مرگ سفید

پرونده‌ای برای سقوط بهمن پیشگیری و مواجهه با آن

از زیبایی و وقار و متانت برف نمی‌شود نگفت. از آرامشی كه در زمان بارش برف و پس از آن، همه جا حاكم می‌شود و بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها را ذوق‌زده می‌كند هم نمی‌شود گذشت، اما ازقشنگی‌های بی‌پایان فصل زمستان كه بگذریم، خطرات و ترس‌هایی هم دارد كه از آن هم نمی‌شود رد شد. همان دانه بسیار كوچك و شش‌ضلعی برف كه در زمان بارش، نرم نرمك روی زمین می‌نشیند یا با حرارت انگشتان دست به‌راحتی آب می‌شود و از بین می‌رود، قدرتی دارد كه اگر با دیگر دانه‌های برف متحد شده و شرایطش هم فراهم شود به هیولای هفت‌سری به نام بهمن تبدیل می‌شود كه هیچ زیبایی ندارد. از روی كوه‌ها كه به پایین سُر بخورد، هر چه بر سر راهش باشد خراب می‌كند و جان می‌گیرد.

مرگ 9 كوهنورد
 در اشترانكوه

عكس یادگاری، تنها اثر باقیمانده از 9 كوهنوردی است كه به امید فتح قله به اشترانكوه رفتند، اما زنده بازنگشتند تا صعودشان را جشن بگیرند. 18 آذر 96    آخرین روزی بود كه اعضای تیم، 9 كوهنورد را زنده و سرحال دیدند و پس از آن و با سقوط بهمنی مرگبار، دیگر هیچ خبری از آنان نشد. پس از ناپدید شدن كوهنوردان، خبر سقوط بهمن و گرفتار شدن كوهنوردان به تیم‌های امدادی گزارش شد. با اعلام خبر، امدادگران در قالب سه تیم از الیگودرز، دو تیم از ازنا و یك تیم آنست(زنده‌یاب)، خود را از زمین و آسمان به محل حادثه رساندند و عملیات نجات را در دستور كارخود قرار دادند، اما موفق نبودند و آنچه از میان انبوه برف‌ها خارج شد، كوله‌‌پشتی ها و پیكرهای بی‌جان كوهنوردان بود.
یكی از كوهنوردان نجات‌یافته در مورد روز حادثه گفت: «در مسیر بازگشت، هوا آن‌قدر خراب بود كه یك متری‌مان را نمی‌دیدیم. اوضاع طوری بود كه حتی مردی كه بَلدِ راه بود هم راه را پیدا نمی‌كرد. بنابراین برخلاف برنامه‌ریزی قبلی، برنامه‌مان را تغییر دادیم. در آن شرایط سخت، از ارتفاع 3800 متری باید پایین می‌آمدیم. برای همین به دو گروه تقسیم شدیم.  من و سه نفر به عنوان تیم پیشرو برای شناسایی مسیر، جلوتر حركت كردیم وهشت تن از كوهنوردان نیز پشت سر ما حركت می‌كردند. چند ساعت بعد، در حالی كه به‌سختی در حال حركت بودیم، صدای ریزش بهمن را شنیدیم.  بچه‌ها به احتمال زیاد درون یكی از آبشارهای یخی كه عبور از آن فوق‌العاده سخت و دشوار بود، با سقوط بهمن مواجه شده و جانشان را از دست داده بودند.»

مرگ تلخ 5 كولبر در پیرانشهر
هر روز كولبرانی كه در میان آنان مردان جوان و حتی ‌كهنسال نیز وجود دارد، برای تامین هزینه‌های زندگی خود در مناطق مرزی به صف می‌شوند تا كارتن‌های یخچال یا حلقه‌های لاستیك چرخ تریلی‌های غول‌پیكر را بر شانه‌ها وكمرهای خمیده شان ببندند و مسیرهای كوهستانی را زیر پا بگذارند.
اگر شانس بیاورند و كمرها و شانه‌های‌شان زیر بار سنگین حلقه‌های سنگین لاستیك‌ها خرد نشود و نشكند، هیولای سفید بهمن چشم انتظارشان است.
كولبران بارها، دفن شدن هموطنانشان را زیر كولاك شدید پیرانشهر به چشم دیده‌اند، اما 11 بهمن 95 نوبت پنج كولبر از جمله یك جوان 19 ساله بود كه اسیر آوار بهمن شوند. در این حادثه، تعدادی از مردان كولبر گرفتار بهمن شدند.
 عملیات امداد و نجات مدفون‌شدگان زیر بهمن با كمك روستاییان و یك قلاده سگ زنده‌یاب ادامه پیدا كرد كه در نهایت، شش كولبر نجات پیدا كردند، اما پنج نفر زیر بهمن جان باختند.
​​​​​​​
8 كشته
 در بهمن دیزین

قرار بود كلاس آموزشی كوهنوردی در دیزین - شمشك توسط یكی از مربیان كوهنوردی برگزار شود، اما با سقوط ناگهانی بهمن، تبدیل به مراسم عزای هشت نفر از كسانی شد كه تازه می‌خواستند الفبای كوهنوردی را یاد بگیرند.
این گروه بهمن سال 93 برای آموزش كلاس اتاق برفی به دیزین رفته بودند، اما چون قرار نبود در این كلاس به كارآموزان مدرك داده شود، موضوع به هیات كوهنوردی اطلاع داده
نشده بود.
یكی از مربیان با سابقه كوهنوردی كه پس از مشاهده وضعیت منطقه تصمیم به بازگشت گرفته بود، در زمان برگشت، با سقوط بهمن مواجه شد ودر این حادثه، علاوه بر این‌كه 50 نفر گرفتار شدند، هشت نوآموز نیز كشته شدند.
بر اساس برخی گزارش‌ها، ظاهرا این تیم كوهنوردی به دلیل بسته بودن جاده با پای پیاده مشغول طی مسیر و رسیدن به یك دستگاه مینی بوس برای بازگشت بودند كه با سقوط بهمن مواجه و همگی زیر برف مدفون شدند.
 در این حادثه یكی از پیشكسوتان كوهنوردی ایران به نام فرشاد خلیلی كه در دوران فعالیت خود موفق به فتح بسیاری از قله‌های معروف دنیا شده بود، جان خود را از دست داد.
جسد او در همان ابتدای عملیات امداد و نجات پیدا و به كرج منتقل شد.
پس از این حادثه مرگبار هشدارها درباره احتمال ریزش بهمن در این منطقه مطرح شد.

مرگ 3 نفر در بهمن دماوند​​​​​​​
16  بهمن 95، سقوط بهمن در منطقه آبعلی باعث شد تعدادی از مسافران و اهالی  گرفتار كولاك و برف شوند و سه نفر جان خود را دست بدهند.
یكی از نیروهای هلال احمر در مورد این حادثه گفت: از صبح روز قبل از حادثه، بارش برف شروع شد و ارتفاع آن به 60 تا 70 سانتی‌متر رسید.
 نیروهای هلال احمر زمانی كه به پایگاه برگشتند، گفتند اوضاع خوب نیست و مردم در برف گرفتار شده‌اند.
آماده شدیم و زمانی كه به محل رسیدیم، متوجه شدیم خودروها به هم گره خورده و در برف گیر كرده‌اند. بهمن از صخره سقوط كرده و ارتفاع آن بیش از پنج، شش متر و طول آن نیز به 20 تا 30 متر رسیده بود. مردم به شدت ترسیده بودند.
 زن‌ها گریه می‌كردند، بچه‌ها جیغ می‌كشیدند و مردان بزرگسال نیز بسیار ترسیده بودند.
آنها را با خودروهای خود به پناهگاهی در پیست آبعلی منتقل كردیم و زمانی كه به محل حادثه برگشتیم، متوجه شدیم
سه نفر به علت سقوط بهمن كشته شده‌اند.