printlogo


از تیم محبوب خوزستانی‌ها، استقلال اهواز، خبر دارید؟
روزهای تیره آبی اهواز

 میان خاطرات فوتبال‌دوستان خوزستانی، نامی قدیمی و بلند‌آوازه‌ پیدا می‌شود که این روزها حال خوشی ندارد؛ نامی که در دهه 70 و 80 چنان شور و فریادی را در استادیوم تختی اهواز به راه می‌انداخت که کمتر حریفی می‌توانست پیروز از آن میدان خارج شود. باشگاهی که تا چند سال گذشته به قهرمان‌کُش معروف بود ولی چند سالی است در باتلاق بی‌مدیریتی گرفتار شده است. استقلال اهواز تیم باسابقه خوزستانی که روزگاری روزنه امید و مرکز شور جوانان اهوازی بود و در سال85 نایب‌قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شد امروز در لیگ دسته سه روزهای سیاهی را سپری می‌کند و هیچ بعید نیست در پایان فصل به لیگ استانی سقوط کند!
سیاوش بختیاری‌زاده، سرمربی اسبق این تیم در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: پیشکسوتان فوتبال خوزستان از وضعیت این روزهای استقلال اهواز متعجب نیستند چرا که آنان از پیشینه فوتبال خوزستان مطلع‌اند. او به سایر تیم‌های خوزستانی مانند شاهین اهواز و جنوب اهواز که دیگر هیچ نام و نشانی از آنها باقی نمانده است اشاره می‌کند. بختیاری‌زاده می‌گوید: «امروز استقلال اهواز دقیقا مسیر این تیم‌ها را طی می‌کند و در آخر نیز به سرنوشت تیم‌های شاهین اهواز و جنوب اهواز دچار می‌شود.» او تصریح می‌کند: «در خوزستان چند تیم داشتیم که اگر امروز سرپا بودند، می‌توانستند سالانه بازیکنان متعددی به تیم ملی ایران معرفی کنند اما اکنون این تیم‌ها از میادین و محافل فوتبالی حذف شده‌اند و هیچ‌کس سراغ آنها را نمی‌گیرد.»
ظاهرا پیشکسوتان فوتبال خوزستان برای نجات این تیم‌ها تلاش‌های بسیاری کرده‌اند اما هیچ‌کدام راه به جایی نبرده است. بختیاری‌زاده می‌گوید: «نمایندگان باید از طریق نجات ورزش و علی‌الخصوص فوتبال خوزستان به جوانان کمک کنند و به فریادشان برسند. روی سخنم با نمایندگان این دوره نیز هست؛ چرا که دیر یا زود راهی که تیم‌های قدیمی خوزستان طی کرده‌اند را سایر تیم‌های خوزستانی تا حذف نام‌شان طی خواهند کرد.»
ضعف مدیریت؛ پاشنه آشیل ورزش خوزستان
بختیاری‌زاده در تحلیل وضعیت فوتبال خوزستان تصریح می‌کند: «مشکل ما ضعف مدیریت است. در تمام ورزش استان و در ادوار مختلف ما با این مشکل مواجه بودیم. همیشه شاهد مدیرانی هستیم که یک‌شبه در راس مدیریت ورزش خوزستان قرار می‌گیرند و مانند یک رئیس‌جمهور در ورزش استان ظاهر می‌شوند. سرانجام بدون هیچ‌گونه تاثیرگذاری نیز از صحنه ورزش استان حذف می‌شوند.»
او در ادامه با افسوس به روزهای اوج استقلال اهواز اشاره می‌کند: «در دهه 80 حمایت برادران شفیع‌زاده، استقلال را پرچمدار فوتبال خوزستان کرده بود. در فوتبال امروز، پول حرف اول را می‌زند. استقلال اهواز در آن سال‌ها استعدادهای فراوانی را به فوتبال کشور معرفی کرد.»
بختیاری‌زاده به تجربه مربیگری خودش در استقلال اهوز اشاره می‌کند و می‌گوید: «هنگامی که در سال 95 سرمربیگری این تیم را به‌عهده گرفتم، از هزینه شخصی‌ام برای پول غذا و بلیت هواپیمای بازیکنان خرج می‌کردم. خاطرم هست برای این‌که تیمم بتواند تمرین کند چمن زمین شهید سلیمی را خودم کوتاه کردم. امروز اما استقلال اهواز کسی را کنار خود ندارد و تنها عاشقان واقعی آن، هوادارانش هستند.»
استقلال اهواز حسرت روزهای دور
علی خوش‌ذات یکی دیگر از سرمربیان ادوار گذشته استقلال اهواز است. او می‌گوید: افرادی که باید درباره شرایط نابسامان استقلال اهواز صحبت می‌کردند، هیچ حرف و سخنی درباره شرایط نابسامان استقلال اهواز مطرح نکردند تا امروز شاهد این وضعیت اسفبار باشیم. خوش‌ذات ادامه می‌دهد: «تمام هواداران و هرکس که روزهای طلایی استقلال اهواز را به چشم دیده حسرت نام بلند این تیم و روزهای باشکوهش را می‌خورد. این تیم در مقاطع مختلف بازی کرده و همیشه مورد حمایت هواداران پرشور خود قرار می‌گرفت. استقلال اهواز پس از دوران طلایی‌اش به‌دلیل نبود برنامه بلند‌مدت و عدم وجود ساختار افول کرد و ریزش این تیم آغاز شد.»
وی معتقد است که در فوتبال برای در اوج ماندن پایه‌های قوی، زیرساخت و برنامه لازم است. او می‌گوید: «هر چند که در فوتبال می‌توان یک شبه‌بازیکنان قوی جذب کرد اما در نهایت بدون زیر‌ساخت، ترکیب و تیم قوی ریزش خواهد کرد. در کنار این موضوع ما در استقلال اهواز شاهد این بودیم که افرادی وارد باشگاه و تیم شدند که از استقلال اهواز پله‌ای برای مطرح شدن خودشان استفاده کردند.»
بی‌انگیزگی مسؤولان برای نجات استقلال اهواز
«هنوز هم راه‌هایی برای نجات استقلال اهواز وجود دارد اما خیلی‌ها انگیزه‌ای برای انجام این کار ندارند. شاید به‌دلیل درآمدزا نبودن تیم و نبود یک ابرمیلیاردر کنار آن کسی نای جنگیدن برای استقلال اهواز ندارد.» این تحلیل خوش‌ذات از دلایل نبود انگیزه برای نجات استقلال اهواز از ورطه پیش آمده است. او می‌گوید: «انگیزه‌ای جدی در مدیران برای نجات استقلال اهواز نمی‌بینیم. استقلال اهواز یک جریان در دل اهواز بود. در سال‌های گذشته استقلال اهواز با درخشیدن در لیگ برتر مردم شهر را امیدوار و دلگرم می‌کرد و در بحث جامعه‌شناسی روی روان مردم این شهر تاثیر مثبت می‌گذاشت. اگر مسؤولان کمک کنند همچنان افرادی وجود دارند که برای بازگشت استقلال اهواز برنامه و هدف داشته باشند.»
سرمربی سابق استقلال اهواز می‌گوید: «افرادی در تیم وجود داشتند که از ظرفیت‌های استقلال اهواز در زمان اوجش به نفع خودشان استفاده کردند و هواداران واقعی استقلال اهواز تمام افرادی که از نام استقلال اهواز سوء‌استفاده کردند را می‌شناسند. از این مهم‌تر با اسم آوردن دیگر دردی از استقلال اهواز دوا نمی‌شود چرا که نیاز استقلال به میان آوردن نام‌های قدیمی نیست. استقلال اهواز امروز به همت مسؤولان استان و اهواز نیاز دارد و می‌تواند با حداقل‌ها دوباره سر‌پا شود.»