دستاورد بزرگ تبلیغاتی برای ایران
مرتضی مكی / كارشناس مسائل اروپا
سازوكار اروپا را میتوان نقطه عطفی در روابط ایران و اروپا و تداوم برجام دانست. ثبت این سازوكار در شرایطی انجام شده كه آمریكا نشست ورشو را تدارك دیده و میخواهد جو سیاسی تبلیغاتی جدیدی علیه ایران راه بیندازد. از این جهت راهاندازی سازوكار اروپا این پیام را برای شركتكنندگان نشست ورشو و دیگر متحدان آمریكا دارد كه اروپا همچنان بر اجرای برجام تاكید دارد. بر این اساس هرچند نمیتوان از سازوكار اروپا در كوتاه مدت انتظار چندانی داشت اما از نظر سیاسی و تبلیغاتی دستاورد بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است. ضمن اینكه اروپاییها در مرحله اول فقط به حوزه دارو، غذا و تجهیزات پزشكی ورود كردهاند كه از سوی آمریكا منع نشده و نشان میدهد اروپا در این مرحله نمیخواهد وارد تنش جدی با آمریكا شود.