نوش‌آباد چگونه کشف شد؟

سرپرست تیم کاوش‌های شهر زیرزمینی نوش‌آباد خبر داد:

نوش‌آباد چگونه کشف شد؟

گفتنی‌ها و دانستنی‌ها درخصوص این شهر بسیار است و از این رو تصمیم می‌گیرم برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در مورد شهرزیرزمینی نوش‌آباد، با سرپرست كاوش‌های این شهر تماس بگیرم؛ زهرا ساروخانی. این اتفاق می‌افتد و او از ابتدای راه كشف این شهر زیرزمینی می‌گوید. آن‌طور كه ساروخانی توضیح می‌دهد، شهر زیر زمینی سال 83 كشف و نخستین فصل كاوش هم در سال 84 آغاز و تا كنون، پنج فصل كاوش انجام شده كه این كاوش‌ها در هفت كارگاه صورت گرفته؛ هفت كارگاهی كه در حال حاضر دوتای آنها برای بازدید گردشگران در دسترس است. 
 تنها یک کیلومتر از 35هکتار!
سرپرست كاوش شهر زیرزمینی نوش‌آباد همچنین از باز شدن دو كارگاه دیگر هم در آینده‌ای نزدیك خبر می‌دهد. به گفته این كاوشگر، تا امروز تنها یك كیلومتر از این شبكه زیرزمینی 35 هكتاری مورد كاوش و شناسایی قرار گرفته است. ساروخانی در این‌باره می‌افزاید: وقوع دو سیل در گذشته باعث پر شدن فضاهای درونی شهر شده و همین موضوع كار را دشوار می‌كند. او در ادامه در خصوص جزئیات این دستكند و شگفتی‌های معماری این فضا به ما می‌گوید: سیستم تهویه در همه جای شهر زیرزمینی تعبیه شده است. این سیستم در دل دیواره‌ها قرار گرفته و هر یك از آنها از طریق یك چاه و تنبوشه سفالی با هوای بیرون در ارتباطند. اما آن‌طور كه ساروخانی می‌افزاید، در مورد نحوه نگهداری غذا در این شهر تاكنون اطلاعات كافی به دست نیامده است. از دیگر نكات مورد توجه در مورد این شهر زیر زمینی كه این باستان شناس بر آن تاكید می‌كند، همان جزئیات دفاعی معماری بناست؛ در واقع همان‌طور كه گفته شد، این شهر زیرزمینی با هدف دفاع در مواقع هجوم و حمله بیگانگان به شهر ایجاد شده و از این رو همه ملزومات برای به حداكثر رساندن كارایی دفاعی فضا در آن رعایت شده است؛ از جمله ساخت جان‌پناه‌ها در جای جای شهر و در فواصل مختلف، ایجاد كانال‌هایی در كف كه در تاریكی قابل تشخیص و شناسایی نباشد و نیز حقه‌هایی در ساخت برخی فضاها كه باعث سردرگمی و نیز آسیب رساندن به دشمن و متوقف کردن آنها می‌شده است. 
آن‌طور كه این باستان‌شناس می‌گوید، در نوش‌آباد جز این شهر زیرزمینی، دستكندهای دیگری نیز وجود دارد كه قرار است برای رونق هرچه بیشتر گردشگری این منطقه، مورد بررسی و كاوش قرار گیرند؛ از جمله قنات‌ها كه خود به شهر زیرزمینی متصل هستند و جز این‌كه منابع آبی مردم را در زمان حضورشان در این پناهگاه فراهم می‌كرده‌اند، راهی برای فرار نیز بوده‌اند. جز این در حال حاضر یك سایت تاریخی دیگر نیز در نوش آباد هست كه مراحل كاوش آن توسط دانشگاه كاشان در حال طی شدن است؛ شهری با نام فیض‌آباد كه متعلق به دوره ایلخانی است. ساروخانی درخصوص محل تامین اعتبارات برای طرح كاوش شهر زیرزمینی نوش‌آباد به جام‌جم می‌گوید:در سال 93 شهر نوش‌آباد توسط اداره‌كل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری كشور به سایت موزه تبدیل و اعتبارات سالانه به آن تخصیص داده شد. این اعتبارات از سوی سازمان میراث فرهنگی تامین‌می‌شود و همین سازمان وظیفه نظارت بر آن را هم به عهده دارد. همچنین بهره‌بردار این طرح، شهرداری است.  سرپرست تیم كاوش شهر زیرزمینی نوش‌آباد به طرح‌های پیرامونی شهر زیرزمینی در راستای تبدیل این شهر به یك مقصد مطرح گردشگری هم اشاره می‌كند. طرح‌هایی كه احیای مسیرهای تاریخی، كف‌فرش، طراحی و نصب مبلمان شهری و نیز جداره‌سازی دیوارها را در بر می‌گیرند و راه را برای قرار گرفتن شهر زیرزمینی نوش‌آباد در فهرست آثار جهانی هموار خواهد كرد؛ چراكه این شهر از ظرفیت‌های كافی برای جهانی شدن برخوردار است و هم اكنون نیز در فهرست مقدماتی یونسكو برای ثبت قرار گرفته است. اتفاقی كه در صورت واقع شدن، شمارگردشگران خارجی بازدیدكننده از این شهر تاریخی را كه اتفاقا در استان گردشگرپذیر اصفهان و در همجواری شهرهای توریستی مهمی چون كاشان، قمصر و آران و بیدگل است، افزایش خواهد داد. گردشگرانی كه در تیر ماه همین امسال و درگرم‌ترین ماه سال، تعدادشان به 322 نفر رسید و عمدتا شهروندانی از كشورهای فرانسه،کانادا، استرالیا و آلمان هستند.