ادامه كشمكش ترامپ و پلوسی

ادامه كشمكش ترامپ و پلوسی

 كشمكش بین دولت ترامپ و كنگره آمریكا برسر تامین بودجه دیوار حائل در مرزهای مكزیك همچنان باقی است و رسانه‌های آمریكایی می‌گویند در نهایت دونالد ترامپ مجبور خواهد شد با اعلام وضعیت فوق‌العاده این بودجه را تامین كند. این درحالی است كه به دلیل اختلافات، دولت آمریكا همچنان بعد از 34 روز تعطیل بوده و بیش از 800 هزار كارمند بدون حقوق مانده‌اند. تاكنون در آمریكا سابقه نداشته كه دولت به این صورت طولانی‌‌مدت تعطیل باقی مانده باشد.
پنجشنبه گذشته دو طرح هر كدام به صورت جداگانه از سوی جمهوریخواهان و دموكرات‌ها در كنگره آمریكا به منظور خارج كردن دولت آمریكا از تعطیلی ارائه شد، اما نتوانست رای لازم را به‌دست آورد. به گزارش ایسنا، جمهوریخواهان كه اكثریت را در مجلس سنای آمریكا دارند، نتوانستند لایحه پیشنهادی دونالد ترامپ برای بازگشایی دولت را به تصویب برسانند. همزمان طرح دموكرات‌ها برای بازگشایی موقت دولت هم به جایی نرسید. به این ترتیب صدها هزار كارمند دولت روز جمعه دومین پرداختی ماه ژانویه خود را دریافت نكردند. لایحه‌ای كه جمهوریخواهان ارائه كردند شامل بودجه درخواستی دونالد ترامپ برای احداث دیوار مكزیك بود، اما همزمان به صدها هزار مهاجری كه در كودكی به همراه پدر و مادرشان به طور غیرقانونی به آمریكا آورده شده بودند فرصت می‌داد سه سال دیگر از مزایای اجتماعی چون مجوز كار و تحصیل استفاده كنند. دموكرات‌ها كه گفته‌اند حاضر نیستند حتی یك دلار برای احداث دیوار در مرز مكزیك تخصیص دهند با «ناچیز» خواندن امتیازهای این لایحه گفته بودند در حقیقت ترامپ امتیازاتی را پیشنهاد داده كه خود او طی دو سال گذشته با لغو احكام باراك اوباما از این گروه مهاجران بدون مدرك سلب كرده بود.
در مقابل، دموكرات‌ها در طرح پیشنهادی خود خواسته بودند كه با تخصیص بودجه‌ای در حد دو هفته برای بخش‌های تعطیل شده دولت، ترامپ را وادار كنند كه مذاكره بر سر بودجه پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری خود را جدا از لوایح بودجه به بحث بگذارد و به قول آنها از تعطیل كردن دولت به عنوان «گروگان برای به كرسی گذاشتن خواسته‌هایش» استفاده نكند. نانسی پلوسی، رئیس دموكرات مجلس نمایندگان موكدا گفته است تا وقتی ترامپ به بازگشایی دولت تن ندهد، حاضر به هیچ مذاكره و مصالحه‌ای نیست. او به خبرنگاران گفت بنا دارد به رئیس‌جمهور آمریكا نشان دهد كه «نباید تعطیل كردن دولت را برای گرفتن هر امتیازی از كنگره رویه كند». روز چهارشنبه دونالد ترامپ طی نامه‌ای به پلوسی اصرار كرده بود كه می‌خواهد ۲۹ ژانویه برای ایراد سخنرانی سالانه خود به كنگره برود، اما پلوسی جواب داد موافق تاریخ برگزاری این سخنرانی نیست و اصرار دارد آن را تا زمان بازگشایی دولت فدرال به تعویق بیندازد؛ اصراری كه ترامپ بالاخره به آن تن داد و گفت این سخنرانی را به بعد از بازگشایی دولت موكول می‌كند.
روز گذشته شبكه سی.ان.ان گزارش داد كاخ سفید در حال تدارك پیش‌نویس طرحی برای دونالد ترامپ به منظور اعلام وضعیت اضطراری ملی در مرز جنوبی بوده و بیش از هفت میلیون دلار اعتبارات بالقوه را به منظور اختصاص به طرح ساخت دیوار در مرز مكزیك شناسایی كرده است. در این صورت ترامپ می‌تواند به وزارت دفاع آمریكا دستور دهد كه چنین دیواری را بنا كند. با این حال همچنان كه مشاوران ترامپ درباره این مساله اختلاف نظر دارند، كاخ سفید به بررسی طرح‌های جایگزین برای دور زدن كنگره ادامه می‌دهد. 
روز پنجشنبه ترامپ بعد از شكست طرح‌های پیشنهاد شده در كنگره گفت: من گزینه‌های جایگزین دیگر دارم برای این كه در صورت مجبور شدن از آنها استفاده كنم. رئیس‌جمهور آمریكا افزود: خیلی از افراد هستند كه می‌خواهند این اتفاق رخ دهد. ارتش می‌خواهد این اتفاق بیفتد. این تهاجمی عملی به كشور ماست.