printlogo


کمپانی برادران وارنر بالاخره بازیگر نقش بتمن را انتخاب کرد
یک خفاش معمولی
طی دو ماه اخیر بحث‌های زیادی پیرامون شخصیت بتمن و بازیگر جدیدی كه نقش او را جلوی دوربین بازی خواهد كرد، در رسانه‌های گروهی جریان داشت. در حالی كه این بحث‌ها داغ بود و كسی اطلاعی از نتیجه نهایی آن نداشت، ترکت برادران وارنر در اقدامی تعجب‌برانگیز بالاخره رابرت پاتینسن را برای ایفای نقش بتمن انتخاب و معرفی كرد. انتخاب او یك هفته بعد از مصاحبه مت رویز كارگردان فیلم بود كه خبر از مذاكرات برادران وارنر با پاتینسن داد. در شرایطی كه مذاكرات محرمانه بین طرفین ادامه داشت، رسانه‌ها نام او را به عنوان گزینه احتمالی ایفای نقش مرد خفاشی این قصه مصور معروف مطرح كرده بودند. انتخاب پاتینسن نقطه پایان گمانه‌زنی‌ها و بحث‌هایی بود كه در یك سال اخیر در رسانه‌های گروهی و محافل هنری مطرح شده و ادامه داشت. با این انتخاب، حالا اهل فن این پرسش را مطرح می‌كنند كه آیا پاتینسن می‌تواند بتمن خوبی برای این مجموعه اكشن كمیك استریپی ابرقهرمانانه باشد یا نه!

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، پاتینسن شهرت چندانی در هالیوود ندارد و از او به عنوان یك ستاره اسم برده نمی‌شود. اگر چند بازی كوتاه او در مجموعه فانتزی و اكشن «هری پاتر» كنار گذاشته شود، تنها نقش مهم و اصلی او به مجموعه پنج قسمتی «گرگ و میش» محدود می‌شود. پاتینسن در این اكشن دلهره‌آور خون‌آشامانه یكی از سه نقش محوری را به عهده داشت. او جوانی چند هزار ساله و خون‌آشام بود، كه به یك نوجوان زمینی دل می‌بندد. خانواده و نژاد او موجوداتی صلح‌طلب هستند كه در كنار نسل بشر زندگی آرام و مسالمت‌آمیزی دارند. با این حال، آنها با نژاد گرگ‌ها كه در قالب انسان زندگی می‌كنند، خصومتی چند هزار ساله دارند. زمانی كه خون‌آشامان بدطینت داستان به نسل بشر حمله می‌كنند، خون‌آشامان صلح‌طلب با گرگ‌نماها همراه می‌شوند تا موجودات شرور داستان را از بین ببرند.
ریوز، كارگردان سه‌گانه «سیاره میمون‌ها»، وظیفه كارگردانی قسمت تازه «بتمن» را بعد از آن به عهده گرفت كه بن افلك از همكاری با كمپانی برادران وارنر انصراف داد. افلك كه نقش مرد خفاشی را برای این كمپانی بازی كرده بود، اختلافاتی با مدیران آن پیدا كرد و بعد از كش و قوس‌های زیاد، پایان همكاری‌اش را اعلام كرد. افلك در «سوپرمن علیه بتمن» و «لیگ عدالت» نقش این ابرقهرمان را بازی كرد. حالا خبر می‌رسد در نسخه‌ای كه ریوز كارگردانی می‌كند، تماشاگران با یك بروس‌وین جوان‌تر روبه‌رو خواهند شد. به همین دلیل، بازیگر جوانی مثل پاتینسن می‌تواند در قالب شخصیت دووجهی بروس وین/ بتمن قرار گیرد. ریوز همان فیلمنامه‌ای را جلوی دوربین می‌برد كه قرار بود افلك كار كند. اما او این فیلمنامه را دوباره‌نویسی كرده و با اعمال تغییراتی بر آن، كلید فیلمبرداری را خواهد زد.
 شرور ماجرا کیست؟
اطلاع چندانی از داستان فیلم بتمنی تازه در دست نیست. ریوز در گفت‌وگویی در ماه ژانویه، درباره این پروژه كه بسیار طولانی شده بود حرف زد و گفت: «شما نمی‌توانید یك فیلم بتمنی خوب بدون یك شخصیت شرور جذاب داشته باشید.» با این حال، او اشاره‌ای به چگونگی اعمال و رفتار این شخصیت منفی شرور جذاب نكرد. هنوز بازیگر این نقش هم انتخاب نشده است. اهل فن عقیده دارند این نقش باید به دست یكی‌از بازیگران سرشناس و محبوب گذاشته شود، تا جذابیت این موجود شرور بهتر دیده شده و به چشم بیاید! گمانه‌زنی رسانه‌ای برای اسم بردن از بازیگر احتمالی این نقش، به جایی نرسیده است.
رابرت پاتینسن اولین بار در سال 2005 و در «هری پاتر و گلوله آتش» بود كه به دیدار تماشاگران آمد. اما سه شخصیت اصلی داستان هری پاتر به قدری پرقدرت بودند كه جایی برای عرض اندام به دیگر شخصیت‌های این مجموعه فیلم نمی‌دادند.
 کم‌خرج و معمولی
به جای پرخرج و پرسروصدا

در عین حال، تنوع شخصیتی داستان هری‌پاتر هم به قدری زیاد بود، كه خود تماشاگران هم فرصتی برای حفظ كردن نام آنها نداشتند. پاتینسن بالاخره در سال 2008 بود كه توانست با ایفای نقش ادوارد كولن خون‌آشام در گرگ و میش‌ها خود را به تماشاگران بشناساند. تا سال 2012 كه پنجمین و آخرین قسمت این مجموعه اكران عمومی شد، پاتینسن در فیلم دیگری ظاهر نشد. با این وجود، او نتوانست از موفقیت خود در این مجموعه فیلم بهره‌برداری لازم را كند و در فیلم‌های مطرح و موفق دیگری بازی كند.
تماشاگران سینما در سال‌های گذشته، پاتینسن را بیشتر در فیلم‌هایی كم‌خرج‌تر و معمولی‌تر دیدند. این فیلم‌ها بیشتر از آن‌كه تجاری و مردم‌پسند باشند، اختصاص به سینمای مستقل و غیرمتعارف داشتند. البته این بازیگر همزمان با بستن قرارداد برای بازی در نقش بتمن، قرارداد همكاری با كریستوفر نولان را هم امضا كرده است. او در فیلم جدید این فیلمساز معروف و منتقدپسند، یكی از نقش‌های محوری داستان را به عهده گرفته است. شاید طنز ماجرا اینجا باشد كه نولان، كارگردان سه‌گانه قبلی بتمن با بازی كریستن بیل بود! او با كارگردانی این تریلوژی، ماجراجویی‌های بتمن و تمام داستان‌های مصور را وارد شكل و حال و هوای تازه‌ای كرد. به گفته منتقدانی كه دوستدار سه‌گانه نولان بودند، او قصه‌های مصور را از حالت كمیك و تجاری خارج كرده و به سمت جدی‌تر شدن و سیاه‌تر شدن برد.
در شرایطی كه هنوز زمانی برای شروع كار فیلمبرداری بتمن مت ریوز تعیین نشده، كمپانی برادران وارنر تاریخ 25 ژوئن سال 2021 را به عنوان زمان نمایش عمومی آن اعلام كرده است.
 رسانه‌ها به این نكته اشاره می‌كنند كه طی هفته‌های قبل در كنار نام پاتینسن، نام نیكلاس هولت هم به عنوان یكی از گزینه‌های اصلی ایفای نقش مرد خفاشی مطرح بود.
هولت به اندازه‌ای در این رابطه هیجان‌زده شده بود كه با مطبوعات مصاحبه كرد و گفت از وقوع چنین اتفاقی بسیار خوشحال خواهد شد! اما ظاهرا بخت چندان با او همراه
نبود.