6 موشك فضایی كه با شكست مواجه شدند

6 موشك فضایی كه با شكست مواجه شدند

تاكنون موشك‌های بسیاری برای ارسال ماهواره به فضا پرتاب شده‌اند كه پرتاب برخی از آنها با موفقیت و برخی دیگر به دلایل گوناگون با شكست مواجه شده است، در این گزارش قصد داریم 6 موشك ماهواره‌بر را كه پرتاب آنها با شكست مواجه شده است‌معرفی كنیم.
ونگارد تی‌وی ۳ (Vanguard TV3) : 62سال پیش موشك ونگارد تی‌وی ۳  
(Vanguard TV3) ایالات متحده آمریكا در حالی‌كه فقط در حدود چهار فوت (2/1 متر) از زمین فاصله گرفته بود، سقوط كرد.
آپولو ۶ (Apollo 6): آوریل سال ۱۹۶۸ آپولو۶ كه آخرین ماموریت آزمایشی بدون سرنشین نیز بود از آنچه كه نوسانات پگو (pogo oscillations) نامیده می‌شود رنج می‌برد و به همین دلیل نیز موفق به انجام ماموریت مدار برنامه‌ریزی شده از زمین نشد.
 فضاپیمای چلنجر (Challenger space sh uttle):فضاپیما چلنجر ایالات متحده آمریكا در ۲۸ ژانویه سال ۱۹۸۶ پرتاب شد اما تنها یك دقیقه پس از پرتاب فضاپیما منفجر شد. 
 ماهواره GPS IIR-1: ماهواره جی پی اسGPS IIR-1 كه با نام  GPS SVN-42 نیز شناخته می‌شود ۱۷ ژانویه ۱۹۹۷ و سوار بر موشك دلتا ۲ توسط نیروی هوایی ایالات متحده آمریكا پرتاب شد. دلتا ۲ یكی از موشك‌های پركاربرد ناسا است اما در سال ۱۹۹۷ این موشك نتوانست پرتاب خوبی داشته باشد و فقط ۱۳ ثانیه پس از پرتاب با شكست مواجه شد. علت این حادثه اختلال در سیستم تقویت‌كننده موشك دلتا۲ اعلام شد.
فالكون ۹: موشك فالكون ۹ شركت اسپیس ایكس در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۵ پرتاب شد اما فقط ۳ دقیقه پس از پرتاب این شركت خبر از شكست این موشك را داد.
 ماهواره هواشناسی GOES-G:این ماهواره تنهاچهار ماه پس از انفجار مرگبار شاتل فضایی چلنجر و در ۳ می ۱۹۸۶ سوار بر موشك دلتا 1783914 Dو در ساعت 22 و 18 دقیقه به وقت ساعت هماهنگ جهانی پرتاب شد.ایسنا