استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص خانگی زمان تخمك‌گذاری

استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص خانگی زمان تخمك‌گذاری

گروه تحقیقاتی دكتر هادی شفیعی در دانشگاه هاروارد آمریكا موفق به ساخت دستگاهی شده است كه با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به صورت كاملا خودكار، نشانه‌های تخمك‌گذاری در زنان را شناسایی كند. به گزارش جام‌جم، این دستگاه نسبت به روش‌های دیگر موجود در بازار ارزان‌تر و بسیار دقیق‌تر (99درصد صحت) است.
در زمان تخمك‌گذاری بر اثر تغییر در میزان هورمون‌های جنسی در بدن زنان، تركیبات معدنی موجود در بزاق، آرایش خاصی به خود می‌گیرند. این حالت در زیر میكروسكوپ كریستال نمك‌های طبیعی بزاق به شكل شاخه‌شاخه یا به اصطلاح «سرخسی شكل» مشاهده می‌شود. بر همین اساس تست‌های سریعی وارد بازار شده‌اند كه با نمونه‌گیری از بزاق می‌توانند زمان تخمك‌گذاری را شناسایی كنند. به این ترتیب استفاده از این دستگاه به تصمیم‌گیری خانواده‌ها برای بارداری كمك می‌كند.
دكتر شفیعی و همكارانش افزونه‌ای طراحی كرده‌اند كه با نصب نرم‌افزار همراهی به گوشی هوشمند متصل می‌شود. این افزونه با بهره‌گیری از هوش مصنوعی قادر است به صورت دقیق كریستال‌های بزاقی را شناسایی كند و به این ترتیب زمان دقیق تخمك‌گذاری در زنان را مشخص كند. گرچه اساس این روش مانند سایر روش‌های پیش‌بینی سریع تخمك‌گذاری بر پایه بزاق است، اما به عقیده سازندگان آن علاوه بر دقت بسیار زیاد، به علت این كه با یك‌بار خرید برای استفاده‌های طولانی مدت قابل استفاده است، بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.
گفتنی است در حال حاضر این افزونه در حال گذراندن آزمون‌های كیفی تكمیلی برای گرفتن مجوز سازمان غذا و داروی آمریكا برای ورود به بازار است.
این گروه تحقیقاتی همچنین از كارایی این دستگاه برای تشخیص سریع بیماری خشكی چشم نیز خبر داده‌اند. با توجه به این كه این بیماری نیز در مخاط بدن با ساختار سرخسی شكل ایجاد می‌شود، به سادگی با كمك این دستگاه هوشمند قابل تشخیص خواهد بود.