printlogo


تشکیل گروه خاص برای بیماران خاص


ویروس کرونا که وارد کشور شد، خیلی چیزها را تحت تاثیر خود قرار داد، از مصرف بعضی از داروها تا درخواست و کمبود در برخی داروهای دیگر که پیش از این هم کمبود داشتند اما در اخبار کرونا، به فراموشی سپرده شدند؛ مشکلات کمبود دارو و افزایش قیمتی که همچنان وجود دارد. به همه اینها باید مشکلات تهیه و استاندارد بودن ماسک‎ها و مواد‌ضدعفونی‌کننده را هم اضافه کرد؛ هرچند از نظر محمدرضا شانه‎ساز، رئیس سازمان غذا و دارو همه‌چیز تحت کنترل بوده ‌ و مشکلات هم در‌حال رفع ‏و رجوع ‏است. همین چند روز پیش بود که کامل تقوی‌نژاد، معاون توسعه مدیریت،  منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، از  وام گرفتن   ایران از صندوق بین‎المللی پول  گفت و این که قرار است این وام به سازمان بهداشت جهانی داده بشود تا آنها برای ایران، دارو و تجهیزات پزشکی تهیه کنند. سوال اما این است که چه داروهایی قرار است به ایران وارد شود؟ آیا تنها داروهای کرونایی هستند که مورد توجه قرار گرفته‌اند؟ شانه‎ساز در پاسخ به این سوال به ما می‏گوید: «لیستی از داروهای مورد تاییدمان را تهیه و برای نهایی کردن به مدیران وزارت بهداشت داده‎ایم.» او البته از نام دقیق داروها چیزی نمی‎گوید، اما تاکید می‏کند که در درخواست دارویی ایران، دارو برای همه نیازها و همه گروه‎های بیمار در نظر گرفته شده است؛ داروهایی که در داخل با مشکلات تولید مواجه هستند یا در داخل تولید نمی‎شوند.
مشکل دارویی نداریم
 این روزها همه از داروهای کرونا حرف می‌زنند و کسی حواسش به ذخیره دارویی بیماران خاص و داروهای شیمی‏درمانی نیست. نیازی که نه‌کرونا و نه هیچ رویداد دیگری هم نمی‎تواند بر استفاده نکردن این گروه خاص تاکید کند، این گروه از بیماران باید در هر شرایطی داروهای خود را مصرف کنند. به گفته شانه‎ساز، با وجود شیوع ویروس کرونا، حساسیت درباره تامین دارویی در سازمان وجود دارد. او می‎گوید: ‌«یک گروه خاص برای تامین داروی بیماران خاص در نظر گرفته‎ایم تا بیماری کرونا، روی تامین دارو تاثیر نداشته باشد.» به گفته او، داروهای خاص جزو داروهای معمولی‌اند که همیشه به کشور وارد می‎شوند، بنابراین بیماران خاص نباید نگران تامین داروی خود باشند. به‌ جز داروهای خاص اما این داروی انسولین است که ماه‏هاست با مشکلات کمبود در داروخانه‎ها مواجه است. شانه‏ساز دلیل کمبود انسولین در داروخانه‌ها را ممنوعیتی که خودشان درنظر گرفته‎اند، عنوان می‎‏کند:‌ «در ماه‌های گذشته، مرزداران ایرانی از قاچاق انسولین می‎گفتند، همین شد که ما تصمیم گرفتیم که جز به چند داروخانه مرجع خاص، انسولین ندهیم.» البته شانه‎ساز به این اشاره نمی‌کند که با
درنظر گرفتن چند داروی خاص برای فروش یک داروی حیاتی، مشکلاتی برای رفت‏وآمد بیماران و کمبود دارو به‌وجود می‎‏آید. او همچنین توضیح می‌دهد:‌ «یک کارخانه در ایران، برای تولید یک نوع از انسولین درنظر گرفته شده است که قرار بود افتتاح شود اما کرونا همه برنامه‌های افتتاح را تحت ‎پوشش قرار داد.»
غیراستانداردها را معرفی کنید
کرونا که پایش را گذاشت در کشور، این مواد ضدعفونی‎کننده و ماسک‎ها بودند که نایاب شد، بعد اما بسیاری از تولیدکننده‎های ماسک که ماه‎ها در انتظار مجوز بودند، خیلی زود مجوز گرفتند. این روزها اما هر‌کسی در خانه خود یک چرخ‎خیاطی گذاشته گوشه اتاقش و ماسک تولید می‎کند و می‎فروشد. این اتفاق درباره مواد‌ضدعفونی‎کننده هم شایع است، با یک وایتکس ‌یا الکل و کمی آب، ماده ضدعفونی‌کننده درست می‎کنند. ماسک‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده‌ای که خیلی‌هایشان استاندارد نیست ولی جیب تولیدکننده‌ها را خوب پر کرده است. شانه‎ساز، از تسهیل مجوزدهی به تولیدکننده‎ها گفته است اما این سیستم باعث شده تا آمار ماسک‎ها و مواد ضدعفونی‎کننده غیراستاندارد در بازار پر‌شود. حال این که توجه به استاندارد تولید در این روزها، از هر نکته دیگری مهم‌تر است. شانه‏ساز تنها راه استاندارد خریدن توسط مردم را خرید از داروخانه‎ها می‌داند و معتقد است که مردم بهتر است از فروشگاه‏های غیرمجاز خریداری نکنند.