انتشار جلد دوم کتاب «رسانههای برونمرزی در جهان»
جلد دوم کتاب «رسانههای برونمرزی در جهان» در دی 1399 توسط نشر پژوهشهای کاربردی معاونت برونمرزی صداوسیما در 170 صفحه به چاپ رسید.
به گزارش جامجم، در این کتاب رسانههای برونمرزی در کشورهای روسیه، انگلستان، امارات متحده عربی و جمهوری آذربایجان از ابعاد مختلف ازجمله حمایتهای مالی، فنی و سیاسی- حقوقی دولتها و مجالس قانونگذاری از فعالیت رسانهای برونمرزیشان و اختصاص بودجه و اعتبارات ویژه، ساختار سازمانی شبکههای برونمرزی کشورها و شیوههای انتقال پیام و میزان بهرهبرداری از رسانههای نوین و فضای مجازی در رسانههای برونمرزی رقیب، موردبررسی قرارگرفتهاند.
بر اساس این گزارش، در جلد اول کتاب رسانههای برونمرزی در جهان که دی 98 منتشرشده بود، رسانههای برونمرزی کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه، ژاپن، ترکیه، قطر و عربستان سعودی بررسیشده بودند.
کتابهای رسانههای برونمرزی در جهان (1) و (2) با بررسی فعالیتهای رسانهای برونمرزی کشورهای مطرح در جهان، امکان استفاده از تجربیات موفق دیگر کشورها را فراهم میآورد. همچنین کمک میکند اهدافی که دولتهای خارجی در قبال سایر کشورها ازجمله ایران از طریق رسانههای برونمرزیشان دنبال میکنند، بهتر شناخته شوند.
واکاوی فعالیتهای رسانههای برونمرزی در کشورهای جهان که در این دو کتاب به آنها پرداختهشده، نشان میدهد رسانههای برونمرزی ضمن اینکه زبان گویای دیپلماسی عمومی کشورشان هستند، ولی در اغلب موارد مواضع قاطعتر از دیپلماسی رسمی دارند. همچنین این رسانهها توجه ویژهای نیز به جذب مخاطب از طریق ساخت سریالهای فاخر، مستندهای الف، بهرهگیری از همه روشهای نوین پخش، ترویج زبان کشور مبدأ، تبلیغ جاذبههای گردشگری و معرفی ایدئولوژی، فرهنگ و تمدن آن کشور دارند.
یکی از مهمترین ویژگیهای فعالیت رسانههای برونمرزی کشورهایی که در دو جلد کتاب رسانههای برونمرزی در جهان، موردبررسی قرار گرفتند، داشتن ساختار مستقل یا شبه مستقل و حمایت مالی گسترده و جدی دولتها و مجالس قانونگذاری از فعالیت رسانهای برونمرزیشان و اختصاص بودجه و اعتبارات ویژه به این بخش است.
کتاب رسانههای برونمرزی در جهان (2) با پیشگفتار دکتر پیمان جبلی، معاون برونمرزی صداوسیما و توسط دکتر ولی کوزهگر کالجی، حسن عابدینی، الهام عابدینی، بهنام خسروی و برهان حشمتی نگاشته شده و دکتر احمد کاظمی نظارت علمی و محمد روحی ویرایش ادبی آن را به عهده داشتهاند.