حمایت از كودكان در برابر تبلیغات
در دنیای امروز كه وسایل ارتباط جمعی بسیار متفاوت و گوناگونی ما را احاطه كرده است و در محاصره سیل عظیم تبلیغات این وسایل ارتباط جمعی قرار داریم، كودكان به عنوان قشر آسیبپذیر و حساس جامعه با توجه به اینكه قدرت تشخیص كافی ندارند و در عین حال تلقینپذیر هستند، تحتتاثیر این وسایل ارتباطی قرار گرفتهاند.
گرچه آزادی بیان یكی از بنیانهای اصلی جوامع مردمسالار محسوب میشود، اما قلمرو این آزادی در جوامع مختلف متفاوت و قابل بررسی است. در حال حاضر تبلیغات تجاری در تمام دنیا از حمایتهای موجود به صورت حقوق اساسی و حقوق بشر برخوردار است؛ در نتیجه محدود كردن تبلیغات جز بر مبنای قانون میسر نیست و برای محدودكردنشان فقط باید راهكارهای قانونی داشته باشیم. در هر صورت با توجه به اینكه ما در صدا و سیمای كشورمان مواجه با تبلیغاتی هستیم كه بعضا در برنامههای كودكان هم ارائه میشود، به نظر میرسد باید در این باره فكر كنیم و به دنبال راه حل باشیم. هرچند مسؤولیت مراقبت از كودكان چه به لحاظ جسمی و چه روحی بر دوش والدین است، اما لازم است دولتها هم در این زمینه نقش نظارت و كنترل را بر عهده داشته باشند. راهكارهای متفاوتی برای حمایت از كودكان در برابر تبلیغات تجاری وجود دارد. مهمترین چیز این است كه این تبلیغات تلویزیونی باید مقرراتگذاری شوند و در عین حال افزایش سواد رسانهای و تفكر انتقادی چه بین والدین و چه كودكان آموزش داده شود. در خصوص شكل و كمیت تبلیغات و همچنین كیفیت و محتوایشان باید نظارت كامل صورت بگیرد. برای مثال محدودیت در زمان پخششان رعایت شده و آگهیها در زمانهای بخصوصی روی آنتن بروند. در برخی كشورها قانونی وضع شده كه بر اساس آن در تكرار تبلیغات محدودیت وجود دارد و همچنین تبلیغات نباید برای كودكان فریبدهنده و گمراهكننده باشد. این آگهیها به سلامت جسمی و روحی كودكان هم نباید آسیب وارد كند. گاهی میبینیم كودكان متاثر از این تبلیغات، برای خرید كالایی خاص به والدینشان فشار وارد میكنند. در برخی از كشورها استفاده از كلماتی چون «صرفا»، «فقط» و «ارزانقیمت» كه كلماتی گمراهكننده هستند، در تبلیغات كودكان منع شده است. مثلا در كانادا استفاده از كلمه «جدید» در تبلیغات این كشور محدود شده است و در ایرلند هم مقایسه میان اسباببازیهای جدید و قدیمی در آگهیها ممنوع است. به نظر میرسد در تكنیكهای تبلیغاتی در میان برنامههای كودكان و تبلیغاتی كه منحصرا برای كودكان تولید میشود، از اشخاص معروف یا اصطلاحا سلبریتیها هم نباید استفاده كنیم.
ادامه در صفحه 6