printlogo


7 کاخ شناور
حتما اسم كشتی‌های كروز را شنیده‌اید؛ نوعی از كشتی‌های مسافری كه برای سفرهای تفریحی استفاده می‌شوند. این كشتی‌ها علاوه بر كابین مسافران كه معمولا فضایی شبیه اتاق‌های هتل دارند، دارای امكانات متنوعی مثل رستوران‌های مختلف، امكانات فرهنگی مانند سینما، فروشگاه‌های گوناگون، امكانات تفریحی متنوع از استخر و تفریح‌های آبی تا حتی در برخی از نمونه‌های بزرگ، پیست كارتینگ و ماشین‌بازی برقی هستند. در واقع تجربه سفر با این نوع كشتی‌ها به ویژه كشتی‌های كروز بسیار بزرگ مانند اقامت در هتلی با امكانات گوناگون بوده كه بر آب‌های اقیانوسی روان است. یكی از تاریخی‌ترین و نام‌آشناترین كشتی‌های گردشی، كشتی بزرگ تایتانیك بود كه 26 فروردین 1291/ 15 آوریل 1912 در پنجمین روز از اولین سفر مسافری‌اش از لندن به سمت نیویورك با حدود 2224 مسافر، با كوه یخی برخورد كرده و غرق شد و فقط 710 نفر از مسافرانش جان سالم به در بردند، اما از آن سال‌های دور تاكنون صنعت ساخت كشتی‌های گردشی با سرعت زیادی پیشرفت كرده است. این روزها سفر با كشتی‌های گردشی به یكی از جذاب‌ترین، خاطره‌انگیزترین و البته گران‌قیمت‌ترین سفرهای دریایی تبدیل شده است؛ به طوری كه بسیاری از این سفرها با هدف رفتن به مقصد خاصی انجام نمی‌شود، بلكه مسافران فقط برای چند روز اقامت در این كشتی‌های زیبا از مبدایی حركت می‌كنند و پس از چند روز اقیانوس‌گردی به همان نقطه بازمی‌گردند. در ادامه با ده نمونه از غول‌پیكرترین و با‌ظرفیت‌ترین نمونه‌های این كشتی‌های تفریحی اقیانوس‌نورد آشنا خواهیم شد. برگرفته از: The Humble Rich, The Beautiful Life, The Muster Station

سمفونی دریاها (MS Symphony of the Seas)
سمفونی در حال حاضر بزرگ‌ترین كشتی كروز دنیاست كه از سال 1397 فعالیتش را آغاز كرده و از لحاظ ساخت به عنوان خواهر كشتی هارمونی دریاها شناخته می‌شود. ساخت این كشتی حدود سه سال در كارخانه كشتی‌سازی اس‌تی‌ایكس فرانسه زمان برده و شركت كشتی‌های مسافرتی رویال كاریبین اینترنشنال مالك آن است.  طول این كشتی در حدود 361 متر و ارتفاعش 5/72 متر است. این كشتی با 18 عرشه برای 5518 تا حداكثر 6680 مسافر و 2200 نفر خدمه ظرفیت دارد. در این كشتی رویایی 22 رستوران، 24 استخر و 2759 كابین تعبیه شده است. این كشتی 228081 گیگاتُن وزن دارد و پهنه اقیانوس را با سرعت 41 كیلومتر بر ساعت می‌پیماید.  امكاناتی مانند پارك آبی كودكان، زمین بسكتبال استاندارد، پیست اسكی روی یخ، دو صخره مصنوعی 13 متری برای صخره‌نوردی و همچنین پارك بزرگی با بیش از 20هزار گونه گیاه استوایی نیز در این كشتی فراهم شده است!


شیفته دریاها (MS Allure of the Seas)
این كشتی تفریحی نیز تحت مالكیت رویال كارائیب اینترنشنال است. این كشتی خواهر كشتی سراب دریاهاست. فرآیند ساخت این كشتی از بهمن 1384/ فوریه ۲۰۰۶ در توركوی فنلاند آغاز و در سال 1389/ 2010 به آب انداخته شد. این كشتی تا سال 1395 كه هارمونی كارش را آغاز كرد، بزرگ‌ترین كشتی تفریحی دنیا بود. «شیفته دریاها» اولین كشتی‌ای است كه در تمام طول سال مشغول برگزاری سفرهای تفریحی در ناحیه دریای كارائیب است.  طول این كشتی با همتای قدیمی‌تری كه دارد به نام سراب دریاها (Oasis of the seas) تقریبا برابر و معادل 360 متر است. سایر ویژگی‌های ابعادی و ساختی این دو كشتی نیز كاملا مشابه است؛ 225282 گیگاتُن وزن دارند و با سرعت 9/41 كیلومتر بر ساعت حركت می‌كنند. با این تفاوت كه سراب دریاها یك سال زودتر به آب انداخته شد. به همین علت هر دوی این خواهرهای دوقلو در یك جایگاه قرار می‌گیرند.  از جمله امكانات این كشتی رویایی می‌توان به فضای دو طبقه برگزاری مراسم‌ها، آمفی‌تئاتر با ظرفیت 1380 نفر، پیست اسكی روی یخ، 25 سالن غذاخوری، رستوران و كافی‌شاپ با نمای دریا اشاره کرد. همچنین این کشتی برای تأمین انرژی نیز مجهز به سیستم‌های مولد خورشیدی شده است.


هارمونی دریاها (Harmony of the Seas)
شركت كشتیرانی رویال كاریبین اینترنشنال از معروف‌ترین مجموعه‌های ارائه‌دهنده سفر با كشتی‌های كروز عظیم‌الجثه و مجهز است. همان‌گونه كه اشاره شد كشتی هارمونی دریاها و سمفونی دریاها هر دو در كارخانه كشتی‌سازی فرانسوی اس‌تی‌ایكس ساخته شده‌اند با این تفاوت كه هارمونی سه سال بزرگ‌تر است و پس از چهار سال ساخت از سال 1395 فعالیتش را آغاز كرده است.  وزن این كشتی غول‌پیكر 226963 گیگاتُن و طولش در حدود 362 متر است و با حداكثر سرعت 46 كیلومتر بر ساعت اقیانوس را می‌پیماید. این كشتی نیز مانند سمفونی 18 عرشه دارد كه 16 عرشه آن در اختیار مسافران است. همچنین با داشتن 2747 سوئیت در مجموع برای بیش از 5000 مسافر گنجایش دارد. هارمونی نیز مانند خواهرش از امكانات بی‌نظیر تفریحات آبی متنوع مانند شبیه‌ساز موج‌سواری، مجموعه‌های ساحلی و 23 استخر شنا، پارك آبی مجهز، 20 رستوران و فضای آمفی‌تئاتر با ظرفیت 1400 نفر برخوردار است.


آیدانوا  (AIDAnova)
آیدانوا از جدیدترین كشتی‌های كروز است كه در كارخانه كشتی‌سازی آلمانی مِیر‌ورفت  (Meyer Werft) برای شركت كشتی‌های تفریحی آیدا ساخته شد. مراحل ساخت این كشتی در مرداد 1397/ آگوست 2018 به پایان رسید و اولین سفر تفریحی‌اش را در 28 آذر 97 از جزیره تِنِریف در جزایر قناری آغاز كرد. آیدانوا اولین كشتی در جهان است كه به صورت كامل از گاز طبیعی مایع استفاده می‌كند. برای كاهش هزینه طراحی و همچنین گازسوز بودن این كشتی شركت كشتیرانی كارنیوال كروز نیز سفارش نمونه مشابه آن را داده كه تا سال آینده تحویل خواهد شد.  طول این كشتی تفریحی 337 متر، وزن آن 183900 گیگاتُن است و گنجایش 6600مسافر را دارد.



ام‌اس‌سی مراویلیا (MSC MERAVIGLIA)
مراویلیا بزرگ‌ترین كشتی تفریحی شركت كشتیرانی ام‌اس‌سی كروز بود كه در كارخانه شانتیر دِآتلانتیك فرانسه ساخته شده است. این كشتی از دو سال پیش (سال 1396) فعالیت خود را آغاز كرده است. مراویلیا با 4500 نفر گنجایش، زمانی كه فعالیتش را آغاز كرد، چهارمین كشتی تفریحی بزرگ دنیا بود.  تا امسال مسیر حركتی این كشتی تفریحی بیشتر در قسمت غربی دریای مدیترانه متمركز بود، اما گفته می‌شود از پاییز امسال به سمت آمریكا خواهد رفت و سفرهای ام‌اس‌سی در بخش شمالی آمریكا را به‌عهده می‌گیرد.  از امكانات این كشتی تفریحی می‌توان به مسیر پیاده‌روی طولانی با سقف ال‌ای‌دی، پارك آبی با سرسره‌های آبی متنوع، آموزش‌های صخره نوردی با طناب، اسپا، سالن آمفی تئاتر و بیش از 10 فضای غذاخوری و رستوران اشاره كرد.  طول این كشتی در حدود 315 متر و وزنش 171 هزار و 598 گیگاتُن است و 15 عرشه برای مسافرانش دارد. مراویلیا با سرعت 42 كیلومتر بر ساعت اقیانوس را می‌پیماید.  نمونه جدید این كشتی با نام ام‌اس‌سی بلیسیما
(MSC Bllissima) نیز ساخته و از فروردین امسال فعالیت خود را در دریای مدیترانه آغاز كرده و قرار است برای سال آینده به خلیج‌فارس و محدوده آب‌های امارات متحده عربی منتقل شود.


طیف دریاها  (Spectrum of the Seas)
نسل جدیدی از كشتی‌های تفریحی شركت كشتیرانی رویال كارائیب اینترنشنال است كه فروردین امسال اولین سفر خود را از بارسلون به مقصد شانگهای در مدت 46 شب انجام داد. محل اصلی فعالیت این كشتی در اقیانوس آرام و شرق آسیا خواهد بود.
امكانات این كشتی تفریحی بزرگ شامل 11 رستوران، 15 كافی‌شاپ، سه استخر، اسكی روی آب، بازی‌های آبی، امكانات بدنسازی و اسپا، صخره‌نوردی، ترامپولین در ارتفاع، مسیر دویدن، شهربازی، مسابقات ماشین‌سواری و آمفی‌تئاتر است.  طول این كشتی تازه وارد حدود 347متر و وزنش 169هزار و 379گیگاتُن است.
این كشتی ظرفیت 4246 تا 4905مسافر را دارد و با سرعت 41كیلومتر بر ساعت حركت می‌كند.



كوانتوم دریاها (Quantum of the Seas)
این كشتی تفریحی سر‌دمدار خانواده دیگری از كشتی‌های تفریحی شركت كشتیرانی رویال كارائیب اینترنشنال است كه از سال 1390/ 2011 در كارخانه كشتی‌سازی آلمانی مِیر وِرفت مراحل ساخت آن پیش‌رفت و در پاییز 1393/ 2014 تكمیل شد. سفرهای اول این كشتی در محدوده ایالت نیوجرسی آمریكا انجام و پس از آن برای ادامه مأموریت‌هایش راهی شانگهای شد و در حال حاضر سفرهایی را بین چین، ژاپن و كره‌جنوبی انجام می‌دهد.  این كشتی دارای 16 عرشه مسافری است كه هشت عرشه دارای چشم‌انداز به سمت اقیانوس است. همچنین دارای 2090 اتاق و سوئیت دو طبقه با ظرفیت 4180 تا 4905 مسافر است. كوآنتوم با طول 347 متر و وزن 168 هزار و 666گیگاتُن با سرعت 41 كیلومتر بر ساعت، اقیانوس را می‌پیماید. از امكانات متنوع این كشتی رویایی می‌توان به سالن‌های ورزشی سرپوشیده، محفظه پرواز در خلأ، شبیه‌ساز موج‌سواری، صخره‌نوردی، غواصی، رستوران‌ها و كافی‌شاپ‌های متعدد اشاره كرد.  گفتنی است خواهرهای همتای كوانتوم با نام‌های سرود دریاها
(Anthem of the Seas) و شادی دریاها (Ovation of the Seas)
نیز به تر‌تیب در سال‌های 1394 و 1395 وارد آب‌های آزاد شدند.