printlogo


آیت‌ا... جنتی: اولویت خدمت به مردم باشد


هشتمین اجلاس خبرگان رهبری در دور پنجم روز گذشته برگزار شد و طی آن اعضای هیات رئیسه به مدت دو سال دیگر ابقاء شدند.
در این اجلاس آیت‌ا... احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری مشکلات اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و با بیان این‌که ما مردم خوبی داریم و در ایام کرونا کمک‌های خوبی کردند، بیان کرد: مردم ما در راهپیمایی ۲۲بهمن امسال صحنه‌های زیبایی خلق کردند. در برابر این مردم هر خدمتی از ما بر می‌آید نباید کوتاهی کنیم.
وی با بیان این‌که مردم در انتخابات مجلس یازدهم، آزادانه رأی خود را دادند، گفت: امیدوارم نمایندگان حق مردم را ادا کنند و به فکر خودشان و جریانات سیاسی و دوستانشان نباشند. نمایندگان به مردمی خدمت کنند که آنها را انتخاب کرده‌اند و اولویت‌ها را در نظر بگیرند و به مسائل فرعی نپردازند.
جنتی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز گفت: قانون اساسی شرایط رئیس‌جمهوری را مدیر مدبر و باتقوا عنوان کرده که باید به این شرایط اهمیت داد. شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها بیش از همه باید به تقوای کاندیداها توجه کند. امیدوارم کسانی که از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت می‌شوند، از ابتدا تا پایان تقوای لازم را داشته و خادم ملت باشند.
رئیس مجلس خبرگان رهبری با تقدیر از اقدامات ضد فساد دستگاه قضایی گفت: از آیت‌ا... رئیسی بابت اقدامات در مبارزه با فساد تشکر می‌کنیم. مبارزه با فساد از خواسته‌های مردم است.
 ابقای اعضای هیات رئیسه مجلس خبرگان
در جریان برگزاری انتخابات اعضای هیات رئیسه، اعضای سابق برای یک دوره دو ساله ابقاء شدند و آیت‌ا... جنتی به عنوان رئیس، آیت‌ا... سید ابراهیم رئیسی به عنوان نایب رئیس اول و آیت‌ا... موحدی کرمانی به عنوان نایب رئیس دوم در جایگاه خود باقی ماندند.
همچنین آیت‌ا... خاتمی و آیت‌ا...کعبی به عنوان منشی، آیت‌ا...حسینی بوشهری به عنوان کارپرداز فرهنگی و حجت‌الاسلام والمسلمین قمی به عنوان کارپرداز اداری - مالی مجلس خبرگان رهبری در سمت خود ابقا شدند.
مراسم تحلیف آقایان علی مؤمن‌پور، عباسعلی اختری و غلامرضا مصباحی‌مقدم از تهران، لطف‌ا... دژکام از استان فارس و غلامرضا فیاضی از استان خراسان رضوی که از نمایندگان جدید خبرگان رهبری در انتخابات میان‌دوره‌ای به عضویت این مجلس برگزیده شدند، نیز انجام شد.
در این اجلاس، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، بندهایی از طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری را مورد بحث و بررسی قرار داده و پس از بحث درباره طرح‌های پیشنهادی و استماع نظرات مخالفان و موافقان طرح‌ها، حداقل سن لازم برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان را تعیین کردند. نمایندگان خبرگان همچنین در بررسی صلاحیت علمی داوطلبان برای حضور در آزمون، مدرک سطح چهارحوزه را برای داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان الزامی کردند.
 تاکید خبرگان رهبری بر ضرورت رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا
نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در بیانیه پایانی اجلاس تاکید کردند: بازگشت یا عدم بازگشت آمریکا به برجام، اثری در مقاومت ملت شریف ایران ندارد و بازگشت آنان به برجام بدون رفع عملی تحریم‌ها، نه تنها نفعی ندارد، بلکه مضر است.
در بخش‌هایی از بیانیه آمده است: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، همواره بر اصل «عزت، حکمت و مصلحت» استوار بوده و بر مذاکره و تعامل سازنده با جهان به‌ویژه کشورهای منطقه تأکید دارد. لکن مذاکره مجدد با آمریکا بر سر مسائل توافق شده را خط قرمز نظام دانسته و مسائل دفاعی و موشکی خود را غیرقابل مذاکره می‌دانیم و تأکید می‌کنیم با همدلی سران قوا و تبعیت مسؤولان نظام از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و دفاع یکدل و یکصدا از عزت و استقلال کشور حتما در برابر حربه‌های دشمنان پیروز خواهیم شد.این بیانیه می‌افزاید: میدان حضور و مشارکت حداکثری اقشار مردم در عرصه اجتماعی- سیاسی است و شرکت گسترده در انتخابات، حق و تکلیف دینی و ملی عموم شهروندان است. /میزان