تدارک رادیو برای 40 سالگی انقلاب

40 کتاب گویا و 40 نمایش رادیویی با موضوع انقلاب روانه آنتن می‌شود

تدارک رادیو برای 40 سالگی انقلاب

معاونت صدای سازمان صدا و سیما هر سال به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ویژه‌برنامه‌های متفاوتی تدارك می‌بیند و امسال هم طبق سنن گذشته برنامه‌های متنوعی را برای پخش آماده كرده است. جدول پخش ویژه‌برنامه‌ها از اردیبهشت امسال تنظیم شده است. برنامه‌های شبكه‌های مختلف رادیویی امسال با موضوعاتی همچون تبیین اصول بنیادین انقلاب اسلامی، بررسی ریشه‌های انقلاب اسلامی، تبیین دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در حوزه استقلال سیاسی، اقتدار و امنیت ملی، تولید علم و فناوری، ظرفیت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی، زنان و خانواده، تأثیر انقلاب اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی، نقش انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی، نقش انقلاب اسلامی در دفاع از ملت مظلوم در اقصی نقاط جهان و ... روانه آنتن می‌شوند. همچنین رادیو انقلاب به صورت 24 ساعته راه‌اندازی شده است. 40 كتاب گویا و 40 نمایش رادیویی با موضوع انقلاب از دیگر دستاوردهای معاونت صدا برای 40 سالگی انقلاب اسلامی است.

شروع قصه برنامه‌های انقلابی
دبیرخانه ستاد نكوداشت، آذرماه 96 تشكیل شد و شورای‌عالی سیاستگذاری برنامه‌های معاونت صدا با حضور استادان دانشگاه‌ها و مسؤولان نهادهای ذی‌ربط ازجمله مركز اسناد انقلاب اسلامی، حوزه هنری، موسسه تاریخ معاصر ایران، سازمان تبلیغات اسلامی و پژوهشكده امام خمینی(ره) و چهره‌های شاخص رسانه ملی آقایان حسینیان، دكتر خجسته، دكتر حقانی، دكتر عزیزی و ... برگزار شد.
 همچنین سیاست‌ها و محورهای برنامه‌سازی معاونت صدا در قالب كتابی با نام رادیو در بهار 40 سالگی با هدف طراحی برنامه‌های مورد انتظار چاپ شد. همچنین كنداكتور برنامه‌های ویژه انقلاب از اردیبهشت امسال طراحی و پخش برنامه‌های انقلابی با شیب ملایم از بهار روانه آنتن شد.
طراحی 77 برنامه 
منابع مورد نیاز برنامه‌سازان و شبكه‌های رادیویی در قالب 14 لوح فشرده به‌عنوان تولیدات متمركز ازجمله موسیقی و سرود، نمایش رادیویی، كتاب‌گویا، مستند كوتاه و بلند رادیویی، مینی فیچر، آنونس و بسته‌های كوتاه رادیویی، آرشیو سخنان رجال و شخصیت‌های انقلابی و دولتمردان، امام‌خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب و رجال پهلوی و... برای تولید برنامه‌ها و رونمایی از آنها در شهریور امسال گردآوری شد. همچنین 77 عنوان برنامه مستقل با موضوعات مختلف و منطبق با برنامه‌های نكوداشت چهلمین سالگرد انقلاب در شبكه‌های سراسری رادیو طراحی شد. البته تلاش شده تا هر برنامه متناسب با ماموریتی باشد كه برای شبكه‌های رادیویی مشخص شده است.
از سوی دیگر مجموعه‌های متنوع از آنونس‏های 40 ‌سالگی انقلاب در حوزه‌های فرهنگی، علمی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، دفاعی، پزشكی و ... برای پخش در فواصل پخش شبكه‌های رادیویی تولید شد تا به مخاطبان عرضه شود. 
البته برای رسیدن به این مجموعه‌های متنوع مدیران گروه و برنامه‌سازان نشست‌های تخصصی و كاربردی داشتند تا به نتیجه مناسب دست پیدا كنند.
تولید مسابقات متنوع
یكی از بخش‌های جذاب برنامه‌سازی، مسابقات هستند كه در شش ساختار ویژه انقلاب تولید شده است. نكته قابل تامل این است كه در ساخت مسابقات، آنونس و بسته‌های كوتاه رادیویی نه‌تنها برنامه‌سازان وارد عمل شدند، بلكه بخش‌های آزاد مردمی و چندرسانه‌ای هم در این حوزه مشاركت داشتند.  همچنین از مسؤولان دولتی، نمایندگان مجلس، امامان جمعه، روسای نهادها و دستگاه‌ها و دیگر شخصیت‌ها در رادیو انقلاب برای معرفی خدمات دستاوردها و پیشرفت‌های 40 ساله و تبیین تاریخ انقلاب اسلامی دعوت به عمل می‌آید. از دیگر اقدامات انجام شده سفارش دو جلد كتاب به مركز پژوهش‌های صدا و سیما همزمان با افتتاح رادیو انقلاب با عناوین روزشمار انقلاب و اشارات انقلاب است.
تجلیل از برنامه‌سازان انقلابی
قرار شده از برنامه‌سازان برتر و شبكه‌های موفق كه در این ایام فعالیت گسترده‌ای داشتند، در اسفند تجلیل شود. 
برنامه‌سازان هر یك از شبكه‌های رادیویی متناسب با ماموریت شبكه برنامه‌هایی با محوریت تبیین اصول بنیادین انقلاب اسلامی، بررسی ریشه‌های انقلاب اسلامی، تبیین دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در حوزه استقلال سیاسی، اقتدار و امنیت ملی، تولید علم و فناوری، ظرفیت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی، زنان و خانواده، تأثیر انقلاب اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی و نقش انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی تولید‌می‌كنند. 
همچنین از دیگر موضوعاتی كه دستمایه ساخت برنامه‌های انقلابی شده می‌توان به نقش انقلاب اسلامی در دفاع از ملت مظلوم در اقصی نقاط جهان، محرومیت‌زدایی و مبارزه با فقر، عفاف و حجاب، توسعه صنعت گردشگری و توریسم درمانی، پیشرفت‌های دفاعی و نظامی، وحدت وهمزیستی میان ادیان و مذاهب، ریشه‌كنی بی‌سوادی، برنامه‌های بهداشتی عمومی مانند ریشه‌كنی فلج اطفال، افزایش صادرات و كاهش واردات، نقش مردم در تصمیم گیری‌های حاكمیت از طریق انتخابات، بسیج و مشاركت مردمی در طرح‌های داوطلبانه و سراسری كشور و... 
اشاره كرد. 
شاعران و هنرمندان در برنامه‌های انقلابی
هر یك از شبكه‌های رادیویی برنامه‌های متفاوتی را برای این ایام آماده كرده‌اند. رادیو انقلاب برنامه سفرنامه پیشرفت با حضور مدیران ارشد استان ها، رادیو ایران برنامه پیشران با حضور روسای نهادها و دستگاه‌ها و رادیو جوان برنامه خط ویژه را با حضور جوانان روانه آنتن می‌كنند.  همچنین رادیو فرهنگ برنامه با كاروان شعر انقلاب را با حضور شاعران و هنرمندان، رادیو پیام برنامه معرفی و انعكاس فعالیت‌ها و دستاوردهای انقلاب، رادیو تهران برنامه هوش مشرقی با محوریت معرفی دستاوردهای علمی و دانش‌بنیان و رادیو معارف برنامه پرسمان انقلاب با موضوع پاسخ به شبهات را روانه آنتن می‌كنند. 40 كتاب گویا و 40 نمایش رادیویی با موضوع حوادث و شخصیت‌های انقلاب از دیگر برنامه‌های رادیوست. علاوه بر این صد مستند كوتاه رادیویی با موضوع تاریخ انقلاب و مستند روایی روزشمار تاریخ و حوادث انقلاب هم تولید شده است. همچنین 45‌بسته كوتاه رادیویی با محوریت دستاوردها و پیشرفت‌های انقلاب و 40 مستند رادیویی با محوریت بررسی مهم‌ترین حوادث 57 تا 97 از دیگر تولیدات است.

شهروند برنامه‌ساز در برنامه‌های انقلابی
در سال‌های اخیر تعامل میان شبكه‌های رادیویی و مخاطب افزایش یافته است. به همین دلیل امسال برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای دریافت آثار مردمی به عنوان شهروند برنامه‌ساز انجام شده است. مردم می‌توانند آثارشان را در قالب موضوعات مختلف همچون خاطرات، تاریخ شفاهی، گزارشگران افتخاری از اقصی نقاط ایران، معرفی خدمات و پیشرفت از زبان مردم و ... ارائه كنند. این برنامه روی سایت رادیو انقلاب بارگذاری می‌شود و در صورت رعایت استانداردها از رادیو انقلاب هم پخش می‌شود.
قرار است اسفند ماه از 40 شهروند برنامه‌ساز برتر هم تجلیل به عمل‌آید. همچنین از اردیبهشت‌ امسال تا پایان آبان 200 عنوان برنامه به تعداد 2530 برنامه به مدت بیش از 1236 ساعت برنامه با محوریت نكوداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از شبكه‌های رادیویی پخش می‌شود.
حضور 4 ماهه رادیو انقلاب روی آنتن
در راستای فعالیت‌های معاونت صدا برای ویژه‌برنامه‌های انقلاب، رادیو انقلاب به صورت 24 ساعته از 19 آبان راه‌اندازی شد. این در حالی بود كه سال‌های قبل رادیو انقلاب فقط به مدت یك ماه در بهمن راه‌اندازی می‌شد، اما امسال معاونت تصمیم گرفت به منظور تاثیرگذاری بیشتر برنامه‌های انقلاب، مدت فعالیت رادیو انقلاب را افزایش بدهد. 
این رادیو با حضور مسؤولانی همچون سردار نقدی، قرائت توصیه‌های آیت‌ا... نوری‌همدانی و ... افتتاح شد. همچنین با شروع فعالیت رادیو انقلاب از خانواده‌های معظم شهدای انقلاب همچون شهید اندرزگو و شهید طهرانی‌مقدم تجلیل به عمل آمد. تولید و پخش سلسله‌برنامه‌های «شنبه‌های انقلاب» و تدوین آنها در قالب برنامه‌های مستند رادیویی و بسته‌های كوتاه سخنرانی برای پخش از شبكه‌های رادیویی از دیگر اقدامات معاونت صداست.