printlogo


واشنگتن و ریاض بر‌خلاف ادعای دموكرات‌های كاخ‌سفید، توافق نظامی جدیدی امضا كرده‌اند
نمایش صلح تمام شد!
در‌حالی كه جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریكا دستور ممنوعیت انجام معاملات تسلیحاتی با سعودی‌ها را صادر كرده بود، شاهد افشای اطلاعاتی جدید در‌خصوص مراودات نظامی جدید واشنگتن و ریاض هستیم. دموكرات‌ها در مبارزات انتخاباتی، با جنگ یمن مخالفت كرده و خواستار پایان یافتن حمایت تسلیحاتی آمریكا از عربستان شده بودند؛ ادعایی كه بسیار زودتر از آنچه تصور می‌شد پوچ از آب در آمد.

امضای توافق همكاری نظامی جدید میان دو شركت آمریكایی و عربستان، ادعای دولت واشنگتن در‌خصوص توقف فروش سلاح به ریاض را زیر سوال برد. شبكه راشاتودی گزارش داده كه یك شركت نظامی آمریكایی با امضای قرارداد همكاری با شركت صنایع نظامی عربستان، دستور جو بایدن در‌خصوص توقف فروش سلاح به ریاض را عملا به تمسخر گرفت. شركت لاكهید مارتین (كه از شركت‌های وابسته به لابی‌های قدرت در آمریكا محسوب می‌شود) با شركت سعودی سامی قرار‌دادی را به‌منظور افزایش توان دفاعی عربستان منعقد كرد. به موجب این توافق كه در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنایع دفاعی آیدكس ۲۰۲۱ در ابوظبی به امضا رسید، شركت لاكهید مارتین انتقال فناوری و آموزش پرسنل نظامی عربستان را عهده‌دار می‌شود.
نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات دفاعی ابوظبی (آیدكس) با حضور محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و معاون فرماندهی نیروهای مسلح امارات در مركز نمایشگاه‌های ابوظبی ( أدنیك) آغاز به كار كرد. در این نمایشگاه كه به مدت پنج روز ادامه می‌یابد، 1112شركت از ۵۹كشور جهان آخرین دستاوردها، تولیدات و تخصص‌های مختلف نظامی خود در زمینه دفاع زمینی، دریایی و هوایی را در مساحت ۱۳۳هزار متر مربع در ۳۸غرفه در معرض دید بازدیدكنندگان قرار داده‌اند.
جزئیاتی از توافق جدید تسلیحاتی آمریكا و سعودی‌ها
طبق این توافق، شركت سعودی ۵۱درصد سهام پروژه جدید را به دست می‌آورد، در حالی كه سهم شركت آمریكایی ۴۹درصد است. توافق‌نامه جدید توانایی‌های عربستان را از طریق انتقال فناوری و دانش، توسعه و كادر نظامی سعودی را برای تولید محصولات و ارائه خدمات به نفع نیرو‌های مسلح خود آموزش می‌دهد. بخشی از اهداف توافق نظامی جدید میان آمریكا و عربستان، توسعه توانایی‌های ریاض در زمینه‌ تكنیك‌های ساخت، فناوری‌های نرم‌افزاری و یكپارچه‌سازی سیستم‌ها و همچنین تولید و نگهداری بالگردها، سامانه‌های دفاع موشكی و سیستم‌های موجود در كشتی‌ها اعلام شد.
همکاری امارات با اسرائیل
انعقاد توافق تسلیحاتی اخیر میان عربستان‌سعودی و ایالات‌متحده‌آمریكا، به معنای پایان زودهنگام نمایش ساختگی رئیس‌جمهوری جدید آمریكاست. جو بایدن اوایل ماه جاری اعلام كرد آمریكا فروش سلاح و تسلیحات نظامی به عربستان را به دلیل تبعات جنگ یمن متوقف می‌كند؛ اقدامی كه نمایشی بودن آن خیلی زود به اثبات رسید. در جریان برگزاری نمایشگاه اخیر در ابوظبی، بار دیگر شاهد پیوند مستقیم واشنگتن، رژیم‌صهیونیستی و رژیم سعودی در كشتار و نسل‌كشی یمنی‌ها بودیم. عدم‌حضور ظاهری رژیم‌صهیونیستی در این نمایشگاه، به معنای عدم حمایت تل‌آویو از روند تجاوز و اشغالگری در یمن نبود. رژیم‌صهیونیستی هفته گذشته اعلام كرد مشاركت برنامه‌ریزی‌شده در نمایشگاه بزرگ دفاعی امارات عربی متحده را به دلیل محدودیت‌های سفر ناشی از همه‌گیری بیماری كووید-۱۹ لغو كرده است. ده‌ها شركت صهیونیستی قرار بود از 21 تا 25فوریه در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دفاعی امارات موسوم به آیدكس كه در ابوظبی برپا خواهد بود،‌ حضور یافته و به معرفی آخرین تولیدات و محصولات خود بپردازند. تقویت همكاری ابوظبی و تل‌آویو كه بخش نظامی را نیز شامل خواهد شد قرار بود با مشاركت صنایع دفاعی رژیم‌صهیونیستی در نمایشگاه بین‌المللی آیدكس همراه شود كه در نهایت عملیاتی نشد. بر اساس گزارش یورونیوز، سخنگوی وزارت جنگ رژیم‌صهیونیستی در این زمینه یادآور شده است كه پیشتر درخواست مجوز ویژه‌ای برای عزیمت شركت‌های دفاعی به پایتخت امارات ارائه شده بود اما یك كمیته ویژه وزارت همكاری‌های منطقه‌ای با آن مخالفت كرد.
بایدن خود یك متهم است
فادی اسماعیل بودیه، تحلیلگر لبنانی در این خصوص به روزنامه جام‌جم می‌گوید: بایدن و دموكرات‌ها در حالی ژست پایان‌دادن به جنگ یمن را اتخاذ می‌كنند كه خود در این معادله متهم هستند. جنگ یمن با مجوز دولت دموكرات اوباما آغاز شد و بخشی از حمایت‌های تسلیحاتی و سیاسی ایالات‌متحده از این جنگ نیز با نقش‌آفرینی مستقیم اوباما و بایدن صورت گرفت. بدیهی است كه یك فرد متهم نمی‌تواند از مخالفت با جنگی كه خود آن را ایجاد كرده است سخن بگوید. سخنان بایدن در مخالفت با جنگ یمن از ابتدا نیز با تناقض مواجه بود. حتی در دوران برگزاری رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، بسیاری از تحلیلگران غربی خود نیز نسبت به این تناقض اذعان كرده بودند.
مدیر مسؤول مجله لبنانی المرایا افزود: پس از حضور بایدن در كاخ‌سفید، حمایت‌های تسلیحاتی پشت پرده آمریكا از رژیم‌سعودی ادامه داشت. اگرچه بایدن و همراهانش نسبت به حضور بن‌سلمان در ریاض دید مثبتی ندارند، اما نباید فراموش كرد این نارضایتی، بابت جنگ یمن یا حمایت از داعش و گروه‌های تروریستی و تكفیری كه اتفاقا ساخته و پرداخته خود آمریكا هستند، نیست. این نارضایتی مربوط به مناسبات عمیق دولت ترامپ و بن‌سلمان و حمایت‌های مالی و انتخاباتی ولیعهد فعلی سعودی‌ها از سناتورهای جمهوریخواه و همراهان ترامپ بوده است.