط گسترش محبت قرآنی و عمل قرآنی را افزایش دهیم.
وی افزود: نمایشگاه کتاب تهران تجربه مقدماتی برای این کار بود که با گام‌های بعدی توسعه پیدا خواهد کرد. در نمایشگاه کتاب متوجه پاره‌ای از مزیت‌های استفاده از فضای مجازی و دسترسی‌های وسیع‌تر جغرافیایی و... شدیم. اگر در نمایشگاه قرآن فاصله و زمان برگزاری هشت ساعت بود در نمایشگاه مجازی ۲۴ ساعته است. اگر در نمایشگاه حضوری فقط تهرانی‌ها می‌توانستند از آن بهره‌مند شوند، در نمایشگاه مجازی تمام ایران می‌توانند از این نمایشگاه بهره‌مند شوند. امیدواریم نمایشگاه مجازی قرآن کریم فرصتی را برای نقطه تعالی و اعتلای جامعه ما، جامعه اسلامی و جامعه بشری برای نزدیک‌تر شدن به قرآن فراهم کند.