اولین‌های تهران

اولین‌های تهران

این روزها گردشگری در بافت قدیمی تهران گسترش بسیار یافته است. با وجود این، شاید هنوز بسیاری از مردم از تاریخ و گذشته شهری كه در آن زندگی می‌كنند، آگاه نیستند و نمی‌دانند معابر، گذرها، خیابان‌ها و عمارت‌هایی كه از كنار آنها عبور می‌كنند یا به بازدید آنها می‌روند، چه سرگذشت و حكایتی را پشت سر گذارده‌اند. 
در این میان، تهران به عنوان پایتخت، شاهد رخدادهای مدنی بسیاری در گذر زمان بوده كه امروز بسیاری از آنها از یادها و خاطره‌ها رفته است. 
سیروس سعدوندیان، محقق و پژوهشگر و تهران‌شناس با هدف بررسی آثار تاریخی و مدنی تهران و معرفی و شناسایی آنها به مردم، مجموعه‌ای را به نام «اولین‌های تهران» جمع‌آوری و تالیف كرده است. از اولین روزنامه تا اولین باغ‌وحش، از اولین مدرسه تا اولین سینما و... خلاصه همه اولین‌های تهران برای همه گردشگران تهران و آنهایی كه به دنبال گشت و گذار در تهران قدیم هستند، در چهار فصل در این مجموعه جمع‌آوری شده ‌است. 
سعدوندیان در مقدمه كتابش آورده: «كتاب در واقع یك مجموعه مقاله است در باب تهران و آغازشماری از مدنیات و رخدادهای مدنی در آن؛ از اوان عصر قاجار به این سوی... » بدون شك گردشگری در تهران بدون همراه داشتن اولین‌های تهران تكمیل نمی‌شود. اولین‌های تهران در سال 1380 توسط سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ رسیده است.