printlogo


تجربه كن، سرگرم شو، یاد بگیر!
نگاهی به تجربیات ارائه شده در كارگاه بین‌المللی موزه‌های علم برای این‌كه ببینیم در موزه‌های علم كشورهای دیگر چه می‎گذرد.

با شنیدن نام موزه اولین تصویری كه در ذهن نقش می‏بندد، جایی پر از اشیای خاك گرفته و باستانی است كه پشت شیشه‌ها و حفاظ‌ها قرار گرفته‎اند. شنیدن نام موزه‎ها و مراكز علم احتمالا قضیه را كمی بغرنج‎تر هم می‏كند؛ احتمالا قرار است مكانی پر از ابزار علمی پیچیده را تصور كنیم. موزه‏های علم شاید هنوز برای ما مكان‎های ناشناخته‏ای باشند كه اولویتی در اوقات فراغت‌مان به آنها اختصاص نمی‎دهیم. اما در بسیاری از كشورها به مركزی برای تفریح و سرگرمی و البته كنجكاوی علمی تبدیل شده‎اند. كمیته بین‌المللی موزه‎های علم و فناوری (CIMUSET) كه از زیر مجموعه‎های شورای بین‌المللی موزه‌ها(ICOM) است از 27 آبان تا 5 آذر 98، كارگاه آموزشی بین‌المللی برای موزه‌داران و مسؤولان مراكز علم در پكن برگزار كرد. در این كارگاه از هر كشور فقط یك نماینده پذیرفته می‎شد و من هم از ایران حاضر بودم. در مجموع 21 نماینده از كشورهای مختلف در این رویداد شركت كردند و چین بنا به حق میزبانی، نماینده‏های بیشتری داشت.
دغدغه‌های مشابه در مراكز علم جهان
این كارگاه با هدف ظرفیت‎سازی و توسعه مراكز علم فرصتی بود تا همه كسانی كه به نوعی درگیر فعالیت در این زمینه هستند، بتوانند تجربه‎ها و دغدغه‎هایشان را با هم به اشتراك بگذارند. در نگاه اول به نظر می‌رسد شاید بسیاری از دغدغه‎ها و مسائل این حوزه در كشورهای مختلف با هم تفاوت‎های اساسی داشته باشد و گفتمان مشتركی برای حل مسائل به وجود نیاید. اما بر خلاف انتظار، وقتی پای صحبت هر یك از مسؤولان مراكز علم در جهان می‎نشینیم، شاهد هستیم كه بخش زیادی از مشكلات درباره آموزش، جریان‌سازی و ترویج علم كاملا جهانی است. سوال‏های پر چالشی كه بین نمایندگان كشورها مطرح شد نشان می‎داد به‌‎رغم تفاوت‎های فرهنگی، اشتراكات زیادی بین مدعوین وجود دارد. این كه اساسا موزه‎ها باید نسبت به خرافه و شبه علم واكنش داشته باشند یا نه، از مباحث مهم كارگاه بود. ورود خرافات و محتواهای غیرعلمی، زندگی آد‌م‎ها را مختل و از روند طبیعی و منطقی خارجش می‌كند. توجه مردم به كف‌بینی و پیشگویی آینده در صحبت‎های بیشتر سخنران‎ها به عنوان دغدغه‌ای مهم مطرح بود. «تغییر اقلیم» از دیگر مسائل مشترك كشورها بود؛ این كه این موضوع چقدرش مستند است و این‎كه اصلا مراكز علم باید چه رویكردی برای توضیح آن به مردم داشته باشند از بحث‌های داغ كارگاه بود. «آیا واقعا انسان بر ماه قدم گذاشته است یا همه تصاویر و فیلم‌ها سینمایی و ساختگی هستند؟» جای تعجب نیست كه كارشناسان و طراحان موزه با این مساله درگیر باشند زیرا مردم هنوز این سوالات را می‏پرسند و دوست دارند درباره‏اش صحبت كنند.
موزه‌های جذاب برای خردسالان
یكی دیگر از سخنرانی‎های مهم كارگاه درباره بچه‎ها بود، گروه سنی خردسال كه خیلی‎وقت‎ها تا وارد مدرسه نشوند در برنامه‎ریزی‎های ما جایی ندارند. نماینده كشور آمریكا كه از بوستون در این كارگاه حضور پیدا كرده بود بخش قابل توجهی از سخنرانی‎اش را به برنامه‎های موزه برای بچه‎های زیر شش سال اختصاص داده بود. این كه چطور می‎شود حتی برای بچه‌های یك ساله برنامه متفاوت و موثری داشت موضوع صحبت او بود. این موضوعی است كه برای ما در ایران چالش‌برانگیز است و خوشبختانه راهكارهای خوبی برای علاقه‌مندسازی خردسالان به علم از طریق موزه‌ها در جهان ارائه شده است.
بازی، زبان ارتباط با كودكان
بخش مهمی از بازدیدكنندگان موزه‌ها و مراكز علم بچه‌ها هستند و در تمام جهان، زبان بچه‎ها «بازی» است. نمونه موفق آموزش در قالب بازی را در قسمت‎های مختلف موزه علم و فناوری چین می‎شود دید.
یكی از بخش‏ها كه به شدت توجه بچه‎ها را به خودش جلب می‎كند دوچرخه‎ای است كه نحوه شكل‎گیری هلال‌های ماه را به بچه‎ها نشان می‎دهد. بچه‎ها روی دوچرخه می‎نشینند و فقط كافی است پا بزنند؛ مسیر این دوچرخه یك دایره است و بالای سرشان لامپی روشن قراردارد كه با چرخیدن دور لامپ می‎توانند دقیقا متوجه حركت زمین و ماه و علت به‌وجود آمدن هلال‌های ماه شوند.
در شرایطی كه بازی می‌كنند یكی از سوال‎هایشان هم پاسخ داده می‎شود.این توجه همزمان به انتخاب قالب درست برای ارائه یك محتوای علمی در كنار سرگرمی، شاید راز موفقیت موزه‎های مطرح علم در جهان باشد؛ جایی كه خبری از راهنما نیست و موزه به شكل دیجیتال، تمام اطلاعات مورد نیاز بازدیدكننده را در اختیارش قرار می‏دهد.
در چنین موزه‌هایی راهنمای موزه دور می‎ایستد تا همه بتوانند خودشان تجربه كنند و یاد بگیرند.
به اشتراك‌گذاری این تجربیات به ما یادآوری می‌كند كه شاید موزه‎های علم ما نوپا و كوچك باشند اما مساله‏هایی كه پیش رو دارند كاملا جهانی است و رسالت‌شان با بقیه موزه‏های دنیا تفاوتی ندارد.