printlogo


عكس‌های جدال ابدی در گلستان
تا چهارشنبه وقت دارید شما هم یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه عکس سیب‌های ممنوعه باشید

گالری گلستان میزبان نمایشگاهی است كه جدال ابدی سپیدی و سیاهی و برآمدن نور از ظلمت را در مدیوم عكس بازتاب می‌دهد.
پروژه عكاسی مشترك پدرام لسانی و اسرا مدنی دو شخصیت فرشته سپید و فرشته سیاه را در مواجهه با المان معروف میوه ممنوعه در موقعیت‌های مختلف به تصویر كشیده است. 
در آثار این نمایشگاه هم نگاهی اسطوره‌ای به مقوله زیبایی‌شناسی مطرح است و هم از این رهگذر عکس‌ها بازنمایی واقعیت‌هایی از دنیای امروز هستند.
لسانی در این باره می‌گوید: «این پروژه بر می‌گردد به زمانی كه من و خانم مدنی در لندن دانشجو بودیم، ایده اصلی از 
كند و كاو در مبحث نیكی و بدی، خیر و شر مطرح شد، درباره‌اش مطالعه و خلاقیت‌مان را وارد موضوع اصلی كردیم و به مرور این تم موضوعی، شیوه روایت و عكس‌ها شكل گرفت. موضوع این نمایشگاه نشان دادن نیكی و بدی، خیر و شر، دانش و جهل است. بر همین اساس در عكس‌ها از المان سیب (میوه ممنوعه) استفاده شده است.»
میوه ممنوعه اشاره‌‌ای است به میوه درختی كه آدم و حوا از خوردن آن منع شده بودند. آنها با خوردن این میوه نخستین گناه تبار انسان را مرتكب و به كیفر آن به زمین تبعید شدند. در كتاب پیدایش در عهد عتیق، این درخت، درخت معرفت نیك و بد نامیده شده است؛ حال این دو عكاس در قالبی معاصر و بیانگر در كشاكش ستیز خوبی و بدی، از بازگشت به نور می‌گویند. آنها در این مسیر از میزانسن‌های خوب و  تاثیرگذار ، طراحی لباس، طراحی نور و حتی چیدمان عناصر بصری برانگیزاننده‌ای مانند آتش به خوبی بهره برده‌اند. اتفاقا آنها با انتخاب درست مكان‌ها توانسته‌اند موضوع نمایشگاه را فرای مرزها و به مبحثی جهان‌شمول تعمیم دهند.
رویكرد عكس‌ها از جنس صحنه آرایی است و شخصیت‌ها برای بیان مضامین مورد نظر عكاسان در موقعیت ویژه فیكس شده‌اند. لسانی در این باره توضیح می‌دهد: «بیشتر مجموعه‌ها عكاسی صحنه آرایی شده است staged photography, سال ۱۳۸۲ مجموعه زلزله گالری فریدون آو (شماره ۱۳) سال ۱۳۸۷ مجموعه بامنور گالری مهروا - سال ۱۳۹۰ مجموعه سازش یا شرطی شدن گالری لادیرای لندن و ۱۳۹۳ مجموعه زندگی ساده است گالری گلستان همگی در همین زمره‌اند.
 در مجموعه‌های قبلی از تكنیك خاصی استفاده نكردم و همان چیزی كه عكاسی می‌شد همان چاپ می‌شد، همه چیز موقع عكاسی اتفاق می‌افتاد، ولی در این نمایشگاه آخر كه با خانم مدنی كار كردیم از تكنیك double exposure و كلاژ استفاده كردیم البته نه در همه عكس‌ها.»
این نمایشگاه كه چهره‌هایی مانند فربد مرشدزاده، كاوه نجم‌آبادی، رضا ندیمی و الناز شاكردوست از آن دیدن كرده‌اند تا چهارشنبه، هفدهم بهمن ماه دایر خواهد بود.