راز گویی صبا از صلح

هنرمند یمنی، تصویر شادی و مهربانی روی دودهای حاصل از انفجار نقاشی می‌كند

راز گویی صبا از صلح

یادتان هست چندی پیش درباره یك هنرمند بنگلادشی نوشتیم كه روی عكس‌های جنگ، تصویر صلح را به تصویر می‌كشد و با او گفت‌وگویی داشتیم؟ حالا هنرمند دیگری را یافته‌ایم كه او هم روی عكس‌هایی كار هنری می‌كند كه جنگ و ویرانی را نشان می‌دهد. فرق این هنرمند كه صبا جلاس نام دارد با مرشد میشوی بنگلادشی این است كه او در دل جنگ زندگی می‌كند. البته صبا درباره محل دقیق سكونتش اطلاعاتی منتشر نكرده و با وجود مصاحبه‌های متعددش با خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری، اطلاعات دقیقی درباره محل زندگی‌اش وجود ندارد یا به عبارتی ترجیح داده در این باره حرفی نزند. صبا روی عكس‌های منتشر شده از ویرانی‌ها و انفجارها نقاشی می‌كشد، اما بیشتر از هر چیز، روی دودهای ناشی از انفجار نقاشی می‌كند. نقاشی‌های او تصاویر شاد و پرمهری هستند از مردم كشورش با لباس‌های بومی و محلی در حالی كه شادی و رضایت در چهره دارند و امیدوار به نظر می‌رسند و البته صبا نیز امیدوار است كه نقاشی‌هایش بتواند به مردم در تحمل روزهای سخت و دردناك جنگ و درگیری كمك كند.

چرا صبا نقاشی می‌كشد
برای یمنی‌ها جنگ در خبرها تصویر نمی‌شود و هر روز جلوی چشم‌هایشان و در خانه‌ها و زندگی هر روزه آنها اتفاق می‌افتد. صبا جلاس می‌خواهد به هموطنانش كمك كند تا درد ناشی از دیدن هر روزه ویرانی‌های جنگ را تاب بیاورند.
صبا در مصاحبه‌ای به بی.‌بی.‌سی گفته است چاره‌ای نداشت جز این كه راهی پیدا كند تا خودش و خانواده‌اش از احساسات منفی و آشفتگی‌های قریب‌الوقوع در امان بمانند. بنابراین شروع به جست‌وجو در اینترنت كرد و در نهایت گروهی از هنرمندان فلسطینی را شناخت كه عكس‌ها و تصاویری از بمب‌گذاری‌های غزه و مقاومت مردم فلسطین را منتشر می‌كردند. تصمیم گرفت او هم این كار را بكند اما به شیوه خودش تا بتواند پیام و احساسش را با دیگران به اشتراك بگذارد. آثار این هنرمند یمنی، مثل قاصدك‌های زیبا در میان انبوه اخبار غم‌انگیز دست به دست می‌شوند و او امیدوار است بتواند دست‌كم در تغییر احوالات مردم كشورش سهمی داشته باشد حتی اگر نقاشی‌های او روی سرنوشت جنگ تاثیری نداشته باشد.

 درباره صبا جلاس چه می‌دانیم
وقتی یمن درگیر جنگ شد، زندگی صبا جلاس مثل همه مردم این كشور دیگر مانند گذشته نبود، اما او نمی‌توانست تماشاگر این همه درد باشد. قبل از هر چیز برایش مهم بود كه به ترتیبی خانواده‌اش را از آسیب‌های جنگ در امان نگه دارد. ویرانی‌ها در مقابل چشم‌های او اتفاق می‌افتادند نه در تصاویر خبری و جنگ ماجرای هرروزه زندگی صبا محسوب می‌شد. بنابراین  یك روز تصمیم گرفت روی تصاویر جنگ نقاشی بكشد. با دستگاه تلفن هوشمندش شروع كرد به نقاشی كشیدن و یك صفحه به زبان عربی در فیس‌بوك برای خودش ساخت. آثارش را به این ترتیب منتشر كرد. 
او معمولا این تصاویر را همراه با شعر منتشر می‌كند؛ شعرهایی كه گویای احساسات صبا هستند و از پایان جنگ و درد و ویرانی خبر می‌دهند.
صبا با رسانه‌های متعددی مصاحبه کرده و احساساتش را درباره جنگ گفته است. برخلاف مرشدمیشو که نوشته بودیم کارتونیست است و اهل هنر، صبا  فقط با احساساتش  نقاشی می‌کشد او هنر را به‌صورت آکادمیک نیاموخته و گویا دانش‌آموخته رشته ادبیات فرانسه است.
با همه اینها نقاشی‌های صبا به قدری تاثیرگذار بودند که نظر مردم را به خود جلب کنند. خیلی زود نقاشی‌های او مورد توجه مردم یمن قرار گرفت و آرام آرام عرب‌زبان‌ها و حتی رسانه و شبكه‌های رسمی نظرشان جلب
 شد.
برادر صبا جلاس كه در حین خدمت به ارتش یمن بود سال 2010 در یك درگیری كشته شد اما او معتقد است بیشتر از هركسی این غیرنظامی‌ها هستند كه در درگیری‌ها كشته می‌شوند و آسیب می‌بینند.

درباره صبا چه چیزهایی نمی‌دانیم
نمی‌دانیم صبا جلاس چند ساله‌است و در صفحات مجازی منتسب به او خبری از اطلاعات شخصی نیست. 
همین طور كسی نمی‌داند او دقیق كجا زندگی می‌كند، اما تقریبا می‌توان اطمینان داشت كه او از یمن و شاید حتی از زادگاهش در صنعا مهاجرت نكرده و همان‌جا مانده است.
صبا جلاس هیچ عكسی از خودش و خانواده‌اش منتشر نكرده و هیچ تصویری از او در صفحات مجازی یا مصاحبه‌هایش دیده نمی‌شود، اما در عوض تصاویر بسیار زیادی از كارهایش در سراسر فضای مجازی دست به دست می‌شود.

چه چیزهایی در نقاشی صا دیده می‌شود
بجز شادی و امید در نقاشی‌های صبا جلاس می‌توان مردمانی را در پوشش سنتی كشور یمن دید و همین طور زنان و دختران را. او در نقاشی‌هایش بارها و بارها مادرانی را به تصویر كشیده كه فرزندانشان را در آغوش گرفته‌اند و امید را القا می‌كنند.
صبا به دویچه‌وله گفته است: اگر در نقاشی‌های من بیشتر از هر چیز زنان دیده می‌شوند شاید به این دلیل است كه من زنان را نماد مهر و محبت می‌بینم.
این هنرمند یمنی در واقع از طریق آثارش روزنه‌ای پیدا كرده برای انتشار و بیان دیدگاهش درباره انسانیت و توضیح می‌دهد: من متوجه شده‌ام كه راه حل رهایی از جنگ و رسیدن به صلح این است كه یكدیگر را دوست داشته باشیم و به تفاوت‌های همدیگر احترام بگذاریم. زمانی گرفتار جنگ شدیم كه اسلحه برداشتیم و نوع‌دوستی و هنر را دور 
انداختیم.
​​​​​​​
صبا در چه فكر است
هنرمند یمنی با خبرگزاری و سایت‌های مختلفی مصاحبه داشته و نگاهش را به این كار هنری شرح داده كه برخی از آنها را اینجا می‌خوانیم:
راشا تودی:  برای من زندگی بدون امید نا‌ممكن است. فقط به دنبال چیزی هستم كه بتواند امید را در دل مردم جنگ‌زده زنده نگاه دارد. اعتقاد دارم كه همیشه طراحی لبخند، بهتر از زندگی كردن با اشك و غم و اندوه بوده
 است.
رویترز:  صادقانه بگویم كه توقع این همه تاثیرگذاری و واكنش را نداشتم، اما امیدوارتر می‌شوم اگر پیام من به همه مردم برسد.
هافینگتون پست‌ : من از طریق آثارم روزنه‌ای پیدا می‌كنم برای بیان انسانیت و مثبت‌اندیشی. متوجه شده‌ام كه راه‌حل مسأله‌های جهان، دوست داشتن یكدیگر است. به همین دلیل از طریق آثار هنری با مردم حرف می‌زنم و حتی در میان جنگ و ویرانی دارم زیبایی را به نمایش می‌گذارم.
دویچه وله:  من از خوشبینی و لبخندی الهام گرفته‌ام كه در چهره كودكان یمنی می‌بینم؛ كودكانی كه در معرض انفجار بمب‌ها و تهدید مرگ زندگی می‌كنند.
بی.‌بی.‌سی:  شاید نقاشی‌های من چیزی را تغییر ندهند، اما من به آن سوی ابرها پرواز می‌كنم، وقتی مردم به من پیام می‌دهند كه نقاشی‌های من به آنها امید داده است.