میلاد یا ملت؟

گزارش جام‌جم درباره دغدغه این روزهای خبرنگاران درباره سینمای رسانه

میلاد یا ملت؟

روز گذشته و با برگزاری مراسم قرعه‌كشی برنامه نمایش فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه‌ها با حضور برخی اصحاب رسانه و عوامل فیلم‌های حاضر در این دوره، تكلیف سینمای رسانه هم تا حد زیادی روشن شد. به نظر می‌رسد با برگزاری این مراسم در پردیس ملت، امسال هم مسؤولان جشنواره فیلم فجر تصمیم دارند این مجموعه را به عنوان سینمای رسانه درنظر بگیرند. با وجود این، بحث مهم و كلیشه‌ای این‌كه محل سینمای رسانه جشنواره فیلم فجر باید كجا باشد و میلاد یا ملت (برج میلاد یا پردیس ملت) دوباره همچون سال گذشته و حتی سال‌های قبل تر میان اهالی رسانه و خبرنگاران داغ شده است، هرچقدر این موضوع اهمیت ناچیزی برای مردم و شاید حتی علاقه‌مندان خاص‌تر سینما داشته باشد، اما تا دلتان بخواهد برای اهالی رسانه و خاصه خبرنگاران و عكاسان سینمایی اهمیت دارد و به‌دلیل ارتباط مستقیم كاری بسیار تعیین‌كننده است. در گزارش امروز از مزایا و معایب برج میلاد و پردیس ملت به‌عنوان گزینه‌های اصلی سینمای رسانه در این سال‌ها و به‌ویژه جشنواره امسال می‌گوییم. همچنین خواندن نظرات اهالی رسانه هم خالی از لطف نیست.

حكایت‌های برج میلاد و پردیس ملت 
برج میلاد حتما گزینه ایده‌آلی برای سینمای رسانه نیست، اما به نسبت مجموعه‌های دیگر در این سال‌ها امتحان خود را تا حدودی پس داده و حتی برخی معایب آن قابل رفع به نظر می‌رسد. ضمن این‌كه این مجموعه به‌دلیل این‌كه چند سال پشت هم، به‌عنوان كاخ موقتی جشنواره، میزبان اهالی سینما و رسانه بود، به یك خاطره و نوستالژی هم تبدیل شد.
با این حال آن سالن اصلی با ظرفیت نزدیک به 2000 نفر تماشاگر، مهم‌ترین مزیت میلاد نسبت به ملت و دیگر مجموعه‌های سینمایی است. وقتی چنین جمعیتی، به تماشای یك فیلم می‌نشیند، به نوعی همان آیین خوشایند سینما رفتن و فیلم دیدن گروهی را یادآوری می‌كند؛ هرچند پاشنه آشیل این آیین در میلاد، فاصله بسیار كم صندلی‌ها یا صندلی‌های جلویی و عقبی است كه باعث شده بسیار موقع فیلم دیدن، پاهای تماشاگران بی ملاحظه عقبی برای تماشاگران صندلی‌های جلویی ایجاد مزاحمت كند. مضاف براین‌كه صندلی‌های ردیف‌های جلو و كناری و برخی قسمت‌های بالكن هم، امكان تماشای درست و بی‌دغدغه فیلم را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. اما تا اینجا در هیچ سالن سینمای دیگری، مثل سالن اصلی میلاد، شاهد این شكوه مواجهه با فیلم‌ها و واكنش دسته‌جمعی مخاطبان و اهل رسانه و سینما به آثار نیستیم.
بحث پاركینگ هم موضوع بسیار مهمی برای اهالی رسانه است و بیشتر آنها متفق القول هستند كه مشكلات پردیس ملت در این زمینه بسیار زیاد و حل نشدنی است. با این حال برخی از طرفداران پردیس ملت معتقدند، امكان دسترسی به ملت بیشتر از میلاد است.مساله اینترنت هم از مهم‌ترین موضوعات و چالش‌های اهالی رسانه موقع برگزاری جشنواره فیلم فجر است كه در این زمینه هم شواهد و قرائن، نشان از برتری برج میلاد نسبت به پردیس ملت دارد.
موضوع دیگر مربوط به پراكندگی سالن‌های ملت است كه دیگر از آن تجمع و همنشینی اهل رسانه و سینما خبری نیست، آن‌طور كه در میلاد وجود داشت. تقسیم اهالی رسانه در سالن‌های مختلف، امكان دریافت آن بازخورد دسته جمعی را هنگام تماشای فیلم‌ها سلب می‌كند.
با این حال یكی از مزیت‌های پردیس ملت در سال گذشته، ساماندهی تقریبا خوب تماشاگران و فیلم دیدن بدون مشكلات رایج در برج میلاد بود. به‌عبارت دیگر كمتر مخاطب غیررسانه‌ای و غیرسینمایی را در سینمای رسانه می‌دیدیم. اما مهم‌ترین معضل برج میلاد، شاید به دلیل ظرفیت بالای تماشاگران آن، حضور پرتكرار افراد و تماشاگران غیرمرتبط با سینما و رسانه بود و بسیار پیش می‌آمد كه سلفی بگیران، نظم موجود را به هم می‌زدند. همچنین به دلیل همین حضورهای غیرموجه، شاهد ازدحام و بی نظمی غریبی به ویژه موقع تماشای فیلم‌های پرمخاطب‌تر و مهم‌تر بودیم و به ناچار گاهی اوقات، به شكل غیرمحترمانه و متروواری، به داخل سالن سینما هل داده می‌شدیم. تازه بعد از این عبور پرفشار، با انبوه صندلی‌هایی روبه‌رو می‌شدیم كه با گذاشتن انواع كیف و كوله‌پشتی از قبل رزرو شده بود!

ما همچنان درگیر پرسش میلاد، ملت یا چارسو؟!

هادی اعتمادی‌مجد/ بانی فیلم 
برخلاف جشنواره جهانی فیلم فجر كه فارغ از ضرورت یا عدم لزوم تفكیكش، حالا دیگر در چارسو به نوعی تثبیت شده، جشنواره ملی فجر گویی هنوز در بند نقش ایوان است! بعد از چند سال همچنان در آستانه برگزاری این رویداد، یكی از دغدغه‌های اهالی رسانه باید گمانه‌زنی درباره میزبانی یكی از پردیس‌های میلاد، ملت یا چارسو باشد! پردیس‌هایی كه لفظ «كاخ‌رسانه» را به جهت قطعی نبودن گزینش در هر دوره نمی‌توان به آنها اطلاق كرد و هر یك نیز مزیت‌ها و كاستی‌هایی نسبت به یكدیگر دارند.
صرف‌نظر از این‌كه برای برگزاری این جشنواره، میلاد گزینه بهتری است یا ملت، فكر می‌كنم ابتدا باید محلی ثابت و مورد اتفاق نظر و رضایت اغلب اهالی رسانه برای این رویداد معتبر انتخاب شود. تصمیمی كه دست كم از حیث حفظ وجهه و ظاهر می‌تواند به اعتبار جشنواره بیفزاید.

میلاد بهترین گزینه است 
علیرضا مرادی/ ایرنا 

همواره آنچه به بهتر برگزار شدن یك رویداد مهم سینمایی مانند جشنواره‌ها كمك می‌كند، در كنار آثار آن رویداد كه هر چه بهتر باشد قطعا در كیفیت جشنواره نیز تاثیر مثبت دارد، نحوه برگزاری آن نیز است.
جشنواره فیلم فجر هر چند حالا در آستانه برگزاری دوره سی و هفتم، باید صاحب فضایی اختصاصی تحت‌عنوان كاخ جشنواره می‌شد، اما در این روزهای بدون كاخ حتما باید فضایی در خور شأن و جایگاه سینمای برای برگزاری مهم‌ترین رویداد سینمایی انتخاب شود.مكانی كه برای ارسال خبر با مشكل اینترنت، فضای تماشای فیلم، آنتن‌دهی تلفن همراه، اینترنت، رفت‌وآمد، پاركینگ و بسیاری مسائل دیگر كه هر چند از جمله مسائل حاشیه‌ای یك جشنواره بوده، اما قطعا مهم و قابل توجه است. 
با توجه به این مقدمه و تجربه برگزاری جشنواره فیلم فجر در مكان‌های مختلف به نظرم در این زمان بهترین گزینه و مكان، با اختلاف زیاد نسبت به دیگر گزینه‌ها برج میلاد است.

استاندارد بالای ملت 
مریم قربانی‌نیا/ فیلم نت نیوز 

از میان دو مجموعه برج میلاد و پردیس سینمایی ملت كه بیش از سایر سالن‌های سینما به‌عنوان گزینه سینمای رسانه‌ها در جشنواره فیلم فجر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، پردیس ملت به دلیل این‌كه در موقعیت جغرافیایی قرار گرفته كه دسترسی به آن از طریق وسایل نقلیه عمومی بسیار راحت‌تر از برج میلاد است، گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد.همچنین سالن‌های پردیس ملت استاندارد بالاتری از لحاظ كیفیت صدا و تصویر دارد در حالی كه برج میلاد اصولا برای نمایش فیلم طراحی نشده و بسیاری از صندلی‌های این مجموعه به‌ویژه در بخش بالكن غیرقابل استفاده است. علاوه بر این، فضای محدودتر پردیس سینمایی ملت نسبت به برج میلاد این امكان را برای دست‌اندركاران جشنواره به‌ویژه روابط عمومی و مسؤولان بخش صدور كارت فراهم می‌كند تا بتوانند مانع حضور افراد نامرتبط و درخواست‌های خارج از عرف برای صدور كارت سینمای رسانه‌ها شوند.با این تفاسیر اما پردیس سینمایی ملت به دلیل عدم تمركز سالن‌ها و نداشتن فضای مناسب برای ارتباط موثر میان اهالی رسانه و سینماگران و همچنین مشكلات مربوط به آنتن‌دهی تلفن‌های همراه و اینترنت در طبقات زیرین، مشكلاتی برای خبرنگاران در امر تهیه خبر و گفت‌وگو ایجاد می‌كند كه به نظر می‌رسد با تمهیداتی از سوی برگزاركنندگان قابل رفع باشد.

تصمیم با دبیر است 
مهرداد حبیبی/ برنامه میزانسن، شبكه شما 

با اعلام روابط عمومی جشنواره فجر مبنی بر انتخاب پردیس ملت به عنوان سالن نمایش دهنده فیلم‌های سینمایی برای نمایندگان رسانه‌ها، پردیس ملت پاركینگ بزرگی ندارد و امكاناتش با برج میلاد قابل مقایسه نیست.درباره انتخاب پردیس ملت به عنوان سالن نمایش‌دهنده فیلم‌های سینمایی برای نمایندگان رسانه‌ها می‌توان گفت، با توجه به امكاناتی كه پردیس ملت دارد، باید بگویم ظرفیت پاركینگ خودروهای این مجتمع خیلی كم است و وسایل نقلیه زیادی نمی‌توانند در این مجتمع پارك كنند. این پردیس همچنین دارای چهار سالن است كه ظرفیت آنها بین 200 تا 250 نفر است و ممكن است همه نمایندگان رسانه‌ها در این سالن‌ها جا نشوند.
همچنین درباره امكانات پذیرایی این مجتمع سینمایی می‌شود، گفت: امكانات پذیرایی در این مجتمع نسبت به برج میلاد بسیار كم است و شاید این موضوع در زمان برگزاری جشنواره فجر برای اصحاب رسانه مشكل‌ساز شود.
درباره امكاناتی كه برای برگزاری جشنواره فجر در این پردیس وجود دارد هم باید بگویم، پردیس ملت دارای سالن‌های كنفرانس است و می‌توان نشست‌های خبری را در این مجتمع برگزار كرد. به هرحال تصمیم در مورد برگزاری جشنواره فجر سیاست‌هایی است كه از سوی دبیر جشنواره اتخاذ می‌شود و هركس كه مسؤولیت برگزاری جشنواره فجر را بر عهده می‌گیرد، باید مسؤولیت تبعات اتفاقات آن را هم در نظر داشته باشد.جشنواره فیلم فجر اعتبار سینمای ایران است و باید بسیار خوب برگزار شود. به هر حال من ابراز امیدواری می‌كنم آقای داروغه زاده امسال در برگزاری جشنواره فجر موفق باشند.