شكست پروژه گروگانگیری 11‌روزه

تحلیلی از پشت پرده بازداشت مرضیه هاشمی در آمریكا

شكست پروژه گروگانگیری 11‌روزه

‌روز چهارشنبه بالاخره خانم مرضیه هاشمی كه توسط اف بی آی در فرودگاه سنت لوییس ایالت میسوری دستگیر شده بود بعد از تحمل ده روز حبس آزاد شد. 
آزادی خبرنگار آمریكایی‌الاصل شبكه پرس تی وی پس از حضور وی در سومین جلسه دادگاه و پاسخگویی به سوالات هیات منصفه در خصوص پرونده‌ای نامشخص حاصل شد. 
خانم هاشمی در مصاحبه‌هایی كه بعد از آزادی خود از زندان داشت به طور مستقیم به محتوای پرونده اشاره نكرده است، چرا كه از نظر قانونی در این خصوص منع وجود دارد. 
وی در سخنان خود این فرضیه را مطرح كرد كه احتمالا آمریكا او را برای هشدار دادن به وی در خصوص عواقب فعالیت به عنوان یك خبرنگار منتقد دولت این كشور دستگیر كرده بود.
اما شواهدی مستدل وجود دارد كه نشان می‌دهد احتمالا دستگیری خانم هاشمی براساس یك سناریوی پیچیده و برای تامین اهداف بزرگی انجام شده بود. 
خانم هاشمی یكشنبه دو هفته پیش به طور ناگهانی توسط نیروهای امنیتی آمریكا دستگیر شد، بدین بهانه كه ایشان به عنوان یك شاهد اطلاعاتی در خصوص یك پرونده دارد كه توسط وزارت دادگستری آمریكا ثبت شده بود و چون احتمال فرار ایشان وجود داشت باید دستگیر می‌شد. 
شاید اگر ایشان كوچك‌ترین خطایی مرتكب شده بود مستقیما به عنوان متهم دستگیر می‌شد، اما احتمالا مقامات آمریكایی نتوانسته بودند اتهامی متوجه ایشان كنند.
جالب توجه است كه ایشان تا قبل از دستگیری، توسط پلیس احضار نشده بود و ضمنا این احتمال وجود نداشت كه یك خانم 59 ساله كه سه نوه دارد و برای دیدار برادرش كه از سرطان رنج می‌برد به آمریكا آمده بود بخواهد از دست قانون فرار كند. 
خانم هاشمی برای محاكمه به واشنگتن برده شد، جایی كه تقریبا تمام دادگاه‌ها مطیع دولت هستند و اوامر آن را اجرا می‌كنند. برای این دادگاه‌ها دلیل و منطق و مدرك مفهومی ندارد، مخصوصا اگر پای ایران در میان باشد. این مساله پیشتر خود را در جریان متهم شدن ایران به دست داشتن در ارتكاب حملات 11 سپتامبر و محكوم شدن آن به پرداخت غرامت هنگفت نشان داده بود. 
یك مقام ناشناس آمریكایی روز شنبه هفته گذشته یعنی شش روز بعد از دستگیری خانم هاشمی در مصاحبه با رویترز گفت كه هیات منصفه دادگاه در این خصوص تحقیق می‌كند كه آیا شبكه پرس تی وی به‌عنوان یك رسانه تبلیغاتی خارجی باید برای فعالیت در آمریكا نزد وزارت دادگستری ثبت‌نام می‌كرده است یا خیر. 
اما پرس تی وی اجازه تاسیس دفتر رسمی در آمریكا نداشت و حضور آن در این كشور محدود به چند خبرنگار بود كه به‌صورت حق التحریری با این شبكه همكاری می‌كردند.
نكته دیگر این است كه چرا باید پرونده اكنون مطرح می‌شد، 11 سال بعد از شروع شبكه پرس تی وی و در حالی كه خانم هاشمی در طول این مدت به طور متناوب به آمریكا سفر می‌كرده است؟
چرا باید پرونده ایشان حدود یك ماه بعد از حضور در آمریكا و فقط چهار روز بعد از اعلام عمومی دستگیری مایكل وایت، ملوان سابق آمریكایی كه به اتهام جاسوسی در ایران چند ماه پیش دستگیر شده بود مطرح شود؟ 
ترامپ سال 2017 تهدید كرده بود كه اگر ایران چهار زندانی دوتابعیتی حاضر در ایران را آزاد نكند باید منتظر «عواقب جدید و جدی» باشد. در نظر داشته باشید كه ترامپ ادعا دارد توانسته ایران را مهار كند و روند قدرت‌گیری ایران كه در دوران ریاست‌جمهوری اوباما شروع شده بود را مهار كند. شاید منطقی باشد كه تصور كنیم وقتی نه تنها چهار زندانی دوتابعیتی آزاد نمی‌شوند، بلكه یكی دیگر نیز به آنها اضافه می‌شود ترامپ تصمیم بگیرد تهدید خود را عملی كند.
جالب است كه سی‌بی‌اس نیوز هفته پیش به نقل از مقامات ناشناس آمریكایی نوشت ایران سال 2018 درخواست مذاكره آمریكا درخصوص زندانیان آمریكایی را رد كرده است. پس شاید بتوان نتیجه گرفت ترامپ كه سال‌ها دلال املاك و مستغلات بوده و كتاب‌هایی در خصوص هنر معامله‌گری نوشته احساس كرده نیاز به اهرم فشاری داشته تا ایران را پای میز مذاكره بیاورد و با آزاد كردن زندانیان آمریكایی دستاورد بزرگی كسب و احتمال پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 را قوت بخشد.
شاید بازی اولیه این‌طور طرح ریزی شده بود كه براساس اظهارات خانم هاشمی در پاسخ به سوالات هیات منصفه شبكه پرس‌تی‌وی به علت عدم ثبت نام نزد وزارت دادگستری آمریكا مجرم شناخته شود. 
در ادامه این احتمال وجود داشت كه خانم هاشمی كه در جریان سفر روی مستندی درخصوص جنبش آمریكایی «جان سیاهپوستان باارزش است» كار می‌كرد نیز به جرم همكاری با این شبكه دستگیر شود.
اما احتمالا بازی آن‌طور كه دولتمردان آمریكایی می‌خواستند پیش نرفته است. كاخ سفیدنشینان احتمالا با مشاهده فشار سنگین افكار عمومی و بعد از تحلیل شرایط به این نتیجه رسیده‌اند كه ضرر ادامه بازی بیشتر از منافع احتمالی است و بهتر است تا اوضاع بدتر نشده طرح متوقف شود.
احتمالا آزادی خانم هاشمی مدیون مواجهه فعالانه معاونت برون مرزی صداوسیما و اتخاذ تمهیدات مختلف چون برگزاری نشست خبری و تجمعات میدانی و حمایت خبرنگاران مستقل و شهروندان آزادیخواه باشد. حضور قوی در صحنه و اعتراض به رفتار آمریكا موجب شد كه افكار عمومی جهانی موضع آمریكا درخصوص دستگیری خانم هاشمی را نپذیرد و این عدم مشروعیت امكان بهره برداری دلخواه را به مقامات آمریكایی ندهد.
به هر تفسیر، ماجرای دستگیری خانم هاشمی فصل نوینی در مبارزه جبهه رسانه‌ای جریان مقاومت با رسانه‌های غربی را رقم زد و نشان داد می‌توان ماشین عظیم تبلیغاتی غرب را آچمز كرد، به شرطی كه اراده این كار وجود داشته باشد و تدابیر مناسب اتخاذ شود.
امید می‌رود با بازگشت خانم هاشمی به كشور و حضور ایشان در صحنه، جبهه رسانه‌ای جریان مقاومت دستاوردهای بیشتری در آگاهی دادن به جهان درخصوص ماهیت جبهه استكبار و تامین اهداف بلند انقلاب اسلامی داشته باشد.